Research Article
BibTex RIS Cite

Hatay’daki Tekstil Perakendelerinde Çalışan Bireylerin Demografik Özellikleri İle Çalışan Memnuniyeti İlişkisi

Year 2020, Volume: 2 Issue: 1, 21 - 34, 17.09.2020

Abstract

Perakende mağazacılık sektörü, iş hayatına yeni atılacak gençlerin gittikçe çoğalan başvuru noktalarıdır. Sektör özellikle gençlere yönelik istihdam sağlayan bir sektör olmakta hız kazanmıştır. Sektör açısından, insan kaynakları yöneticilerinin personel memnuniyeti konusunda, problemleri çoktur. İnsan kaynakları yöneticileri, personel memnuniyetini artırmak ve memnuniyeti etkileyen faktörleri analiz etmek, gerekli aksiyonları almak için araştırmalar yapmaktadır. Çalışmada, personel memnuniyetinin demografik özelliklere göre düzeyi ve ilişkisi incelenmiştir. Amaç doğrultusunda anket uygulanmış olup verilere 2020 yılının nisan ve mayıs aylarında ulaşılmıştır. Toplanan veriler SPSS 22,0 programına aktarılmıştır. Verilere parametrik testler uygulanmıştır. Birçok araştırma sonuçlarının tersine, tekstil perakende sektöründe satış personeli olarak çalışan bireylerin, yaş, eğitim seviyesi, çocuk sahipliği, medeni durum, toplam iş tecrübesi ve perakende tecrübesi gibi faktörlerden, çocuk sahipliği ve eğitim seviyesinde anlamlı bir ilişkisinin olduğu, çocuk sahipliği ve eğitim seviyesine göre memnuniyetin değiştiği ispatlanmıştır. Ayrıca ölçülen memnuniyet faktörlerinin hepsinin anlamlı bir ilişkisi olduğu saptanmıştır. Çalışma, sektörde insan kaynakları uzmanlarının, memnuniyeti etkileyen faktörleri fark etmeleri ve bu faktörleri iyileştirmeleri açısından önemli sonuçlar doğurmuştur.

References

  • Akgül, A. ve Çevik, O. (2003). İstatiksel Analiz Teknikleri “SPSS’te İşletme Yönetimi Uygulamaları”, Emek Ofset, Ankara.
  • Apaydın, A., Kutsal, A. ve Atakan, C. (1994). Uygulamalı İstatistik, Baran Ofset, Ankara. Baron, R. A.,Greenberg J. (1997). Behavior Organizations, Prentice Hall, 6. Edition, Upper Berry, Lilly M. and Houston, John P. Psychology at Work, San Francisco, Mcgraw-Hill Companies Inc., 1997.
  • Cam, O., Akgun, E., Gumus, B. A., Bilge, A., & Keskin, U. G. (2005). Bir Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hastanesinde Çalışan Hekim ve Hemşirelerin Klinik Ortamlarını Değerlendirmeleri İle İs Doyumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 6(2), 213-220.
  • Chen, S. H.,Yang, C. C., Shiau, J. Y., & Wang, H. H. (2006). The development of an Coşkun, R., Altunışık, R., Bayraktaroğlu, S. & Yıldırım, E. (2015). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı, Sakarya Kitabevi: Sakarya.
  • Çetin, S., Sadykova, G. ve Seçer, A. (2019). İş Değerlerinin Demografik Özellikler Açısından İncelenmesi: Tekstil Çalışanları Üzerine Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi. 22 (1) : 66-73.
  • Demirsel, Tahir, M.ve Erat L. (2019). Algılanan İşyeri Nezaketsizliğinin Çalışan Memnuniyeti Üzerindeki Etkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.(Prof.Dr. Fuat Sezgin Özel Sayısı): 209-221.
  • Emhan, A. ve Gök, R. (2011). Bankacılık Sektöründe Personel Memnuniyeti ve Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişkilerin Araştırılması, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 157-169.
  • employee satisfaction model for higher education. The TQM Magazine, 18(5), 484-500.
  • Eskildsen, Jacob K. - Dahlgaard, Jens J. (2000), “A Casual Model for Employee Satisfaction”, Total Quality Management, Vol. 11, No.8, p.1081-1094.
  • Flynn, B. B.,Schroeder, R. G., ve Sakakibara, S. (1994). A framework for quality management researchand an associated measurement instrument. Journal of Operations management, 11(4), 339-366.
  • Hırlak, B., Taşlıyan, M. ve Sezer, B. (2017). İyimserlik ve Yaşam Doyumu Arasındaki İlişki ve Demografik Özellikler Bağlamında Algı Farklılıkları: Bir Alan Araştırması. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 7 (1): 95-116 .
  • Kumru, M. ve Yıldız, Kumru, P. (2017). Bir Otomotiv Yan Sanayii Şirketinde Çalışan Memnuniyetinin Analizi. 37. Yöneylem Araştırması ve Endüstri Mühendisliği Ulusal Kongresi. Yıldız Teknik Üniversitesi. İstanbul.
  • Malhotra, N.K. (1999). Marketing Research: An AppliedOrientation, 3rd Edition, PrenticeHall, New Jersey.
  • Orta Karadeniz Kalkınma Ajansı, “Tekstil ve Hazır Giyim Sektör Raporu”, 2014. Saddle River, NJ.
  • Sıklar, E. (2000). Regresyon Analizine Giris Anadolu Universitesi, Eskisehir.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidel, S. L. (2001). Using Multivariate Statistics, 4th Edition, Allynand Bacon,Boston.
  • TDK (2020). Mevcut: <http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid>, [Erişim tarihi: 09.04.2020].
  • Tek, Ö., B. (1999). Pazarlama İlkeleri; Global Yönetimsel Yaklaşım Türkiye Uygulamaları, Beta Yayınevi, İstanbul.
  • Tınar, M. Y. ve Ulusoy, T. (2017). Çalışma Koşullarının İnsancalaştırılmasında Çalışan Memnuniyeti Anketinin Rolü – Uygulamadan Bir Örnek Analizi, Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi, 5 (0): 115-125.
  • Timur, N., Varinli, İ., & Oyman, M. (2006). Perakendeciliğe Giriş, Edt: Sevgi Ayse Öztürk. Açıköğretim Fakültesi Yayını, Eskişehir.
  • Yılmaz, B. (2016). Personel Memnuniyetinin İş Verimliliği Üzerine Etkisi: Gümrüksüz Satış Mağazasında Bir Uygulama, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi, İstanbul. Yurt, B. (2019). Perakende Sektöründeki Değişimler ve İnsan Kaynakları Yönetimine Etkileri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Yüksekbilgili, Z. And Akduman, G. (2017). Personnel satısfactıon and labor turnover relation: a field study in textile retail sector. İnternational social research congress, 20-22 april 2017, Usak, Turkey.
  • Yüksekbilgili, Z. Ve Akduman, G. (2015). Perakende Mağazacılık Sektöründe Satış Personelinin Demografik Özellikler ve Personel Memnuniyeti İlişkisi, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(52), 086-099.
Year 2020, Volume: 2 Issue: 1, 21 - 34, 17.09.2020

Abstract

References

  • Akgül, A. ve Çevik, O. (2003). İstatiksel Analiz Teknikleri “SPSS’te İşletme Yönetimi Uygulamaları”, Emek Ofset, Ankara.
  • Apaydın, A., Kutsal, A. ve Atakan, C. (1994). Uygulamalı İstatistik, Baran Ofset, Ankara. Baron, R. A.,Greenberg J. (1997). Behavior Organizations, Prentice Hall, 6. Edition, Upper Berry, Lilly M. and Houston, John P. Psychology at Work, San Francisco, Mcgraw-Hill Companies Inc., 1997.
  • Cam, O., Akgun, E., Gumus, B. A., Bilge, A., & Keskin, U. G. (2005). Bir Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hastanesinde Çalışan Hekim ve Hemşirelerin Klinik Ortamlarını Değerlendirmeleri İle İs Doyumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 6(2), 213-220.
  • Chen, S. H.,Yang, C. C., Shiau, J. Y., & Wang, H. H. (2006). The development of an Coşkun, R., Altunışık, R., Bayraktaroğlu, S. & Yıldırım, E. (2015). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı, Sakarya Kitabevi: Sakarya.
  • Çetin, S., Sadykova, G. ve Seçer, A. (2019). İş Değerlerinin Demografik Özellikler Açısından İncelenmesi: Tekstil Çalışanları Üzerine Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi. 22 (1) : 66-73.
  • Demirsel, Tahir, M.ve Erat L. (2019). Algılanan İşyeri Nezaketsizliğinin Çalışan Memnuniyeti Üzerindeki Etkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.(Prof.Dr. Fuat Sezgin Özel Sayısı): 209-221.
  • Emhan, A. ve Gök, R. (2011). Bankacılık Sektöründe Personel Memnuniyeti ve Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişkilerin Araştırılması, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 157-169.
  • employee satisfaction model for higher education. The TQM Magazine, 18(5), 484-500.
  • Eskildsen, Jacob K. - Dahlgaard, Jens J. (2000), “A Casual Model for Employee Satisfaction”, Total Quality Management, Vol. 11, No.8, p.1081-1094.
  • Flynn, B. B.,Schroeder, R. G., ve Sakakibara, S. (1994). A framework for quality management researchand an associated measurement instrument. Journal of Operations management, 11(4), 339-366.
  • Hırlak, B., Taşlıyan, M. ve Sezer, B. (2017). İyimserlik ve Yaşam Doyumu Arasındaki İlişki ve Demografik Özellikler Bağlamında Algı Farklılıkları: Bir Alan Araştırması. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 7 (1): 95-116 .
  • Kumru, M. ve Yıldız, Kumru, P. (2017). Bir Otomotiv Yan Sanayii Şirketinde Çalışan Memnuniyetinin Analizi. 37. Yöneylem Araştırması ve Endüstri Mühendisliği Ulusal Kongresi. Yıldız Teknik Üniversitesi. İstanbul.
  • Malhotra, N.K. (1999). Marketing Research: An AppliedOrientation, 3rd Edition, PrenticeHall, New Jersey.
  • Orta Karadeniz Kalkınma Ajansı, “Tekstil ve Hazır Giyim Sektör Raporu”, 2014. Saddle River, NJ.
  • Sıklar, E. (2000). Regresyon Analizine Giris Anadolu Universitesi, Eskisehir.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidel, S. L. (2001). Using Multivariate Statistics, 4th Edition, Allynand Bacon,Boston.
  • TDK (2020). Mevcut: <http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid>, [Erişim tarihi: 09.04.2020].
  • Tek, Ö., B. (1999). Pazarlama İlkeleri; Global Yönetimsel Yaklaşım Türkiye Uygulamaları, Beta Yayınevi, İstanbul.
  • Tınar, M. Y. ve Ulusoy, T. (2017). Çalışma Koşullarının İnsancalaştırılmasında Çalışan Memnuniyeti Anketinin Rolü – Uygulamadan Bir Örnek Analizi, Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi, 5 (0): 115-125.
  • Timur, N., Varinli, İ., & Oyman, M. (2006). Perakendeciliğe Giriş, Edt: Sevgi Ayse Öztürk. Açıköğretim Fakültesi Yayını, Eskişehir.
  • Yılmaz, B. (2016). Personel Memnuniyetinin İş Verimliliği Üzerine Etkisi: Gümrüksüz Satış Mağazasında Bir Uygulama, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi, İstanbul. Yurt, B. (2019). Perakende Sektöründeki Değişimler ve İnsan Kaynakları Yönetimine Etkileri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Yüksekbilgili, Z. And Akduman, G. (2017). Personnel satısfactıon and labor turnover relation: a field study in textile retail sector. İnternational social research congress, 20-22 april 2017, Usak, Turkey.
  • Yüksekbilgili, Z. Ve Akduman, G. (2015). Perakende Mağazacılık Sektöründe Satış Personelinin Demografik Özellikler ve Personel Memnuniyeti İlişkisi, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(52), 086-099.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Fatih Özdemir 0000-0002-9087-6211

Kürşad Abidin Gül 0000-0003-4775-8284

Publication Date September 17, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Özdemir, F., & Gül, K. A. (2020). Hatay’daki Tekstil Perakendelerinde Çalışan Bireylerin Demografik Özellikleri İle Çalışan Memnuniyeti İlişkisi. Turizm Çalışmaları Dergisi, 2(1), 21-34.