Her türlü eğitim-öğretim etkinliğinin planlanmasında ve hazırlanmasında hedef kitlenin özelliklerinden hareket etmek, süreci başarıya taşır. Bir öğretim aracı olarak kullanılan sözlüklerin hazırlanmasında da sözlüğü kullanacak hedef kitlenin özellikleri, ilgi ve ihtiyaçları dikkate alınmalıdır. Bir dilin genel ve büyük sözlükleri, sözlerin anlamlarının detaylandırılarak verildiği, deyimsel kullanımlarının ve farklılıklarının gösterildiği, örnek kullanımlarının sıralandığı, hatta söyleniş şekillerinin belirtildiği kapsamlı başvuru kitaplarıdır. Genel sözlükler, bir ilköğretim öğrencisi için taşınamayacak kadar ağırdır ve anlam birimlerinin öğrenci seviyesinin üstünde olması sebebiyle işlevsel değildir. Sözlük hazırlama amacının belirlenmesi, ortaya çıkacak kitabın niteliğini doğrudan belirlemektedir. Sözlük, hangi hedef kitle için hazırlanıyorsa onların özelliklerine, ilgi ve ihtiyaçlarına uygun olmalıdır. Okul sözlüklerinin hazırlanmasında da bu kural geçerlidir. İlköğretim çağındaki çocuklar için hazırlanacak sözlükler öğrencilerin hem fiziksel hem de dil seviyelerine uygun, Türkçeyi doğru, güzel ve etkili bir biçimde kullanmalarına yardımcı olmalıdır. Bu çalışmada, “İlköğretim öğrencileri açısından okul sözlüklerinin önemi nedir?” ve “İlköğretim öğrencilerinin Türkçe eğitiminde yararlanacakları sözlüklerinin nitelikleri nasıl belirlenebilir?” sorularına yanıt aranacak, bir eğitim-öğretim aracı olarak okul sözlükleri tartışmaya açılacaktır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2011 |
Submission Date | October 31, 2014 |
Published in Issue | Year 2011 Number: 30 |