İnsanoğlunun -sayısı günden güne artan kısa vadeli çeşitli gereksinimleri karşısında- içinde yaşadığı çevreye yönelik sergilediği yaklaşım biçimi, çevre sorunlarını beraberinde getirmekte ve etik ilkeleri oluşturulmuş bir çevre bilincinin inşasını gerektirmektedir. Din eğitiminin, bu konuda nasıl bir rol oynayacağı ise üzerinde durulması gereken bir konudur. Bu bağlamda araştırmada, İlahiyat Fakültelerinde öğrenim gören öğrencilerin, çevre sorunları ve etiğine dair toplumsal bir bilincin inşasında, din eğitiminin rolüne ilişkin görüş ve deneyimlerinin ortaya konması amaçlanmaktadır. İlahiyat Fakültesi mezunlarının gerek örgün gerekse yaygın din eğitimi alanlarında istihdam edildiği göz önünde bulundurulduğunda geleceğin din eğitimcilerinin çevre sorunları ve etiğine ilişkin belli bir bilince sahip olması, muhataplarını bu bilinçle donatması açısından önem arz etmektedir. Araştırma, katılımcıların bir olguyla ilgili görüş ve deneyimlerini kendi tanımları ile ifade ettikleri nitel bir araştırma deseni olan fenomenolojik desen ile yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu, Türkiye Cumhuriyeti’nin farklı coğrafi bölgelerinde yer alan İlahiyat Fakültelerinin, 2., 3. ve 4. sınıflarında öğrenim görmekte olan 24 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak görüşme tercih edilmiştir. Araştırmacı tarafından hazırlanan görüşme formundaki 12 adet soru, katılımcı öğrencilere yöneltilmiş ve bu sorulara verilen cevaplar, ilgili formlara kaydedilmiştir. Verilerin analizinde ise toplanan verilerin daha detaylı işlenerek araştırmanın özüne uygun anlamların elde edilmesine imkân tanıması sebebiyle içerik analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda, İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin çevre sorunlarına duyarlı ve çevre etiği bilincine sahip bireylerin yetişmesinde gerek ayetler gerekse hadisler temelinde gerçekleştirilecek bir din eğitiminin, önemli bir işlevi olduğunu vurguladıkları görülmüştür.
Bu makalenin ortaya çıkmasındaki teşvik ve katkılarından dolayı kıymetli hocam Prof. Dr. Mustafa Köylü’ye teşekkürlerimi arz ederim.
Mankind's approach to the environment in the face of its various short-term needs, which are increasing day by day, brings environmental problems and requires the building of an environmental awareness with ethical principles. What role religious education will play in this regard is an issue that needs to be emphasized. In this context, the research aims to reveal the views and experiences of the Theology Faculty students regarding the role of religious education in building a social awareness about environmental problems and ethics. Considering that Theology Faculty graduates are employed in both formal and non-formal religious education, it is important in terms of future religious educators to have a certain awareness of environmental problems and ethics and to equip their interlocutors with this awareness. The research was conducted with a phenomenological design, which is a qualitative research design in which participants express their views and experiences about a phenomenon with their own definitions. The study group of the research consists of 24 students studying in the 2nd, 3rd and 4th clases of the Faculties of Theology in different geographical regions of Republic of Türkiye. Interview was preferred as the data collection tool. The 12 questions in the interview form prepared by the researcher were directed to the participant students and the answers given to these questions were recorded on the forms. The collected data were interpreted by content analysis because it allowed the collected data to be processed in more detail and to obtain meanings appropriate to the essence of the research. As a result of the research, it was seen that Theology Faculty students emphasized that religious education based on both Qur’an Verses and Hadiths of Prophet Mohammed has an important function in raising individuals who are sensitive to environmental problems and have environmental ethics awareness.
Religious Education Faculty of Theology Students Environmental Ethics Environmental Problems Environmental Awareness
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Values education, Religious Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2024 |
Submission Date | September 21, 2024 |
Acceptance Date | November 26, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 18 |
Turkish Journal of Religious Education Studies is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License.