The Eros Trapezophoros (Table Support) belonging to the Roman Imperial Period, which is located in the Afyonkarahisar Museum, was brought to the museum by purchasing, and no comprehensive study has been done on it.** The fact that such an important material or subject has not been evaluated leaves the evaluation of the economic and social structure in the region incomplete. Trapezophoros dated to the Roman Imperial Period is one of the important furniture examples showing the aesthetics and luxury of the Roman Imperial Period life in Afyonkarahisar. In this direction, the work in the museum was discussed and tried to be introduced. Eros’ right arm is missing from the shoulder; the right foot is missing below the knee. A stylistic, typological and iconographic evaluation of the work has been made and it is considered appropriate to date it to the Late Antonine - Early Severan Period. When Eros Trapezophoros is evaluated with other comparative examples, it is understood that this work belongs to the Dokimeon workshop.
Ajootian, A. (2000). A Roman table support at ancient
Corinth. Hesperia: The Journal of the American
School of Classical Studies at Athens, 69(4), 487-507.
Akurgal, E. (1955). Phrygische kunst. Ankara Üniversitesi
Dil ve Tarih Coğrafya Yayınları.
Anabolu, M.U. (1987). İzmir Arkeoloji Müzesi’ndeki
taştan yapılmış masa ayakları. V. Araştırma Sonuçları
Toplantısı, 293-301.
Anabolu, M. U. (1991). Efes Müzesi’nde Bulunan Masa
Ayakları. Türk Arkeoloji Dergisi, XXIX, 71-85.
Anderson, J.G.C. (1932). The Genesis of Diocletion’s
provincial re-organization. JRS, Vol. 22/ I, 24-32.
Arslan, M. (2007). Roma’nın büyük düşmanı Mithradates
VI Eupator. Odin Yayıncılık.
Berges, D. & Nollé, J. (2000). Tyana archäologischhistorische untersuchungen zum südwestlichen
Kappadokien, 2. Cilt. Bonn.
Bilgin, P. K. (2018). Afyonkarahisar yüzey araştırmaları
ışığında içbatı Anadolu’da Demir Çağı seramiği
[Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Pamukkale
Üniversitesi.
Carpenter, T. (2002). Antik Yunan’da sanat ve mitoloji.
Homer Yayınları.
Casal, L. A. (1990). Kairoi/Tempora Anni. LIMC, Vol. V,
891-920.
Cohon, R.H. (1984). Greek and Roman stone table
supports with decorative relief (Phd. Diss.). New
York University.
Çelikbaş, E. (2015). A Trapezophoros (Table-bearer) from
Parion-Parion’dan bir trapezophoros (masa ayağı). In
C. Başaran &V. Keleş (Ed.), Parion kazıları 10. Yıl
armağanı (pp. 43-48). Bilgin Kültür Sanat Yayınları.
Dinç, M. (2015). Manisa Müzesi’ndeki Hellenistik- Roma
Dönemi heykelleri. In S. Durugönül (Ed.), Manisa
Müzesi heykeltıraşlık eserleri (pp. 27-98). Mersin
Üniversitesi Kilikia Arkeolojisini Araştırma Merkezi
Yayınları-3.
Dinç, M. Ş. (2021). Phrygia Sebastesi’nden tutsak Eros
figürlü mermer bir masa ayağı. SDÜ Fen Edebiyat
Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 52, 287-297.
Dmitriev, S. (2001). The end of provincia Asia.
HistoriaZAltGesch, Bd. 50, H. 4, 468-489.
Döhl, H. (1968). Der Eros des Lysipp- Frühhelleistische
Eroten. Göttingen.
Drew-Bear, T. (2001). Grek ve Roma Dönemlerinde
Afyonkarahisar. Afyonkarahisar kütüğü cilt I (97-
111). Afyon Kocatepe Üniversitesi Yayınları.
Erhat, A. (2013). Mitoloji sözlüğü. Remzi Kitabevi.
Feuser, S. (2013). Monopodia-Figürliche tischfüße
aus kleinasien. Ein beitrag zum ausstattungsluxus
der Römischen kaiserzeit. Byzas 17.
Ful, Ş. D. (2021). Yazılı kaynaklar ışığında
Parion’da tapınım gören kültler. Sosyal Bilimler
Araştırmaları Dergisi, 16(2), 163-180.
Gökdemir, G. (2019). A new example in The Museum
of Ankara Anatolian Civilizations: “marble
monopodia with the figure of HarpocratesTemporia Anni. Tarih Araştırmaları Dergisi,
38(65), 103-134.
Gönçer, S. (1971). Afyon ili tarihi, C.I. Karınca
Matbaacılık.
Hadzisteliou-Price, T. (1969). The type of the
crouching child and the temple boys. BSA, 64, 59-
111.
Hesiodos. Tanrıların doğuşu (Çev. F. Akderin). Say
Yayınları.
İlaslı, A. (2004). İlk yerleşimden Türk egemenliğine
kadar Afyon. Anadolu’nun Kilidi Afyon (49-61).
T.C. Afyon Valiliği Yayınları.
Koch, G. & Sichtermann, H. (1982). Römische
sarkophage. C.H. Beck.
Koch, G. (2008). Kinder-Sarkophage der Römischen
kaiserzeit in leinasien. Adalya, XI, 165-187.
Konuk, T. (2008). Antik Yunan ve Roma’da din, mitos
ve çocuk görünümlü tanrılar [Yayımlanmamış
Yüksek Lisans Tezi]. Gazi Üniversitesi.
Kökdemir, G. (2019). A marble table support with
the figure of Harpocrates-Tempora Anni in The
Museum of Ankara Anatolian Civilizations. TAD,
C.38/S. 65, 103-134.
Magie, D. (2001). Anadolu’da Romalılar, Attalos’un
vasiyeti. Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
Mansel, M. (1956). Bericht über ausgrabungen und
untersuchungen In Pamphylien in den jahren
1946-1955. AA, 71, 34-119.
Mansel, A. M. (1995). Ege ve Yunan tarihi. T.T.K.
Yayınları.
McCann, A.M. (1978). Roman sarcophagi in The
Metropolitan Museum of Art. New York.
Mermerci, D. (1979). Afyon bölgesi ve hinterlandında
M.Ö. II. Bin yerleşme birimleri. Türk Tarih
Kongresi, 8, 159-164.
Mitchell, S. (1993). Anatolia, Land, Men and Gods
in Asia Minor I: The Celts in Anatolia and the
impact of Roman rule. Oxford University Press.
Phillips, K. L. (2008). Figural table support: aspects
of the archaeology of dining in the Roman world.
Aphrodisias Papers, IV, 253-283.
Potter, D. (1998). Procurators in Asia and Dacia
under Marcus Aurelius: A case study of imperial
initiative in government. ZPE Bd. 123, 270-274.
Richter, G.M.A. (1966). The furniture of the Greeks,
Etruscans and Roman. Robetson HGA.
Rostovtzeff, M. I. (1998). The social and economic
history of the Hellenistic world C.I. Clarendon
Press.
Sams, G. K. (2008). Gordion ve Frigler. Hakan ve
Taciser Sivas (Ed.), Friglerin Gizemli Uygarlığı
(49-58). YKY Yayınları.
Sevin, V. (1999). Anadolu arkeolojisi. Der Yayınları.
Sevin, V. (2007). Anadolu’nun tarihi coğrafyası I.
T.T.K. Yayınları.
Sharpe, H. (2014). Bronze statuettes from The
Athenian Agora: Evidence for domestic cults in
Roman Greece. Hesperia, The Journal of The
American School of Classical Studies at Athens,
83(1), 143-187.
Sönmez, B.E. (2023). Prymnessos’tan Roma
İmparatorluk Dönemi Nike heykeli. OANNESUluslararası Eskiçağ Tarihi Araştırmaları
Dergisi, 5(2), 623-636.
Stephanidou-Tiberiou, T. (1993). Τραπεζοφόρα με
πλαστική διακόσμηση. Η Αττική Ομάδα.
Thonemann, P. (2013). Roman Phrygia. Cambridge
University Press.
Uçankuş, H. T. (2000). Tarih öncesi çağlardan Perslere
kadar Anadolu. Kültür Bakanlığı Yayınları.
AFYONKARAHİSAR ARKEOLOJİ MÜZESİ’NDEN EROS FİGÜRLÜ BİR TRAPEZOPHOROS (MASA AYAĞI)
Afyonkarahisar Müzesi’nde yer almakta olan Roma İmparatorluk Dönemi’ne ait Eros Trapezophoros (Masa Ayağı) müzeye satın alma ile kazandırılmış olup, üzerine kapsamlı bir çalışma yapılmamıştır. Böylesine önemli bir malzemenin ya da konunun değerlendirilmemiş olması bölgedeki ekonomik durumu ve sosyal yapısını ayrıca inanç, kült ve adak yapısının anlaşılmamasına ve doğru anlamda çözülmemesine neden olmuştur. Roma İmparatorluk Dönemi’ne tarihlenen Trapezophoros (Masa Ayağı), Afyonkarahisar’daki Roma Dönemi yaşantısının estetik ve lüksünü gösteren önemli mobilya örneklerinden biridir. Bu doğrultuda müzede bulunmakta olan eser ele alınmış ve tanıtılmaya çalışılmıştır. Eros Trapezophoros (Masa Ayağı) sağ kol omuzdan itibaren; sağ ayağın dizden aşağısı eksik olarak müzeye kazandırılmıştır. Eserin stilistik, tipolojik ve ikonografik bir değerlendirilmesi yapılmış olup, Geç Antoninler - Erken Severuslar Dönemi’ne tarihlendirilmesi uygun görülmektedir. Eros Trapezophoros (Masa Ayağı) nitelik ve kalite açısından değerlendirildiğinde Dokimeon atölyesine ait olduğu görülmektedir.
Ajootian, A. (2000). A Roman table support at ancient
Corinth. Hesperia: The Journal of the American
School of Classical Studies at Athens, 69(4), 487-507.
Akurgal, E. (1955). Phrygische kunst. Ankara Üniversitesi
Dil ve Tarih Coğrafya Yayınları.
Anabolu, M.U. (1987). İzmir Arkeoloji Müzesi’ndeki
taştan yapılmış masa ayakları. V. Araştırma Sonuçları
Toplantısı, 293-301.
Anabolu, M. U. (1991). Efes Müzesi’nde Bulunan Masa
Ayakları. Türk Arkeoloji Dergisi, XXIX, 71-85.
Anderson, J.G.C. (1932). The Genesis of Diocletion’s
provincial re-organization. JRS, Vol. 22/ I, 24-32.
Arslan, M. (2007). Roma’nın büyük düşmanı Mithradates
VI Eupator. Odin Yayıncılık.
Berges, D. & Nollé, J. (2000). Tyana archäologischhistorische untersuchungen zum südwestlichen
Kappadokien, 2. Cilt. Bonn.
Bilgin, P. K. (2018). Afyonkarahisar yüzey araştırmaları
ışığında içbatı Anadolu’da Demir Çağı seramiği
[Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Pamukkale
Üniversitesi.
Carpenter, T. (2002). Antik Yunan’da sanat ve mitoloji.
Homer Yayınları.
Casal, L. A. (1990). Kairoi/Tempora Anni. LIMC, Vol. V,
891-920.
Cohon, R.H. (1984). Greek and Roman stone table
supports with decorative relief (Phd. Diss.). New
York University.
Çelikbaş, E. (2015). A Trapezophoros (Table-bearer) from
Parion-Parion’dan bir trapezophoros (masa ayağı). In
C. Başaran &V. Keleş (Ed.), Parion kazıları 10. Yıl
armağanı (pp. 43-48). Bilgin Kültür Sanat Yayınları.
Dinç, M. (2015). Manisa Müzesi’ndeki Hellenistik- Roma
Dönemi heykelleri. In S. Durugönül (Ed.), Manisa
Müzesi heykeltıraşlık eserleri (pp. 27-98). Mersin
Üniversitesi Kilikia Arkeolojisini Araştırma Merkezi
Yayınları-3.
Dinç, M. Ş. (2021). Phrygia Sebastesi’nden tutsak Eros
figürlü mermer bir masa ayağı. SDÜ Fen Edebiyat
Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 52, 287-297.
Dmitriev, S. (2001). The end of provincia Asia.
HistoriaZAltGesch, Bd. 50, H. 4, 468-489.
Döhl, H. (1968). Der Eros des Lysipp- Frühhelleistische
Eroten. Göttingen.
Drew-Bear, T. (2001). Grek ve Roma Dönemlerinde
Afyonkarahisar. Afyonkarahisar kütüğü cilt I (97-
111). Afyon Kocatepe Üniversitesi Yayınları.
Erhat, A. (2013). Mitoloji sözlüğü. Remzi Kitabevi.
Feuser, S. (2013). Monopodia-Figürliche tischfüße
aus kleinasien. Ein beitrag zum ausstattungsluxus
der Römischen kaiserzeit. Byzas 17.
Ful, Ş. D. (2021). Yazılı kaynaklar ışığında
Parion’da tapınım gören kültler. Sosyal Bilimler
Araştırmaları Dergisi, 16(2), 163-180.
Gökdemir, G. (2019). A new example in The Museum
of Ankara Anatolian Civilizations: “marble
monopodia with the figure of HarpocratesTemporia Anni. Tarih Araştırmaları Dergisi,
38(65), 103-134.
Gönçer, S. (1971). Afyon ili tarihi, C.I. Karınca
Matbaacılık.
Hadzisteliou-Price, T. (1969). The type of the
crouching child and the temple boys. BSA, 64, 59-
111.
Hesiodos. Tanrıların doğuşu (Çev. F. Akderin). Say
Yayınları.
İlaslı, A. (2004). İlk yerleşimden Türk egemenliğine
kadar Afyon. Anadolu’nun Kilidi Afyon (49-61).
T.C. Afyon Valiliği Yayınları.
Koch, G. & Sichtermann, H. (1982). Römische
sarkophage. C.H. Beck.
Koch, G. (2008). Kinder-Sarkophage der Römischen
kaiserzeit in leinasien. Adalya, XI, 165-187.
Konuk, T. (2008). Antik Yunan ve Roma’da din, mitos
ve çocuk görünümlü tanrılar [Yayımlanmamış
Yüksek Lisans Tezi]. Gazi Üniversitesi.
Kökdemir, G. (2019). A marble table support with
the figure of Harpocrates-Tempora Anni in The
Museum of Ankara Anatolian Civilizations. TAD,
C.38/S. 65, 103-134.
Magie, D. (2001). Anadolu’da Romalılar, Attalos’un
vasiyeti. Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
Mansel, M. (1956). Bericht über ausgrabungen und
untersuchungen In Pamphylien in den jahren
1946-1955. AA, 71, 34-119.
Mansel, A. M. (1995). Ege ve Yunan tarihi. T.T.K.
Yayınları.
McCann, A.M. (1978). Roman sarcophagi in The
Metropolitan Museum of Art. New York.
Mermerci, D. (1979). Afyon bölgesi ve hinterlandında
M.Ö. II. Bin yerleşme birimleri. Türk Tarih
Kongresi, 8, 159-164.
Mitchell, S. (1993). Anatolia, Land, Men and Gods
in Asia Minor I: The Celts in Anatolia and the
impact of Roman rule. Oxford University Press.
Phillips, K. L. (2008). Figural table support: aspects
of the archaeology of dining in the Roman world.
Aphrodisias Papers, IV, 253-283.
Potter, D. (1998). Procurators in Asia and Dacia
under Marcus Aurelius: A case study of imperial
initiative in government. ZPE Bd. 123, 270-274.
Richter, G.M.A. (1966). The furniture of the Greeks,
Etruscans and Roman. Robetson HGA.
Rostovtzeff, M. I. (1998). The social and economic
history of the Hellenistic world C.I. Clarendon
Press.
Sams, G. K. (2008). Gordion ve Frigler. Hakan ve
Taciser Sivas (Ed.), Friglerin Gizemli Uygarlığı
(49-58). YKY Yayınları.
Sevin, V. (1999). Anadolu arkeolojisi. Der Yayınları.
Sevin, V. (2007). Anadolu’nun tarihi coğrafyası I.
T.T.K. Yayınları.
Sharpe, H. (2014). Bronze statuettes from The
Athenian Agora: Evidence for domestic cults in
Roman Greece. Hesperia, The Journal of The
American School of Classical Studies at Athens,
83(1), 143-187.
Sönmez, B.E. (2023). Prymnessos’tan Roma
İmparatorluk Dönemi Nike heykeli. OANNESUluslararası Eskiçağ Tarihi Araştırmaları
Dergisi, 5(2), 623-636.
Stephanidou-Tiberiou, T. (1993). Τραπεζοφόρα με
πλαστική διακόσμηση. Η Αττική Ομάδα.
Thonemann, P. (2013). Roman Phrygia. Cambridge
University Press.
Uçankuş, H. T. (2000). Tarih öncesi çağlardan Perslere
kadar Anadolu. Kültür Bakanlığı Yayınları.
Sönmez, B. E. (2024). A TRAPEZOPHOROS WITH EROS FIGURE FROM AFYONKARAHİSAR ARCHEOLOGY MUSEUM (TABLE SUPPORT). TÜBA-KED Türkiye Bilimler Akademisi Kültür Envanteri Dergisi(29), 29-38. https://doi.org/10.22520/tubaked.1197175