Research Article
BibTex RIS Cite

Nahid Sırrı Örik'in Tiyatroları Üzerine Bir Değerlendirme

Year 2022, Issue: 52, 115 - 132, 13.12.2022

Abstract

Nahid Sırrı Örik, 1895-1960 yılları arasında yaşamış bir yazardır. Düzenli bir eğitim hayatı olmasa da kendini yetiştirmeyi bilmiştir. 1928 yılında gazetecilik yaparak başladığı yazı hayatı pek çok türde eser vermesiyle devam eder. Buna rağmen yaşadığı dönemde eserlerini ve kendisini tanıtmakta güçlük çeken bir yazar olan Nahid Sırrı, daha çok romanlarıyla ve hikâyeleriyle tanınır. Ancak tiyatro eserleri de onun farklı bir yönünü göstermesi bakımından önemlidir. Tiyatroya sadece yazar olarak değil bir eleştirmen ve seyirci olarak da ilgi duyar. Çeşitli gazete ve dergilerde sahnelenen tiyatroların konuları, sahneleniş teknikleri, aktör ve aktrisleri hakkında değerlendirme yazıları yazar. Nahit Sırrı, insanların iç dünyalarına ilgi duyar ve kendi içe kapalı dünyasını bu şekilde açmaya çalışır. Bu makalede, Nahid Sırrı’nın yazdığı ve kitaplaşan altı tiyatro oyunu (Sönmeyen Ateş, Muharrir, Oyuncular, Para Uğrunda, Alın Yazısı, İhanet) değerlendirilecektir. Bu oyunlar önce kısaca özetlenecek, sonra da yazarın özellikle vurgulamak istediği noktalar tespit edilip metinlerden örneklerle açıklanacaktır.

References

  • Örik, Nahid Sırrı. San’atkârlar. Oğlak Yayıncılık, 1996.
  • Örik, Nahid Sırrı. Yıldız Olmak Kolay mı?. Oğlak Yayıncılık, 1996.
  • Örik, Nahid Sırrı. Bütün Oyunları. Oğlak Yayıncılık, 1997.
  • Örik, Nahid Sırrı. Kırmızı ve Siyah. Oğlak Yayıncılık, 1997.
  • Örik, Nahid Sırrı. Eve Düşen Yıldırım. Oğlak Yayıncılık, 1998.
  • Çeri, Bahriye. Bir Cihan Kaynanası: Nahid Sırrı Örik. Hece Yayınları, 2007.
  • Aktaş, Şerif. “Nahit Sırrı Örik”. Büyük Türk Klâsikleri, 13. cilt, Ötüken-Söğüt, 2002, ss. 156-185.
  • Mengi, Nesrin. “Muharrir Üzerine Tematik Bir Değerlendirme”. Diyalektolog Ulusal Sosyal Bilimler Dergisi, no.17, 2018, ss. 275-283.
  • Lav, Ercüment Behzat. “Muharrir Nahit Sırrı’nın Bir Perdelik Piyesi”. Varlık, no.51, 1935, ss. 42-43.
  • Kâzım Nami. “Sönmiyen Ateş”. Ülkü, c. 2, 1933, ss. 58-59.
  • Hüseyin Cahit. “Nahit Sırrı Bey: Tetkikleri, Hikâyeleri ve Piyesi”. Fikir Hareketleri, 1933, ss. 11-13.
  • Sürükli, Merve. Nahid Sırrı Örik’in Taha Toros Arşivinde Bulunan Eserlerinin Analizi. 2019. İstanbul Şehir Ü. Yüksek Lisans Tezi.
Year 2022, Issue: 52, 115 - 132, 13.12.2022

Abstract

References

  • Örik, Nahid Sırrı. San’atkârlar. Oğlak Yayıncılık, 1996.
  • Örik, Nahid Sırrı. Yıldız Olmak Kolay mı?. Oğlak Yayıncılık, 1996.
  • Örik, Nahid Sırrı. Bütün Oyunları. Oğlak Yayıncılık, 1997.
  • Örik, Nahid Sırrı. Kırmızı ve Siyah. Oğlak Yayıncılık, 1997.
  • Örik, Nahid Sırrı. Eve Düşen Yıldırım. Oğlak Yayıncılık, 1998.
  • Çeri, Bahriye. Bir Cihan Kaynanası: Nahid Sırrı Örik. Hece Yayınları, 2007.
  • Aktaş, Şerif. “Nahit Sırrı Örik”. Büyük Türk Klâsikleri, 13. cilt, Ötüken-Söğüt, 2002, ss. 156-185.
  • Mengi, Nesrin. “Muharrir Üzerine Tematik Bir Değerlendirme”. Diyalektolog Ulusal Sosyal Bilimler Dergisi, no.17, 2018, ss. 275-283.
  • Lav, Ercüment Behzat. “Muharrir Nahit Sırrı’nın Bir Perdelik Piyesi”. Varlık, no.51, 1935, ss. 42-43.
  • Kâzım Nami. “Sönmiyen Ateş”. Ülkü, c. 2, 1933, ss. 58-59.
  • Hüseyin Cahit. “Nahit Sırrı Bey: Tetkikleri, Hikâyeleri ve Piyesi”. Fikir Hareketleri, 1933, ss. 11-13.
  • Sürükli, Merve. Nahid Sırrı Örik’in Taha Toros Arşivinde Bulunan Eserlerinin Analizi. 2019. İstanbul Şehir Ü. Yüksek Lisans Tezi.
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Creative Arts and Writing
Journal Section Articles
Authors

Özlem Kayabaşı 0000-0003-0136-4300

Publication Date December 13, 2022
Submission Date October 3, 2022
Acceptance Date November 16, 2022
Published in Issue Year 2022 Issue: 52

Cite

MLA Kayabaşı, Özlem. “Nahid Sırrı Örik’in Tiyatroları Üzerine Bir Değerlendirme”. Türklük Bilimi Araştırmaları, no. 52, 2022, pp. 115-32.