Bu araştırmanın amacı, ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin sözlük kullanma alışkanlıklarının belirlenmesidir. Araştırmanın nicel örneklemini Sakarya ili Hendek ilçesindeki ilköğretim okullarında öğrenim gören 407 öğrenci; nitel çalışma grubunu ise 10 Türkçe öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada nicel ve nitel araştırma tekniklerinin birlikte yer aldığı ‘çoklu metot’ kullanılmıştır. Nicel veriler, “Öğrencilerin bilinmeyen kelimelerde sözlük kullanma alışkanlıklarını belirleme anketi” ile nitel veriler ise Türkçe öğretmenleriyle yapılan görüşmelerle elde edilmiştir. Araştırmanın nicel verileri, SPSS 13.0 istatistik programı aracılığıyla; nitel verileri ise içerik analizi tekniği ile değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda öğrencilerin büyük bir kısmının, okudukları metinlerde anlamını bilmediği kelimeler için metnin bağlamından hareketle anlamı tahmin etmek yerine hemen sözlüğe baktıkları; diğer yandan öğrencilerin ders dışı okuma etkinliklerinde sözlük kullanmaya yönelik olumlu tutum geliştirmediği belirlenmiştir. Öğrencilerin sözlük kullanma bilincini ve alışkanlığını geliştirmeye yönelik birtakım öneriler dile getirilmiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2010 |
Submission Date | October 31, 2014 |
Published in Issue | Year 2010 Number: 27 |