Psikolojik sağlamlık kavramı son yıllarda bilimsel araştırmalara sıklıkla konu olmaktadır. Bir psikolojik müdahale etkinliği olarak çizgi filmin kullanılmasının amaçlandığı bu araştırmada psikolojik sağlamlıkla ilişkili olduğu düşünülen Heidi çizgi filmi ele alınmıştır. Bir psikolojik danışma müdahalesinin olgunlaştırılması ve kuramsal destekle geliştirilmesinin yanında, seçilen çizgi filmin içerik analizinin çalışmayı güçlendireceği düşünülmüştür. İlk aşamada çizgi filmin psikolojik sağlamlık becerileri ile ilgili sahnelerinin içeriği analiz edilmiştir. Sonrasında grupla psikolojik danışma müdahalelerinin prosedürlerine uygun şekilde çizgi film müdahale aracı haline getirilmiştir. Grubun psikolojik sağlamlık düzeylerinde müdahale öncesi ve sonrasında yapılan ölçümler ile analiz gerçekleştirilmiştir. Heidi çizgi filminin psikolojik sağlamlığı geliştirmede etkili olduğu sonucuna varılmıştır.
The concept of psychological resilience has frequently been the subject of scientific research in recent years. In current study, which aims to use cartoons as a psychological intervention activity, the Heidi cartoon, which is thought to be related to psychological resilience, was discussed. In addition to maturing a psychological counselling intervention and developing it with theoretical support, it was thought that content analysis of the selected cartoon would strengthen the study. In the first stage, the content of the scenes of the cartoon related to psychological resilience skills was analysed. Then, the cartoon was turned into an intervention tool in accordance with the procedures of group counselling interventions. The psychological resilience levels of the group were analysed with the measurements made before and after the intervention. It was concluded that Heidi cartoon was effective in developing psychological resilience.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 8 Issue: 2 |