In this article, delbekçi women in the regionwhich extended along the Mediterranean sea in southwest of Turkey, between the Gulf of Antalya and the Gulf of Fethiye and named as Teke Region have been discussed based on Turkish culture’s development, conversion, transformation and creating new compositions function. In the study, delbek culture which is formed especially in the districts of Muğla and Fethiye, Teke Region and performers of this culture have been analyzed with respect to origin, performing environment, performance, status, tradition, conversion and transformation. Almost sixty years ago the analogy between Kam mothers and delbekçi women had been touched upon from time to time in terms of their own diagnostic and treatment methods, presage about the future and exorcizing functions. Parallel to the changes and the developments in social, cultural and economic life it has been determined the fact that these women who were perceived in the past with a dilemma consisting of respect and awe just like Kam mothers, nowadays loosing their reputation mentioned above, give way to delbekçi women outstanding with their musicianship feature
Bu yazıda, Türkiye’nin güneybatısında Antalya Körfezi ile Fethiye Körfezi arasında Akdeniz’e doğru uzanan ve Teke Yöresi olarak adlandırılan bölgedeki delbekçi kadınlar, Türk kültürünün gelişim, değişim, dönüşüm ve yeni terkipler oluşturabilme işlevinden hareketle tartışılmıştır. Çalışmada, başta Muğla’nın Fethiye ilçesi olmak üzere, Teke Yöresi’nde çalınan delbek adlı vurmalı çalgı etrafında oluşan delbek kültürü ve bu kültürün icracıları; köken, icra ortamı, icra, statü, gelenek, değişim, dönüşüm gibi hususlar açısından değerlendirilmiştir. Yaklaşık altmış yıl önce, kimi zaman kendilerine özgü teşhis ve tedavi yöntemleri, kimi zaman gelecek hakkında kehanetlerde bulunma, kimi zaman da kötü ruhları uzaklaştırma işlevleri açısından delbekçi kadınlar ile Kam analar arasındaki paralelliklere de değinilmiştir. Sosyal, kültürel ve ekonomik hayattaki gelişme ve değişime paralel olarak, bir zamanlar tıpkı Kam analar gibi saygı ve korku karışımı bir ikilemle algılanan bu kadınların, bugün söz konusu konumlarını yitirerek, daha çok müzisyenlik işleviyle öne çıkan delbekçi kadınlara dönüştüğü tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2015 |
Submission Date | June 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2014 |