Lise Son Sınıf Öğrencilerinin “Sosyal Medya” Kullanım Amaçlarının İncelenmesi
Year 2021,
Volume: 6 Issue: 2, 442 - 454, 31.12.2021
Murat Urfalıoğlu
,
Sami Şahin
,
Mustafa Kürkçü
Abstract
Araştırmamızı, lise son sınıf öğrencilerinin sosyal medya kullanım amaçlarını belirlemek ve bu amaçlarını çeşitli değişkenler açısından incelemek amacıyla gerçekleştirdik. Araştırmamız, nicel araştırma yönteminin ilişkisel tarama deseniyle yürütülmüştür. Verilerin toplanmasında Şişman Eren (2014) tarafından geliştirilen “sosyal medya kullanım amaçları ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmamız, 2019-2020 eğitim öğretim yılında Tokat ili ve ilçelerinde eğitim gören lise son sınıf öğrencileri arasından oransız kümelere ayırma yöntemi kullanarak seçilen 667 öğrenci ile yürütülmüştür. Elde edilen veriler SPSS 20.0 programında aritmetik ortalama, standart sapma, t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) değerleri kullanılarak analiz edilmiştir. Anlamlı farklılığın gözlemlendiği durumlarda farkın hangi gruplar arasında olduğunu görmek için Tukey testi uygulanmıştır. Araştırmamız sonucunda; lise son sınıf öğrencilerinin sosyal medya kullanım amaçları; cinsiyet, okul türü, günlük internet kullanım süresi ve haftalık internet kullanım süresi değişkenleri açısından anlamlı farklılık göstermiştir. Ancak öğrencilerin yaşadığı yerleşim bölgesinin türü açısından anlamlı fark göstermemiştir.
References
- Ahn, J. (2011). Digital divides and social network sites: Which students participate in social media? J. Educational Computing Research, 45(2) 147-163.
- Bedir, A., & Gülcü, A. (2016). Sosyal medya kullanımının üniversite öğrencilerinin akademik başarılarına ve tutumlarına etkisi. Erzurum Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
- Boyd, D. M., & Ellison, N. B. (2007). Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of computer‐mediated Communication, 13(1), 210-230.
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
- Can, N., (2002). Değişim Sürecinde Eğitim Yönetimi. Milli Eğitim Dergisi. Sayı Yaz-Güz 155,156.
- Caverly, D. C., & Ward, A. (2008). TechTalk: Wikis and collaborative knowledge construction. Journal of Developmental Education, 32(2), 36-37.
- Clarke, B. H. (2009). Early adolescents' use of social networking sites to maintain friendship and explore identity: implications for policy. Policy & Internet, 1(1), 55-89.
- Deniz, L., & Gürültü, E. (2018). Lise öğrencilerinin sosyal medya bağımlılıkları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(2), 355-367.
Ergün, M. (1994). Eğitim sosyolojisi. Ankara: Ocak Yayınları.
- Emin Kalender, M. (2016). Fen Lisesi ve Sosyal Bilimler Lisesi öğrencilerinin sosyal medya kullanım alışkanlıklarının incelenmesi (Kütahya ili örneği) Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi
- Evans, D. (2008). Social media marketing: An hour a day. Indiana.
- Güney Z. (2020). Çocukların sosyal medya kullanımı üzerine bir araştırma. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 11(1), 188-199.
- Hargittai, E. (2007). Whose space? Differences among users and non-users of social network sites. Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1).
- Özata, Zeynep ve Arda Öztaşkın (2005). “Pazarlama Dünyası Blogsfer’i Keşfetti: Büyük Bir Değişimin İlk Adımları”, Pazarlama ve İletişim Kültürü Dergisi (Pİ), Cilt:4; Sayı:13; Temmuz-Ağustos-Eylül; s.36
- Kenanoğlu, R. (2017). Lise öğrencilerinin sosyal paylaşım sitelerinin eğitimde kullanılmasına ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi (Diyarbakır ili örneği).
- Orhan, F. ve Akkoyunlu, B. (2004). İlköğretim öğrencilerinin internet kullanımları üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26; 107- 116.
- Oral, B , Kenanoğlu, R . (2020). Lise Öğrencilerinin Sosyal Paylaşım Sitelerinin Eğitimde Kullanılmasına İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi . İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 21 (1) , 396-409 . DOI: 10.17679/inuefd.584351
- Schmidt, H. (2016). Twitter ve Kişisel Kamuların Doğuşu. K. Weller vd. (Der.), içinde, Twitter ve Toplum (s. 47-61). İstanbul: Kafka.
- Şişman Eren, E. (2014). Sosyal medya kullanım amaçları ölçeğinin geliştirilmesi ve bazı kişisel değişkenlere göre incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(4), 230-243.
- Tanrıverdi, H., & Sağır, S. (2014). Lise Öğrencilerinin Sosyal Ağ Kullanim Amaçlarinin Ve Sosyal Ağlari Benimseme Düzeylerinin Öğrenci Başarisina Etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (18), 775-822.
- Tahiroğlu, A.Y., Celik, G.G., Uzel, M., Ozcan, N. ve Avci, A. (2008). Internet use among Turkish adolescents. CyberPsychology & Behavior, 11(5); 537-543.
URL-1 22.01.2020 tarihinde https://sozluk.gov.tr/ adresinde okundu.
- URL-2 28.01.2020 tarihinde https://wearesocial.com/blog/2018/10/the-state-of-the-internet-in-q4-2018 adresinde okundu.
- URL-3 28.01.2020 tarihinde https://tr.wikipedia.org/wiki/Vikipedi adresinde okundu.
- URL-4 29.01.2020 tarihinde https://www.whatsapp.com/about/ adresinde okundu.
- Papacharissi, Z. (2009). The virtual geographies of social networks: a comparative analysis of Facebook, LinkedIn and ASmallWorld. New media & society, 11(1-2), 199-220.
- Tuncer, A. S. (2013). Sosyal medyanın gelişimi. Sosyal Medya Kitabı İçinde (sf: 2-25). Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Yayınları, Eskişehir.
- Jenkins, H. ve Deuze, M. (2008). Editorial: Convergence Culture‛. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 14 (1): 5-12.
- Yeniçıktı, N. T. (2016). Halkla İlişkiler Aracı Olarak Instagram: Sosyal Medya Kullanan 50 Şirket Üzerine Bir Araştırma.
- Yıldırım, İ.E. (2019). Z Kuşağının Sosyal Medyayı Kullanmaya Yönelik Tutumlarının Sosyal Medya Okuryazarlığı Bağlamında Değerlendirilmesi “Eskişehir Ölçekli Bir Araştırma” Eskişehir Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
Year 2021,
Volume: 6 Issue: 2, 442 - 454, 31.12.2021
Murat Urfalıoğlu
,
Sami Şahin
,
Mustafa Kürkçü
References
- Ahn, J. (2011). Digital divides and social network sites: Which students participate in social media? J. Educational Computing Research, 45(2) 147-163.
- Bedir, A., & Gülcü, A. (2016). Sosyal medya kullanımının üniversite öğrencilerinin akademik başarılarına ve tutumlarına etkisi. Erzurum Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
- Boyd, D. M., & Ellison, N. B. (2007). Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of computer‐mediated Communication, 13(1), 210-230.
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
- Can, N., (2002). Değişim Sürecinde Eğitim Yönetimi. Milli Eğitim Dergisi. Sayı Yaz-Güz 155,156.
- Caverly, D. C., & Ward, A. (2008). TechTalk: Wikis and collaborative knowledge construction. Journal of Developmental Education, 32(2), 36-37.
- Clarke, B. H. (2009). Early adolescents' use of social networking sites to maintain friendship and explore identity: implications for policy. Policy & Internet, 1(1), 55-89.
- Deniz, L., & Gürültü, E. (2018). Lise öğrencilerinin sosyal medya bağımlılıkları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(2), 355-367.
Ergün, M. (1994). Eğitim sosyolojisi. Ankara: Ocak Yayınları.
- Emin Kalender, M. (2016). Fen Lisesi ve Sosyal Bilimler Lisesi öğrencilerinin sosyal medya kullanım alışkanlıklarının incelenmesi (Kütahya ili örneği) Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi
- Evans, D. (2008). Social media marketing: An hour a day. Indiana.
- Güney Z. (2020). Çocukların sosyal medya kullanımı üzerine bir araştırma. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 11(1), 188-199.
- Hargittai, E. (2007). Whose space? Differences among users and non-users of social network sites. Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1).
- Özata, Zeynep ve Arda Öztaşkın (2005). “Pazarlama Dünyası Blogsfer’i Keşfetti: Büyük Bir Değişimin İlk Adımları”, Pazarlama ve İletişim Kültürü Dergisi (Pİ), Cilt:4; Sayı:13; Temmuz-Ağustos-Eylül; s.36
- Kenanoğlu, R. (2017). Lise öğrencilerinin sosyal paylaşım sitelerinin eğitimde kullanılmasına ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi (Diyarbakır ili örneği).
- Orhan, F. ve Akkoyunlu, B. (2004). İlköğretim öğrencilerinin internet kullanımları üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26; 107- 116.
- Oral, B , Kenanoğlu, R . (2020). Lise Öğrencilerinin Sosyal Paylaşım Sitelerinin Eğitimde Kullanılmasına İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi . İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 21 (1) , 396-409 . DOI: 10.17679/inuefd.584351
- Schmidt, H. (2016). Twitter ve Kişisel Kamuların Doğuşu. K. Weller vd. (Der.), içinde, Twitter ve Toplum (s. 47-61). İstanbul: Kafka.
- Şişman Eren, E. (2014). Sosyal medya kullanım amaçları ölçeğinin geliştirilmesi ve bazı kişisel değişkenlere göre incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(4), 230-243.
- Tanrıverdi, H., & Sağır, S. (2014). Lise Öğrencilerinin Sosyal Ağ Kullanim Amaçlarinin Ve Sosyal Ağlari Benimseme Düzeylerinin Öğrenci Başarisina Etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (18), 775-822.
- Tahiroğlu, A.Y., Celik, G.G., Uzel, M., Ozcan, N. ve Avci, A. (2008). Internet use among Turkish adolescents. CyberPsychology & Behavior, 11(5); 537-543.
URL-1 22.01.2020 tarihinde https://sozluk.gov.tr/ adresinde okundu.
- URL-2 28.01.2020 tarihinde https://wearesocial.com/blog/2018/10/the-state-of-the-internet-in-q4-2018 adresinde okundu.
- URL-3 28.01.2020 tarihinde https://tr.wikipedia.org/wiki/Vikipedi adresinde okundu.
- URL-4 29.01.2020 tarihinde https://www.whatsapp.com/about/ adresinde okundu.
- Papacharissi, Z. (2009). The virtual geographies of social networks: a comparative analysis of Facebook, LinkedIn and ASmallWorld. New media & society, 11(1-2), 199-220.
- Tuncer, A. S. (2013). Sosyal medyanın gelişimi. Sosyal Medya Kitabı İçinde (sf: 2-25). Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Yayınları, Eskişehir.
- Jenkins, H. ve Deuze, M. (2008). Editorial: Convergence Culture‛. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 14 (1): 5-12.
- Yeniçıktı, N. T. (2016). Halkla İlişkiler Aracı Olarak Instagram: Sosyal Medya Kullanan 50 Şirket Üzerine Bir Araştırma.
- Yıldırım, İ.E. (2019). Z Kuşağının Sosyal Medyayı Kullanmaya Yönelik Tutumlarının Sosyal Medya Okuryazarlığı Bağlamında Değerlendirilmesi “Eskişehir Ölçekli Bir Araştırma” Eskişehir Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.