Müslümanların Batılı devletlerde, özellikle Amerika Birleşik Devletleri’nde, yaşadıkları İslamofobi tecrübeleri 11 Eylül olaylarından sonra hızla artmaya başlamıştır. Bu çalışma Amerikalı Müslümanların İslamofobi tecrübelerini ve bu tecrübelerin Müslümanların eğitim ve dini kimlikleri üzerindeki etkisini araştırmayı hedeflemektedir. Sistematik literatür taraması kullanılarak yapılan bu araştırma gösteriyor ki, Müslümanların yaşadıkları olumsuzluklar yalnızca Müslüman ve Amerikan kimlikleri arasında uzlaştırmayı zorlaştırmakla kalmamış aynı zamanda Müslüman çocukların düzgün bir eğitim almasını engellemiştir. Neo-ırkçılığın tekrar canlandığı bir dönemde, Müslümanlar Amerika’da düşmanca bakışlardan sınır dışı edilmeye kadar birçok olumsuz durumu tecrübe etmişlerdir. Müslümanlar bu olumsuzluklara Müslüman kimliklerini gizleme yahut kendilerini ve Müslüman olmayanları İslam hakkında eğitme gibi farklı biçimlerde tepkiler vermişlerdir. Müslüman kadınlar eve kapanma, başörtülerini çıkarma ve Amerikan ana akım medyasında olumsuz algılarla karşılaşma gibi talihsiz olaylara maruz kalmışlardır. Müslüman çocuklar ise gerek medyada gerekse okul müfredatındaki İslam’la alakalı yanlışlar yüzünden eğitim hayatında sıkıntılar yaşamışlardır. Her ne kadar Amerika’da İslamofobiyi tamamen bitirmek gerçekçi görünmese de olumsuz etkilerini İslam hakkında iyi bir eğitimle azaltmak mümkündür. Bu eğitim okul dışında Amerikan medyasında bilge Müslümanların sesinin artması, televizyonda İslami eğitim programlarının artması, Amerikan halkının bilinçlendirilmesi ve Amerika’daki Müslümanların kökenleri, Müslümanların bilime katkıları, İslam’ın diğer önemli dinlerle olan benzerliği ve kendi içerisindeki çeşitliliğin okul müfredatına entegre edilmesiyle sağlanabilir.
The experiences of Islamophobia among Muslims in Western countries, especially in the United States, escalated rapidly following the aftermath of 9/11. This study aims to investigate the Islamophobia experiences of American Muslims and its impact on their education and religious identity. By employing a systematic literature review, this research indicates that the challenges endured by Muslims not only complicated the reconciliation between their Muslim and American identities but also impeded the proper education of Muslim children. In the resurgence of Neo-racism, Muslims have experienced numerous adversities, ranging from hostile stares to the extent of being deported. Muslims have responded to this in various ways, such as hiding their Muslim identities or educating themselves and non-Muslims about Islam. Muslim women have been subjected to unfortunate incidents, including staying indoors, removing their headscarves, and facing negative perceptions in the mainstream American media. Muslim children have encountered difficulties in their education due to misconceptions about Islam both in the media and school curriculum. Although completely eradicating Islamophobia from the USA may be an unrealistic goal, it is feasible to mitigate its adverse impacts through decent education about Islam. This education could be achieved through elevating the voices of knowledgeable Muslims in the American media, increasing Islamic educational programs on TV, raising awareness among the American public, and integrating details about the origins of Muslims in the USA, the contributions of Muslims to science, the similarities of Islam with other major religions in the USA, and the diverse spectrum within Islam into school curriculums.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Religious Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2024 |
Submission Date | March 31, 2024 |
Acceptance Date | May 14, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 17 |
Turkish Journal of Religious Education Studies is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License.