In this research, it is aimed to examine the concept success levels of
the students who are studying in secondary education in Bingol city center and
choose the Basic Religious Knowledge course in terms of various variables.
While the population of the research is composed of students who choose the
Basic Religious Knowledge course at the secondary education level in the
central district of Bingol the sample of research is composed of 391 students
who selected this course in Anatolian high schools by means of homogenous
sampling. To collect the research data were used to the personal information
survey and “Concept Achievement Test”. Average difficulty index of concept
achievement test is 0,52, the distinctiveness index is 0,42. When the
Cronbach’s Alpha coefficient of the test was 0,701 that indicating the test was
reliable. The obtained data were analyzed with TAP 18.9 and SPSS 22.00 program.
T-test and variance analysis were used to test the research problems.
Bonferroni test was used for multiple comparisons. The meaningfulness level was
0,05 used to for statistical processing. According to the findings of the
study, significant differences were found between the scores of the students’
concept achievement test and gender, the number of books they read per month,
the opinion of the students about the religious culture and ethical knowledge
teacher, the attitude of the religious culture and ethical knowledge teacher
towards the students and the attitude of the students towards religious
courses.
Bu
araştırmada Bingöl ili merkez ilçesinde ortaöğretim okullarında öğrenim
görmekte olan ve Temel Dini Bilgiler (TDB) dersini seçen öğrencilerin kavram
başarı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmaktadır.
Araştırmanın evrenini Bingöl ili merkez ilçesinde ortaöğretim düzeyinde Temel
Dini Bilgiler dersini seçen öğrenciler oluştururken, örneklemini benzeşik
örnekleme yoluyla Anadolu liselerinde söz konusu dersi seçen 391 öğrenci
oluşturmaktadır. Araştırma verilerini toplamak için kişisel bilgi anketi ile
“Kavram Başarı Testi” kullanılmıştır. Kavram başarı testinin ortalama güçlük
indeksi 0,52, ayırt edicilik indeksi 0,42’dir. Testin Cronbach’s Alpha
katsayısının 0,701 olması testin güvenilir olduğuna işaret etmektedir. Elde
edilen veriler TAP 18.9 ve SPSS 22.00 programı ile analiz edilmiştir. Araştırma
problemlerinin test edilmesinde t-testi ve varyans analizi kullanılmıştır.
Çoklu karşılaştırmalarda ise Bonferroni testinden faydalanılmıştır. İstatiksel
işlemelerde 0,05 anlamlılık düzeyi esas alınmıştır. Araştırma bulgularına göre
öğrencilerin kavram başarı testinden aldıkları puanlar ile cinsiyet, ayda
okuduğu kitap sayısı, öğrencinin DKAB öğretmeni ile ilgili düşüncesi, DKAB
öğretmenin öğrencilere yönelik tutumu, öğrencinin din derslerine yönelik tutumu
arasında anlamlı farklılıklar bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 27, 2019 |
Submission Date | February 14, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 7 |
Turkish Journal of Religious Education Studies is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License.