The aim of this study is to determine the variables that affect the environmental education self-efficacy perceptions of primary school teacher candidates. The research was conducted with 231 teacher candidates studying in the classroom education department of a state university. In this research, the screening model, one of the quantitative research approaches, was preferred. The “Environmental Education Self-efficacy Perception Scale” developed by Özdemir et al. (2009) was used to seek answers to the sub-problems. The SPSS statistics program was used in the analysis of the data obtained from this scale. According to the findings of the research, while the gender variable did not have an effect on the environmental education self-efficacy perceptions of primary school teacher candidates, it was determined that the variables of taking environmental education courses, being a member of an CSO, place of residence, level of environmental curiosity, frequency of being in natural areas, and competencies in solving environmental problems had an effect on the environmental education self-efficacy beliefs of classroom teacher candidates. According to these results, it would be beneficial to provide practical environmental education that will also support out-of-school learning during the undergraduate education of teacher candidates in order to improve their self-efficacy perceptions in environmental education.
Primary school teacher candidates environment environmental education environmental education self-efficacy perception
Bu çalışmanın amacı sınıf öğretmeni adaylarının çevre eğitimi öz-yeterlik algılarını etkileyen değişkenleri tespit etmektir. Araştırma bir devlet üniversitesinin sınıf eğitimi anabilim dalında eğitim gören 231 öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Bu çalışmada nicel araştırma yaklaşımlarından biri olan tarama modeli tercih edilmiştir. Alt problemlere cevap aramak için Özdemir vd., (2009) tarafından geliştirilen “Çevre Eğitimi Öz-yeterlik Algısı Ölçeği” kullanılmıştır. Bu ölçekten elde edilen verilerin analizinde SPSS istatistik programından yararlanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre sınıf öğretmeni adaylarının çevre eğitimi öz-yeterlik algıları üzerinde cinsiyet değişkeninin bir etkisi görülmemişken, çevre eğitimi dersi alma, bir STK’ya üye olma, yaşam yeri, çevre merak düzeyi, doğal alanlarda bulunma sıklığı ve çevre problemlerini çözme yeterlilik düzeyi değişkenlerinin etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Bu sonuçlara göre öğretmen adaylarının çevre eğitimi öz-yeterlik algılarını geliştirmek için lisans eğitimleri boyunca okul dışı öğrenmeleri de destekleyecek uygulamalı bir çevre eğitiminin verilmesi faydalı olacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Development of Environmental Education and Programs |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 29, 2024 |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | December 12, 2024 |
Acceptance Date | December 28, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 9 Issue: 2 |