Türkçe Öğretmeni Adaylarının Konuşmaya Yönelik Tutumları ile İletişim Doyumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
Year 2021,
Volume: 6 Issue: 2, 370 - 377, 31.12.2021
Berna Ürün Karahan
,
Merve Kılıçoğlu Bayraktar
Abstract
İletişim birey için bir ihtiyaçtır. Öyle ki hayatını devam ettirebilmesi, sosyal hayatında ve öğretim süreçlerinde başarı göstermesi iletişimin doğru kullanılması ile ilişkilidir. Konuşma becerisinin doğru edinimi ve kullanılması ile daha sağlık gerçekleşecek olan iletişimin bireyde gerçek anlamda tatmin oluşturması gerekir. Özellikle dilin becerilerini öğretecek ve bu anlamda rehberlik edecek olan Türkçe öğretmeni adaylarının konuşma becerisi ile iletişim doyumlarının dikkatle incelenmesi gerektiği düşünülmektedir. Bu doğrultuda çalışmada amaç Türkçe öğretmeni adaylarının konuşmaya yönelik tutumları ile iletişim doyumları arasındaki ilişkinin tespit edebilmektir. Çalışma grubunu Kafkas Üniversitesi Türkçe Eğitimi ABD öğrencileri oluşturmuştur. Elde edilen sonuçlara göre; Türkçe öğretmeni adaylarının konuşmaya yönelik tutumları ile iletişim doyumlarının iyi denilebilecek düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Aynı zamanda Türkçe öğretmeni adaylarının konuşmaya yönelik tutumları ile iletişim doyumlarının sınıf ve mezun olunan lise türü bakımından anlamlı farklılık gösterirken cinsiyet ve yaş değişkenleri bakımında herhangi anlamlı bir farklılığa rastlanmamıştır.
References
- Akın, A., Yalnız, A. ve Kazaz, N. (2015). Kısaltılmış öğrenci iletişim doyumu ölçeği Türkçe formu: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Turkish Studies - ISSN: 1308-2140, (Prof. Dr. Şefik Yaşar Armağanı). 10(11), 17-24.
- Aydoğan, R. (2008). Okumaya Karşı Olumlu ve Olumsuz Tutum, 6. Sınıf Öğrencilerinin Türkçe Dersinde Kullandıkları Okuduğuna Anlama Stratejileri ve Yaratıcılık Düzeyleri, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Eğitim Programları ve Öğretimi Programı, Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
- Başaran, M. ve Erdem, İ. (2009). Öğretmen adaylarının güzel konuşma becerisi ile ilgili görüşleri üzerine bir araştırma. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(3), 743-754.
- Çiftçi, S. ve Taşkaya, S. M. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının öz yeterlik ve iletişim becerileri arasındaki ilişki. E-Journal of New World Sciences Academy, 5 (3), 921-928.
- Demir Atalay, T. (2019). Konuşma becerisinin temel kavramları. Konuşma Eğitimi kitabı içinde (edt. Alyılmaz, S. ve Ürün Karahan, B.). Fenomen Yayınları. Erzurum.
- Eyüp, B. (2013). Üniversite öğrencilerinin konuşma becerilerini kullanmaya yönelik tutumları. Milli Eğitim Dergisi. 43-197, 95-113.
- Goodboy, A. K., Martin, M. M., ve Bolkan, S. (2009). The development and validation of the student communication satisfaction scale. Communication Education. 58(3), 372-396.
- Gizir, S. ve Köksal, E. K. (2014). İlköğretim okulu öğretmenlerinin iletişim doyumlarının incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 15(2), 89-108.
- Günay, K. (2003). Sınıf yönetiminde öğretmenlerin iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksel Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
- Hecht, M. L. (1978). The conceptualization and measurement of interpersonal communication satisfaction. Human Communication Research, 4, 253-264.
- İşcan, A., Karagöz, B. ve Almalı, M . (2017). Öğretmen adaylarının Sözlü Anlatım dersine ve sözlü anlatıma yönelik tutumları üzerine bir çalışma. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8, 42-63.
- Karasar, N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayin Dagitim, 151-152.
- Pehlivan Baykara, K. (2005). Öğretmen Adaylarının İletişim Becerisi Algıları Üzerine Bir Çalışma. İlköğretim Online, 4 (2), 17-23.
- Şahin, N. (2019). İletişim ve etkili iletişim. Konuşma Eğitimi kitabı içinde (edt. Alyılmaz, S. ve Ürün Karahan, B.). Fenomen Yayınları. Erzurum.
- Şahinli, A. (2008). Hikâye Okumanın Okuduğunu Anlamaya ve Türkçe Dersine Yönelik Tutuma Etkisi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı, Sınıf Öğretmenliği Programı, Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
- Temizyürek, F., Erdem, İ. ve Temizkan, M. (2007). Konuşma eğitimi, Ankara: Öncü Kitap.
- Türkçe Sözlük, (2009). Ankara: TDK Yayınları.
- Ürün Karahan, B. (2015). Türkçe öğretmeni adaylarının konuşma eğitimine yönelik tutumları (Kars ili örneği). E-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi. 2(1), 38-45.
- Yelok, V. S. ve Sallabaş, M. (2009). Öğretmen adaylarının Sözlü Anlatım dersine ve sözlü anlatıma yönelik tutumlarının değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 7(3), 581-606.
- Yılmaz, İ. ve Çimen, Z. (2008). Beden eğitimi öğretmen adaylarının iletişim beceri düzeyleri. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 10 (3), 3-14.
Year 2021,
Volume: 6 Issue: 2, 370 - 377, 31.12.2021
Berna Ürün Karahan
,
Merve Kılıçoğlu Bayraktar
References
- Akın, A., Yalnız, A. ve Kazaz, N. (2015). Kısaltılmış öğrenci iletişim doyumu ölçeği Türkçe formu: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Turkish Studies - ISSN: 1308-2140, (Prof. Dr. Şefik Yaşar Armağanı). 10(11), 17-24.
- Aydoğan, R. (2008). Okumaya Karşı Olumlu ve Olumsuz Tutum, 6. Sınıf Öğrencilerinin Türkçe Dersinde Kullandıkları Okuduğuna Anlama Stratejileri ve Yaratıcılık Düzeyleri, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Eğitim Programları ve Öğretimi Programı, Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
- Başaran, M. ve Erdem, İ. (2009). Öğretmen adaylarının güzel konuşma becerisi ile ilgili görüşleri üzerine bir araştırma. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(3), 743-754.
- Çiftçi, S. ve Taşkaya, S. M. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının öz yeterlik ve iletişim becerileri arasındaki ilişki. E-Journal of New World Sciences Academy, 5 (3), 921-928.
- Demir Atalay, T. (2019). Konuşma becerisinin temel kavramları. Konuşma Eğitimi kitabı içinde (edt. Alyılmaz, S. ve Ürün Karahan, B.). Fenomen Yayınları. Erzurum.
- Eyüp, B. (2013). Üniversite öğrencilerinin konuşma becerilerini kullanmaya yönelik tutumları. Milli Eğitim Dergisi. 43-197, 95-113.
- Goodboy, A. K., Martin, M. M., ve Bolkan, S. (2009). The development and validation of the student communication satisfaction scale. Communication Education. 58(3), 372-396.
- Gizir, S. ve Köksal, E. K. (2014). İlköğretim okulu öğretmenlerinin iletişim doyumlarının incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 15(2), 89-108.
- Günay, K. (2003). Sınıf yönetiminde öğretmenlerin iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksel Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
- Hecht, M. L. (1978). The conceptualization and measurement of interpersonal communication satisfaction. Human Communication Research, 4, 253-264.
- İşcan, A., Karagöz, B. ve Almalı, M . (2017). Öğretmen adaylarının Sözlü Anlatım dersine ve sözlü anlatıma yönelik tutumları üzerine bir çalışma. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8, 42-63.
- Karasar, N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayin Dagitim, 151-152.
- Pehlivan Baykara, K. (2005). Öğretmen Adaylarının İletişim Becerisi Algıları Üzerine Bir Çalışma. İlköğretim Online, 4 (2), 17-23.
- Şahin, N. (2019). İletişim ve etkili iletişim. Konuşma Eğitimi kitabı içinde (edt. Alyılmaz, S. ve Ürün Karahan, B.). Fenomen Yayınları. Erzurum.
- Şahinli, A. (2008). Hikâye Okumanın Okuduğunu Anlamaya ve Türkçe Dersine Yönelik Tutuma Etkisi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı, Sınıf Öğretmenliği Programı, Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
- Temizyürek, F., Erdem, İ. ve Temizkan, M. (2007). Konuşma eğitimi, Ankara: Öncü Kitap.
- Türkçe Sözlük, (2009). Ankara: TDK Yayınları.
- Ürün Karahan, B. (2015). Türkçe öğretmeni adaylarının konuşma eğitimine yönelik tutumları (Kars ili örneği). E-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi. 2(1), 38-45.
- Yelok, V. S. ve Sallabaş, M. (2009). Öğretmen adaylarının Sözlü Anlatım dersine ve sözlü anlatıma yönelik tutumlarının değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 7(3), 581-606.
- Yılmaz, İ. ve Çimen, Z. (2008). Beden eğitimi öğretmen adaylarının iletişim beceri düzeyleri. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 10 (3), 3-14.