BibTex RIS Cite

Yazılı Girdilerde Görünüş Hipotezi: Türkçe 1. Sınıf Ders Kitabı Örneği

Year 2010, Number: 27, 225 - 237, 01.01.2010

Abstract

References

  • ANTINUCCI, Francesco-Mıller, Ruth (1976), “How Children Talk About What Happened”. Journal of Child Language, S. 3, s. 167-189.
  • BRONCART, J. P. & Sinclair, H. (1973), “Time, Tense and Aspect”, Cognition, S. 2, s. 107-130.
  • COMRIE, Bernard (1976), Aspect, Cambridge University Press, New York.
  • DAĞLIOĞLU, Elife Şahbaz-Çağlaroğlu, Taha (2005), İlköğretim Türkçe Ders Kitabı 1. Sınıf (MEB onaylı), Selt Yayınları, İstanbul.
  • ERKMAN-AKERSON, Fatma (2000), Dile Genel Bir Bakış, Multilingual Ya- yınları, İstanbul.
  • GRAHAM, Daniel (1980), “States and Performances: Aristotle's Test”, The Philosophical Quarterly, S. 119 (Nisan-1980), Blackwell Publishing, s. 117-130.
  • İBE, Pınar (2005), “Edinim Sürecinde Görünüş ve Ders Kitaplarında Çocuklara Yöneltilen Verinin Sorgulanmasına İlişkin Bir Çalışma: İkinci Sınıf Ha- yat Bilgisi Kitaplarındaki Eylemler, Durum Türleri ve Görünüş Etkileşi- mi”, Dil Dergisi, S. 130, s. 3-7, Ekim-Kasım-Aralık, Ankara.
  • KENNY, Anthony (1963), Action, Emotion and Will, Routledge&Kegan Paul, London.
  • REICHENBACH, Hans (1947), Elements of Symbolic Logic, New York.
  • SEFEROĞLU, Gölge (1999), “Prototip Kuramı Çerçevesinde Bir Araştırma”, Dilbilim Araştırmaları 1999, Simurg Yayınevi, İstanbul, s. 79–88.
  • SHIRAI, Yasuhiro (1998), “The emergence of tense-aspect morphology in Japanese: Universal pre-disposition?”. First Language, S. 18, s. 281-309.
  • SHIRAI, Yasuhiro-Andersen, Roger (1995), “The acquisition of tense- aspect morphology- A prototype account”. Language, S. 71, s. 743-762.
  • SMITH, Carlotta (1991), The Parameter of Aspect, Kluwer Academic Publishers, Netherlands.
  • SMITH, Carlotta (2003), Modes of Discourse: The Local Structure of Texts, Cambridge University Press, United Kingdom.
  • UZUN, Nadir Engin (2004), Dilbilgisinin Temel Kavramları, Türk Dilleri Araş- tırmaları Dizisi:39, İstanbul.
  • VENDLER, Zeno (1967), “Vebs and Times”, Linguistic in Philosopy, Vendler, Z. (ed.), Ithaca Cornell University Press, New York.

YAZILI GİRDİLERDE GÖRÜNÜŞ HİPOTEZİ: TÜRKÇE 1. SINIF DERS KİTABI ÖRNEĞİ

Year 2010, Number: 27, 225 - 237, 01.01.2010

Abstract

Bu çalışmanın amacı, eylem türü, üye yapı ve biçimbirim olgularının, çocuğun anadili eğitimi sürecinde bir yazılı dilsel girdi olan Türkçe ders kitaplarındaki görünümlerini dil edinimi çalışmalarındaki Görünüş Hipotezi ışığında betimlemektedir. Bu amaç doğrultusunda bir Türkçe 1. sınıf ders kitabı veritabanı olarak seçilerek, veritabanındaki eylemler, eylemlerin üye yapıları ve biçimbirimleri saptanmış, bu yapıların birbirleriyle olan etkileşimleri kullanım sıklıklarıyla ortaya konmaya çalışılmıştır. Sonuç olarak, bitirme eylemlerinin veritabanında en sık kullanılan eylem türü olduğu ortaya çıkmıştır. Bitirme eylemlerinin sık kullanımı, biçimbirimlerin kullanımını da etkilemiş ve -DI biçimbirimi (bitmişlik görünüşü/ geçmiş zaman) en sık görünen biçimbirim olarak saptanmıştır. Üye yapılarına bakıldığında ise, alanyazındaki benzer çalışmaları destekler nitelikte, yalın durum en fazla kullanım sıklığına sahip yapıdır

References

  • ANTINUCCI, Francesco-Mıller, Ruth (1976), “How Children Talk About What Happened”. Journal of Child Language, S. 3, s. 167-189.
  • BRONCART, J. P. & Sinclair, H. (1973), “Time, Tense and Aspect”, Cognition, S. 2, s. 107-130.
  • COMRIE, Bernard (1976), Aspect, Cambridge University Press, New York.
  • DAĞLIOĞLU, Elife Şahbaz-Çağlaroğlu, Taha (2005), İlköğretim Türkçe Ders Kitabı 1. Sınıf (MEB onaylı), Selt Yayınları, İstanbul.
  • ERKMAN-AKERSON, Fatma (2000), Dile Genel Bir Bakış, Multilingual Ya- yınları, İstanbul.
  • GRAHAM, Daniel (1980), “States and Performances: Aristotle's Test”, The Philosophical Quarterly, S. 119 (Nisan-1980), Blackwell Publishing, s. 117-130.
  • İBE, Pınar (2005), “Edinim Sürecinde Görünüş ve Ders Kitaplarında Çocuklara Yöneltilen Verinin Sorgulanmasına İlişkin Bir Çalışma: İkinci Sınıf Ha- yat Bilgisi Kitaplarındaki Eylemler, Durum Türleri ve Görünüş Etkileşi- mi”, Dil Dergisi, S. 130, s. 3-7, Ekim-Kasım-Aralık, Ankara.
  • KENNY, Anthony (1963), Action, Emotion and Will, Routledge&Kegan Paul, London.
  • REICHENBACH, Hans (1947), Elements of Symbolic Logic, New York.
  • SEFEROĞLU, Gölge (1999), “Prototip Kuramı Çerçevesinde Bir Araştırma”, Dilbilim Araştırmaları 1999, Simurg Yayınevi, İstanbul, s. 79–88.
  • SHIRAI, Yasuhiro (1998), “The emergence of tense-aspect morphology in Japanese: Universal pre-disposition?”. First Language, S. 18, s. 281-309.
  • SHIRAI, Yasuhiro-Andersen, Roger (1995), “The acquisition of tense- aspect morphology- A prototype account”. Language, S. 71, s. 743-762.
  • SMITH, Carlotta (1991), The Parameter of Aspect, Kluwer Academic Publishers, Netherlands.
  • SMITH, Carlotta (2003), Modes of Discourse: The Local Structure of Texts, Cambridge University Press, United Kingdom.
  • UZUN, Nadir Engin (2004), Dilbilgisinin Temel Kavramları, Türk Dilleri Araş- tırmaları Dizisi:39, İstanbul.
  • VENDLER, Zeno (1967), “Vebs and Times”, Linguistic in Philosopy, Vendler, Z. (ed.), Ithaca Cornell University Press, New York.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Arş. Gör. Sercan Demirgüneş This is me

Publication Date January 1, 2010
Submission Date October 31, 2014
Published in Issue Year 2010 Number: 27

Cite

MLA Demirgüneş, Arş. Gör. Sercan. “YAZILI GİRDİLERDE GÖRÜNÜŞ HİPOTEZİ: TÜRKÇE 1. SINIF DERS KİTABI ÖRNEĞİ”. Türklük Bilimi Araştırmaları, no. 27, 2010, pp. 225-37.