Bu araştırmanın amacı akademik başarı beklentisi yüksek bir öğrenci grubunun aile, çevre, okul, öğretmen, arkadaş vb. unsurların etkisinde geleceğe yönelik beklentilerini nasıl oluşturdukları ile birlikte beklentilerine ulaşma yolundaki umut ve kaygılarını yaşam deneyimlerine bağlı açıklanmasıdır. Bu çalışma nitel çalışma yönteminden durum araştırması şeklinde yapılandırılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, amaçlı örnekleme yöntemlerinden “ölçüt örnekleme” yöntemi ile belirlenmiş, 2022-2023 eğitim öğretim yılında Tokat iline bağlı bir ilçede öğrenim gören 15 fen lisesi son sınıf öğrencisinden oluşmuştur. Araştırma verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığı ile elde edilmiş, veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre öğrencilerin gelecekleri konusunda kendilerine destek olanları, önem sırasına göre aile, öğretmen ve arkadaşları olarak belirttikleri, geleceklerinde asıl belirleyicinin ise sınav olduğu, iyi maddi olanaklara sahip ve istihdam olabilecekleri bir iş beklentisi içerisinde oldukları, yoğun olarak üniversite giriş sınavına hazırlandıkları, üniversite bölüm ve meslek seçiminde aile yönlendirmelerinin etkili olduğu, bu süreçte ise ülkenin istikrarsızlığı, işsiz kalma, sınav-başarısızlık, ileride bir işe yaramamak ve sevdiklerini kaybetmek gibi kaygılarının olduğu anlaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 29, 2024 |
Publication Date | December 31, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 9 Issue: 2 |