Review
BibTex RIS Cite

Yeniliklerin Yayılması Çerçevesinde Eğitim Yönetiminde 21. Yüzyıl Becerileri

Year 2024, Volume: 9 Issue: 2, 248 - 262

Abstract

Öz
Bu çalışma, Everett Rogers tarafından geliştirilen yeniliklerin yayılması teorisini ve bu teorinin eğitim yönetimi bağlamında nasıl uygulanabileceğini ele almaktadır. Rogers’ın teorisi, yeniliklerin toplum içinde nasıl yayıldığını açıklayan ve yeniliklerin benimsenme sürecini etkileyen faktörleri belirleyen önemli bir çerçeve sunar. Teorinin ana bileşenleri arasında yeniliğin özellikleri, benimseme eğilimi, benimseme süreci, iletişim kanalları ve sosyal sistem yer almaktadır. Yeniliklerin özellikleri, göreceli avantaj, uyumluluk, karmaşıklık, deneyebilme ve gözlemlenebilirlik gibi faktörleri içerir. Benimseme eğilimi, bireylerin yenilikleri benimseme hızına göre sınıflandırılmasını sağlar ve yenilikçilerden muhafazakarlara kadar beş kategoriye ayrılır. Benimseme süreci ise bilgi edinme, ikna, karar verme, uygulama ve onaylama aşamalarını kapsar. İletişim kanalları, yeniliklerin yayılmasında kritik bir rol oynar ve kişiler arası iletişim ile kitle iletişim araçları olarak ikiye ayrılır. Son olarak, sosyal sistem, bireylerin yenilikleri kabul etme sürecini etkileyen sosyal normlar, liderler ve değişim ajanları gibi unsurları içerir. Bu teori, eğitimde 21. yüzyıl becerilerinin kazandırılması sürecinde yeniliklerin nasıl daha etkili bir şekilde benimsenip yayılabileceğine dair önemli ipuçları sunmaktadır.

References

  • Akaltan, K. (2019). Diş hekimliği eğitiminde beceri kavramı: 21. yüzyıl becerileri. Selcuk Dental Journal, 6(5), 21-36. https://doi.org/10.15311/selcukdentj.568429
  • Argon, T. (2015). Öğretmenlerin sahip oldukları duygu durumlarını okul yöneticilerinin dikkate alıp almamalarına ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 377-404.
  • Arslan, M. (2020). Öğretmen adayları perspektifinden pandemi öncesi ve sonrası öğrencilere kazandırılması gereken 21. yüzyıl becerilerinin belirlenmesi. Milli Eğitim Dergisi.
  • Atik, A. & Yetkiner, A. (2021). Biyoloji̇ öğretim programı kazanımlarının 21. yüzyıl becerileri̇ açısından incelenmesi̇. Trakya Eğitim Dergisi, 11(2), 745-765. https://doi.org/10.24315/tred.707904
  • Ayan, C. (2022). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerilerine yönelik yeterlik algılarının çeşitli̇ değişkenlere göre incelenmesi. Journal of Academic Social Resources, 7(34), 222-229. https://doi.org/10.29228/asrjournal.57743
  • Barasi, M. and Erdamar, G. (2021). 2018 ortaokul Türkçe dersi öğretim programının 21. yüzyıl becerileri̇ açısından incelenmesi̇: öğretmen görüşleri̇. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 222-242. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2021.21.60703-851474
  • Berkant, H. & Varki, E. (2022). Öğretmen adaylarının çok boyutlu 21. yüzyıl becerileri ile yaratıcı düşünme eğilimlerinin incelenmesi. Journal of Social Humanities and Administrative Sciences, 8(58), 1661-1680. https://doi.org/10.29228/joshas.66329
  • Beyaz, B., Güner, A., Irmak, S., & Toruk, B. (2022). Okul Yöneticilerinin Çatışma Yönetimi Stillerinin Örgütsel Mutluluğa Etkisi. Academıc socıal resources journal, 7(33), 25-35.
  • Beyhan, A., & Erdoğan, S. (2022). Okul Müdürlerinin Yenilik Yönetimi Yeterliklerine İlişkin Öğretmen Algılarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(3), 817-835.
  • Bozkurt, F. (2020). 21. yüzyıl becerileri açısından sosyal bilgiler öğretmenliği lisans programının değerlendirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (51), 34-64.
  • Çalık, T., Çoban, Ö., & Özdemir, N. (2019). Okul yöneticilerinin teknolojik liderlik öz yeterlikleri ve kişilik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 52(1), 83-106.
  • Çetin, L., & Altun, S. A. (2018). Okul yönetiminde mizah kullanımına ilişkin yönetici görüşleri. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 1(2), 85-97.
  • Dağhan, G., Kibar, P. N., Çetin, N. M., Telli, E., & Akkoyunlu, B. (2017). Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının bakış açısından 21. Yüzyıl öğrenen ve öğretmen özellikleri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 7(2), 215-235.
  • Dündar, S. A., & Polat, A. (2021). Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi programının 21. yüzyıl becerileri kapsamında incelenmesi. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 66-77.
  • Eğmir, E. & Erdem, C. (2021). Öğretmen adaylarının meslek öncesi̇ öğretmen kimliklerinin yordayıcısı olarak 21. yüzyıl öğrenen becerileri̇. Trakya Eğitim Dergisi, 11(2), 953-968. https://doi.org/10.24315/tred.755615
  • Eryiğit, C., & Kavak, B. (2008). Yeniliği erken ve geç benimseyenler ile benimsemeyenlerin demografik özelliklerinin ve yaşam tarzlarının yayılma modelleri yardımıyla tanımlanması. Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 2(3), 21-43.
  • Greenhalgh, T., Robert, G., Macfarlane, F., Bate, P., & Kyriakidou, O. (2004). Diffusion of innovations in service organizations: systematic review and recommendations. The Milbank Quarterly, 82(4), 581-629.
  • Hallahan, D. P. (2005). Special education: What it is and why we need it. Remedial and Special Education, 26(6), 325-327.
  • Kalemkuş, J. (2021). Investigation of science curriculum learning outcomes in terms of 21st century skills. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 11(1), 63-87. https://doi.org/10.18039/ajesi.800552
  • Kara, M., Karataş, İ. H., & Aydın, B. (2022). Okul yöneticiliği meslek algısı. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 505-522.
  • Karabatak, S., & Şengür, D. (2019). Okul yöneticilerinin eğitiminde dijital olumlu öyküleme yönteminin kullanımına yönelik bir model önerisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 46(46), 18-38.
  • Karatepe, R. (2021). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri̇ özyeterlik algılarının incelenmesi̇. Uluslararası İnovatif Eğitim Araştırmacısı, 1(2), 79-87. https://doi.org/10.29228/iedres.54207
  • Kasalak, G. (2020). Okul yöneticileri kendi mesleki gelişim etkinliklerini nasıl algılıyorlar? Yaşadıkça Eğitim, 34(1), 111-130.
  • Kılıç, N., & Geçit, Y. (2022). Veli bilgilendirme programının ilk okuma yazma sürecine katkısı hakkındaki veli ve öğretmen görüşleri. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 1-26.
  • Kılınç & Kılınç. "The Relationship between Ethical Leadership and Organizational Citizenship Behavior: A Study on School Administrators" International Journal of Progressive Education (2022)
  • Koçtürk, N. (2018). Çocuk ihmalini ve istismarını önlemede okul çalışanlarının sorumlulukları. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 38-47. https://doi.org/10.21666/muefd.336170
  • Kozikoğlu, İ., & Altunova, N. (2018). The predictive power of prospective teachers’ self-efficacy perceptions of 21st century skills for their lifelong learning tendencies. Journal of Higher Education and Science, 8(3), 522-531.
  • Kriter Dergi. (2018). 21. yüzyıl becerilerinin eğitimimizle bütünleştirilmesi. Kriter Dergi. https://kriterdergi.com/dosya-egitim/21-yuzyil-becerilerinin-egitimimizle-butunlestirilmesi 3(27)
  • Kurudayioğlu, M. & Soysal, T. (2019). 2018 Türkçe dersi öğretim programı kazanımlarının 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 483-496. https://doi.org/10.31592/aeusbed.621132
  • Mukhamediyev, B., Spankulova, L., & Kerimbayev, A. (2019). Diffusion of innovation, knowledge spillover and economic growth in the regions of Kazakhstan. International Advances in Economic Research, 25(4), 487-488.
  • Partnership for 21st Century Skills. (2019). The 4Cs: skills for today research series. Retrieved from http://www.p21.org/our-work/4cs-research-series
  • Polat, S. & Esen, E. (2022). The dark side of financing schools: examining school administrators' views on the process of providing financial resources. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 5(2), 560-587. https://doi.org/10.33400/kuje.1146282
  • Purtaş, M., & Yirci, R. (2022). Okul yöneticilerinin genel yalnızlık düzeyi ile iş yaşamı yalnızlık düzeyi arasındaki ilişki. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(30), 239-251.
  • Selçuk, G. (2020). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının 21. yüzyıl becerilerine yönelik metaforik algıları. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 184-208. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.819188
  • Şahin, D. S, Özer, Ö., & Songur C. (2017). Etik liderliğin örgütsel adalet üzerine etkisi: Bir kamu hastanesinde uygulama. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 20(4), 445-456.
  • Turan, S. (2020). Covid-19 sürecinde okul müdürlerinin teknolojik liderliği. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 175-199.
  • Uğur, N., Kiraz, Z., & Kara, K. (2023). A field study on school administrators: selection, competencies and challenges. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(20), 162-201.
  • Ulukaya, F., Yıldırım, N., & Özeke, V. (2015). Okul yöneticilerinin teknoloji liderliği özyeterlikleri ile eğitim öğretim işlerini gerçekleştirme düzeylerine ilişkin algıları (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Tokat, Türkiye.

21st Century Skills in Educational Management Within The Framework Of Diffusion Of Innovations

Year 2024, Volume: 9 Issue: 2, 248 - 262

Abstract

References

  • Akaltan, K. (2019). Diş hekimliği eğitiminde beceri kavramı: 21. yüzyıl becerileri. Selcuk Dental Journal, 6(5), 21-36. https://doi.org/10.15311/selcukdentj.568429
  • Argon, T. (2015). Öğretmenlerin sahip oldukları duygu durumlarını okul yöneticilerinin dikkate alıp almamalarına ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 377-404.
  • Arslan, M. (2020). Öğretmen adayları perspektifinden pandemi öncesi ve sonrası öğrencilere kazandırılması gereken 21. yüzyıl becerilerinin belirlenmesi. Milli Eğitim Dergisi.
  • Atik, A. & Yetkiner, A. (2021). Biyoloji̇ öğretim programı kazanımlarının 21. yüzyıl becerileri̇ açısından incelenmesi̇. Trakya Eğitim Dergisi, 11(2), 745-765. https://doi.org/10.24315/tred.707904
  • Ayan, C. (2022). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerilerine yönelik yeterlik algılarının çeşitli̇ değişkenlere göre incelenmesi. Journal of Academic Social Resources, 7(34), 222-229. https://doi.org/10.29228/asrjournal.57743
  • Barasi, M. and Erdamar, G. (2021). 2018 ortaokul Türkçe dersi öğretim programının 21. yüzyıl becerileri̇ açısından incelenmesi̇: öğretmen görüşleri̇. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 222-242. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2021.21.60703-851474
  • Berkant, H. & Varki, E. (2022). Öğretmen adaylarının çok boyutlu 21. yüzyıl becerileri ile yaratıcı düşünme eğilimlerinin incelenmesi. Journal of Social Humanities and Administrative Sciences, 8(58), 1661-1680. https://doi.org/10.29228/joshas.66329
  • Beyaz, B., Güner, A., Irmak, S., & Toruk, B. (2022). Okul Yöneticilerinin Çatışma Yönetimi Stillerinin Örgütsel Mutluluğa Etkisi. Academıc socıal resources journal, 7(33), 25-35.
  • Beyhan, A., & Erdoğan, S. (2022). Okul Müdürlerinin Yenilik Yönetimi Yeterliklerine İlişkin Öğretmen Algılarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(3), 817-835.
  • Bozkurt, F. (2020). 21. yüzyıl becerileri açısından sosyal bilgiler öğretmenliği lisans programının değerlendirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (51), 34-64.
  • Çalık, T., Çoban, Ö., & Özdemir, N. (2019). Okul yöneticilerinin teknolojik liderlik öz yeterlikleri ve kişilik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 52(1), 83-106.
  • Çetin, L., & Altun, S. A. (2018). Okul yönetiminde mizah kullanımına ilişkin yönetici görüşleri. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 1(2), 85-97.
  • Dağhan, G., Kibar, P. N., Çetin, N. M., Telli, E., & Akkoyunlu, B. (2017). Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının bakış açısından 21. Yüzyıl öğrenen ve öğretmen özellikleri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 7(2), 215-235.
  • Dündar, S. A., & Polat, A. (2021). Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi programının 21. yüzyıl becerileri kapsamında incelenmesi. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 66-77.
  • Eğmir, E. & Erdem, C. (2021). Öğretmen adaylarının meslek öncesi̇ öğretmen kimliklerinin yordayıcısı olarak 21. yüzyıl öğrenen becerileri̇. Trakya Eğitim Dergisi, 11(2), 953-968. https://doi.org/10.24315/tred.755615
  • Eryiğit, C., & Kavak, B. (2008). Yeniliği erken ve geç benimseyenler ile benimsemeyenlerin demografik özelliklerinin ve yaşam tarzlarının yayılma modelleri yardımıyla tanımlanması. Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 2(3), 21-43.
  • Greenhalgh, T., Robert, G., Macfarlane, F., Bate, P., & Kyriakidou, O. (2004). Diffusion of innovations in service organizations: systematic review and recommendations. The Milbank Quarterly, 82(4), 581-629.
  • Hallahan, D. P. (2005). Special education: What it is and why we need it. Remedial and Special Education, 26(6), 325-327.
  • Kalemkuş, J. (2021). Investigation of science curriculum learning outcomes in terms of 21st century skills. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 11(1), 63-87. https://doi.org/10.18039/ajesi.800552
  • Kara, M., Karataş, İ. H., & Aydın, B. (2022). Okul yöneticiliği meslek algısı. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 505-522.
  • Karabatak, S., & Şengür, D. (2019). Okul yöneticilerinin eğitiminde dijital olumlu öyküleme yönteminin kullanımına yönelik bir model önerisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 46(46), 18-38.
  • Karatepe, R. (2021). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri̇ özyeterlik algılarının incelenmesi̇. Uluslararası İnovatif Eğitim Araştırmacısı, 1(2), 79-87. https://doi.org/10.29228/iedres.54207
  • Kasalak, G. (2020). Okul yöneticileri kendi mesleki gelişim etkinliklerini nasıl algılıyorlar? Yaşadıkça Eğitim, 34(1), 111-130.
  • Kılıç, N., & Geçit, Y. (2022). Veli bilgilendirme programının ilk okuma yazma sürecine katkısı hakkındaki veli ve öğretmen görüşleri. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 1-26.
  • Kılınç & Kılınç. "The Relationship between Ethical Leadership and Organizational Citizenship Behavior: A Study on School Administrators" International Journal of Progressive Education (2022)
  • Koçtürk, N. (2018). Çocuk ihmalini ve istismarını önlemede okul çalışanlarının sorumlulukları. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 38-47. https://doi.org/10.21666/muefd.336170
  • Kozikoğlu, İ., & Altunova, N. (2018). The predictive power of prospective teachers’ self-efficacy perceptions of 21st century skills for their lifelong learning tendencies. Journal of Higher Education and Science, 8(3), 522-531.
  • Kriter Dergi. (2018). 21. yüzyıl becerilerinin eğitimimizle bütünleştirilmesi. Kriter Dergi. https://kriterdergi.com/dosya-egitim/21-yuzyil-becerilerinin-egitimimizle-butunlestirilmesi 3(27)
  • Kurudayioğlu, M. & Soysal, T. (2019). 2018 Türkçe dersi öğretim programı kazanımlarının 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 483-496. https://doi.org/10.31592/aeusbed.621132
  • Mukhamediyev, B., Spankulova, L., & Kerimbayev, A. (2019). Diffusion of innovation, knowledge spillover and economic growth in the regions of Kazakhstan. International Advances in Economic Research, 25(4), 487-488.
  • Partnership for 21st Century Skills. (2019). The 4Cs: skills for today research series. Retrieved from http://www.p21.org/our-work/4cs-research-series
  • Polat, S. & Esen, E. (2022). The dark side of financing schools: examining school administrators' views on the process of providing financial resources. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 5(2), 560-587. https://doi.org/10.33400/kuje.1146282
  • Purtaş, M., & Yirci, R. (2022). Okul yöneticilerinin genel yalnızlık düzeyi ile iş yaşamı yalnızlık düzeyi arasındaki ilişki. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(30), 239-251.
  • Selçuk, G. (2020). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının 21. yüzyıl becerilerine yönelik metaforik algıları. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 184-208. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.819188
  • Şahin, D. S, Özer, Ö., & Songur C. (2017). Etik liderliğin örgütsel adalet üzerine etkisi: Bir kamu hastanesinde uygulama. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 20(4), 445-456.
  • Turan, S. (2020). Covid-19 sürecinde okul müdürlerinin teknolojik liderliği. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 175-199.
  • Uğur, N., Kiraz, Z., & Kara, K. (2023). A field study on school administrators: selection, competencies and challenges. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(20), 162-201.
  • Ulukaya, F., Yıldırım, N., & Özeke, V. (2015). Okul yöneticilerinin teknoloji liderliği özyeterlikleri ile eğitim öğretim işlerini gerçekleştirme düzeylerine ilişkin algıları (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Tokat, Türkiye.
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Curriculum and Teaching in Economics, Business and Management
Journal Section Review
Authors

Faruk Kalkan

Zuhal Cafoğlu

Early Pub Date December 28, 2024
Publication Date
Submission Date July 5, 2024
Acceptance Date December 28, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 9 Issue: 2

Cite

APA Kalkan, F., & Cafoğlu, Z. (2024). Yeniliklerin Yayılması Çerçevesinde Eğitim Yönetiminde 21. Yüzyıl Becerileri. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 9(2), 248-262.