Human
beings have felt the need to make sense of and manage their environment from
the moment they exist. The need to make sense brings together the concept of
art; the need to govern has led to the formation and development of the concept
of power. Bot concepts have been produced in social life for centuries.
Although art does not aim to directly shape society, art is one of the
determinants of social structure. So that the powers see art as a suggestion
channel of their ideology. Therefore, the literary work and its creator also
takes on the duty of shaping the society both culturally and ideologically. The
art that the government wants to create can be subject to enforcement in
contrast to Canon. In line with this framework, Cahit Saffet Irgat's “Porda” poem
has been tried to reveal the approach of the power to art and the enforcements
against the artist who works on the contrary of the art's understanding of
power.
İnsanoğlu, var
olduğu andan itibaren bulunduğu çevreyi anlamlandırma ve yönetme ihtiyacı hissetmiştir.
Anlamlandırma ihtiyacı, beraberinde sanat mefhumunu meydana getirirken; yönetme
ihtiyacı ise iktidar mefhumunun oluşmasına ve gelişmesine sebep olmuştur.
Yüzyıllar boyu her iki kavram da toplumsal yaşam içerisinde üretilmektedir. Her
ne kadar sanatın doğrudan toplumu biçimlendirmek gibi bir amacı olmasa da sanat,
toplumsal yapının belirleyicilerindendir. Öyle ki iktidarlar sanatı, sahip oldukları
ideolojinin bir telkin mecrası olarak görürler. Bu yüzden edebî eser ve
yaratıcısı gerek kültürel gerekse de ideolojik olarak toplumu biçimlendirme
görevi de üstlenir. İktidarın oluşturmak istediği sanat kanonun aksinde eser
veren sanatçı ise yaptırıma maruz kalabilmektedir. Bu çerçeve doğrultusunda çalışmada
Cahit Saffet Irgat’ın “Porda” şiiri örneği üzerinden dönemin iktidarının sanata
yaklaşımı ve iktidarın sanat anlayışının aksinde eser veren sanatçıya yönelik
yaptırımları ortaya konmaya çalışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 8, 2020 |
Submission Date | October 31, 2019 |
Acceptance Date | June 8, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 47 |