Düğün ve kutlamalar ait olduğu kültürle ilgili çok sayıda özelliği içerisinde barındıran manevi kültürün en önemli
öğelerindendir. Bu kutlamalardaki âdetler ve uygulamalar ait olunan milletin, benimsenen dinin, yaşanılan
bölgenin, komşu olunan ülkenin özelliklerine göre şekillenmekte, bazen en küçük topluluklar arasında dahi farklılık
göstermektedir. Türklerde düğün törenleri, evlilik ve erkek çocuklarının sünneti için tertiplenen törenler olmak üzere
ikiye ayrılır. Tarih boyunca birçok uygarlığa ev sahipliği yapmış olan Kütahya, korunan tarihi dokusu ve yaşayan
folklorik değerleriyle zengin bir kültürel mirasa sahiptir. Bu çalışmada, Kütahya’nın düğünleri, kaynak kişilerden
toplanan yaşam hikâyeleri doğrultusunda incelenmiştir. Nitel bir araştırma yöntemi olan anlatı araştırmasına (narrative
research) göre desenlenen bu çalışmanın verileri katılımcıların kendi yaşam hikâyelerini anlattıkları yapılandırılmamış
görüşmeler aracılığı ile toplanmıştır. Çalışma grubunu oluşturan katılımcılar kartopu örnekleme yöntemi kullanılarak
belirlenmiştir. Yaşam hikâyeleri dinlenecek kişilerin özellikleri yaşlarının 50 yaş ve üstünde olması, Kütahya’nın
yerli halkından olması ve evli olmalarıdır. Çalışmada bu özelliklere sahip üç erkek ve iki kadın olmak üzere toplam
beş katılımcı ile görüşmeler yapılmış ve yaşam hikâyeleri kaydedilmiştir. Kayıtların yazıya dökümünün ardından
yapılan analizler sonucunda, kültürel mirasın önemli öğelerinden olan ve bu çalışmanın ana temasını oluşturan
düğünler teması altında evlilik ve sünnet törenleri alt temalar olarak ele alınmıştır. Evlilik törenleri için görücülük,
dünürcülük, söz kesme, nişan, nikâh, kına/düğün ve düğün sonrası etkinlikler olmak üzere yedi kategori; sünnet
düğünleri için sünnet öncesi yaşananlar ve sünnet günü yaşananlar olmak üzere iki kategori oluşturulmuştur. Bu
kategoriler anlatıcıların yaşam hikâyelerinden doğrudan alıntılarla sunulmuştur. Çalışmada, Kütahya düğünlerindeki
âdet ve uygulamaların Türk dünyasıyla ve Anadolu’nun çeşitli yörelerindeki topluluklarla çoğunlukla örtüştüğü;
düğünlerdeki âdet ve uygulamaların zaman içerisinde ortadan kalkabileceği veya günün şartlarına göre değişime
uğrayarak süreklilik arz edebileceği sonuçlarına ulaşılmıştır.
As the home of many civilizations over the course of the history, Kütahya have a rich cultural inheritance with its
well-protected historical texture and living folkloric values. This study examined the weddings and circumcision
feasts of Kütahya based on the individual narratives of the participants. This qualitative study was designed as
a narrative research. In the current study, the data were collected through the individual’s lived stories using
unstructured interviews, which are commonly used in narrative research. The study was carried out in Kütahya. The
participants were selected using the snowball sampling technique which is part of purposeful sampling. In the study,
eligibility criteria were developed as follows: older than the age of 50 and being a resident of the city. The number
of the participants was five, three males and two females. At the process of analyzing, the events were grouped and
marked based on the place, date, and topics. Then the codes were compared and the related themes and categories
were developed. According to the results, the seven categories of the weddings were as follows: pre-arrangement for
a possible marriage, asking the girl’s and her family’s hand for marriage, betrothal, engagement, marriage, henna
night/wedding and post-wedding events. For the circumcision feasts, two categories were found: pre-circumcision
events and post-circumcision events. To conclude, the traditions of weddings and circumcision feasts corroborate
with Turkic countries and the most of the regions in Anatolia. Also, some of the traditions disappeared or had a
change, and some of the traditions are continuous.
Kütahya weddings and circumcision feasts cultural heritage traditions marriage circumcision ceremony
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Cultural Heritage Tourism, Visitor and Audience Studies, Heritage, Archive and Museum Studies (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Submission Date | September 21, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 15 |
Publisher
Vedat Dalokay Caddesi No: 112 Çankaya 06670 ANKARA
TÜBA-KED Turkish Academy of Sciences Journal of Cultural Inventory (TÜBA-KED) does not officially endorse the views expressed in the articles published in the journal, nor does it guarantee any product or service advertisements that may appear in the print or online versions. The scientific and legal responsibility for the published articles belongs solely to the authors.
Images, figures, tables, and other materials submitted with manuscripts must be original. If previously published, written permission from the copyright holder must be provided for reproduction in both print and online versions. Authors retain the copyright of their works; however, upon publication in the journal, the economic rights and rights of public communication -including adaptation, reproduction, representation, printing, publishing, and distribution rights- are transferred to the Turkish Academy of Sciences (TÜBA), the publisher of the journal. Copyright of all published content (text and visual materials) belongs to the journal in terms of usage and distribution. No payment is made to the authors under the name of copyright or any other title, and no article processing charges are requested. However, the cost of reprints, if requested, is the responsibility of the authors.
In order to promote global open access to scientific knowledge and research, TÜBA allows all content published online (unless otherwise stated) to be freely used by readers, researchers, and institutions. Such use (including linking, downloading, distribution, printing, copying, or reproduction in any medium) is permitted under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) License, provided that the original work is properly cited, not modified, and not used for commercial purposes. For permission regarding commercial use, please contact the publisher.