Matematik eğitimiyle analitik ve bilimsel düşünmenin bir basamağı olan problem çözücü bireylerin yetiştirilmesi hedeflenmektedir. Ancak bu hedefin ötesinde problem çözerken ilkokul öğrencilerinin zorluk yaşadıkları bilinmektedir. Bu kapsamda çalışmanın amacı, doğal sayılar konusuyla ilgili ilkokul 4. sınıf seviyesinde rutin ve rutin olmayan problemlerin öğretim durumlarını tespit etmektir. Amaç doğrultusunda betimsel araştırma yaklaşımlarından durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Öğretim durumları, didaktiğin antropolojik kuramı doğrultusunda incelenmiştir. Kurumsal tanımayı belirlemek için matematik dersi öğretim programı, 4. sınıf matematik ders ve öğrenci çalışma kitabı incelenmiş ve dördüncü sınıf okutan bir sınıf öğretmeninin problem çözme kazanımlarına ilişkin 29 saat matematik dersi gözlenmiş, alan notları tutulmuştur. Araştırmanın sonucunda, doğal sayılarla ilgili problem çözme konusu, 4 alt öğrenme alanında hedef bilgi konumunda iken obje konumunda görev üstlendiği tespit edilmiştir. Öte yandan 5 alt öğrenme alanında objenin öğretilmesine yardımcı olmak amacıyla araç görevi üstlendiği tespit edilmiştir. 4. sınıf matematik kurumunda, rutin problemlerin oluşturduğu “başlangıç durumunda değeri bilinmeyen doğal sayıyı bulma işlemi becerisi”, “doğal sayılarla çıkarma, toplama, bölme ve çarpma işlemi becerisi”, rutin olmayan problemlerin ise “sınıflandırma becerisi gerektiren problemi çözmek”, “doğal sayılarla verileri yeniden organize etme ve ilişkileri görme becerisi” talep tiplerinden oluştuğu tespit edilmiştir. Talep tiplerinin problem türlerine göre dengeli dağılmadığı ve rutin problemlerin öğretimine daha fazla yer verildiği sonucuna ulaşılmıştır. Kullanılan tekniklerin çeşitliliği bakımından yetersiz olduğu ortaya çıkmıştır. Sonuçlara dayanarak, doğal sayılarla sınıflandırma, verileri yeniden organize etme ve ilişkileri görme becerisi gerektiren rutin olmayan problemlere ve başlangıç durumunda değeri bilinmeyen doğal sayıyı bulma becerisi gerektiren rutin problemlere, doğal sayılarla ilgili problem kurmaya ders kitaplarında ve öğretim sürecinde daha fazla yer verilmesi önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 1 |