Aim: Diabetes mellitus raises risks for the mother, fetus, and infant. Preconception care plays a vital role in reducing the likelihood
of miscarriage, congenital anomalies, and perinatal mortality. A higher level of knowledge before pregnancy is associated with better
glycemic control and reduced diabetes-related risks. This study aimed to assess the pre-pregnancy knowledge of women of reproductive
age with type 1 diabetes mellitus (T1DM) and to inform strategies for improved pregnancy planning and care in this high-risk group.
Material and Methods: This cross-sectional, single-center study included women with T1DM aged 18–45 years attending an endocrinology
outpatient clinic. Participants completed a structured questionnaire designed to evaluate their knowledge of preconception care.
Results: A total of 117 women with T1DM participated in the study. The mean knowledge score was 58.6%. Participants who had received
preconception care education scored significantly higher than those who had not (69.98% vs. 47.13%, p<0.001). Similarly, women with
previous pregnancy experience had higher scores compared to those without (65.19% vs. 50.19%, p<0.001). Positive correlations were
observed between knowledge scores and age (r = 0.29, p< 0.001), diabetes duration (r = 0.28, p< 0.001), marital status (r = 0.46, p<
0.001), pregnancy history (r = 0.37, p< 0.001), and prior education on the topic (r = 0.57, p< 0.001). No significant correlation was found
between education level and knowledge scores (p = 0.71).
Conclusion: This study revealed a moderate average knowledge level regarding preconception care among women with T1DM.
Prior pregnancy experience and receiving preconception care education were significantly associated with higher knowledge scores,
while general educational attainment showed no correlation. These findings emphasize the importance of targeted, diabetes-specific
educational interventions rather than relying solely on general education. Integrating structured preconception counseling into routine
diabetes care may help bridge knowledge gaps and improve pregnancy outcomes in this high-risk population.
Ethical approval for this study was obtained from the Scientific Research Evaluation and Ethics Committee of Ankara Etlik City Hospital, with the decision number AEŞH-BADEK-2024-751, dated 11/09/2024. All procedures performed in studies involving human participants were by the ethical standards of the institutional and/or national research committee and with the 1964 Helsinki declaration and its later amendments or comparable ethical standards.
None.
Amaç: Diyabetes mellitus, anne, fetüs ve yenidoğan için riskleri artırmaktadır. Gebelik öncesi bakım, düşük, konjenital anomaliler ve
perinatal mortalite olasılığını azaltmada kritik bir rol oynamaktadır. Gebelikten önce edinilen daha yüksek bilgi düzeyi, daha iyi glisemik
kontrol ve diyabetle ilişkili risklerin azalması ile ilişkilidir. Bu çalışma, tip 1 diabetes mellitus tanılı, üreme çağındaki kadınların gebelik
öncesi bilgi düzeyini değerlendirmeyi ve bu yüksek riskli grupta gebelik planlaması ve bakımının iyileştirilmesine yönelik stratejilere
katkı sağlamayı amaçlamaktadır.
Gereç ve Yöntemler: Kesitsel ve tek merkezli olarak yürütülen bu çalışmaya, 18–45 yaş aralığında olup bir endokrinoloji polikliniğine
başvuran T1DM tanılı kadınlar dahil edilmiştir. Katılımcılar, gebelik öncesi bakıma ilişkin bilgi düzeylerini değerlendirmeye yönelik
yapılandırılmış bir anket doldurmuştur.
Bulgular: Çalışmaya toplam 117 T1DM tanılı kadın katılmıştır. Ortalama bilgi puanı 58,6 olarak bulunmuştur. Gebelik öncesi bakım
eğitimi almış katılımcılar, almayanlara kıyasla anlamlı düzeyde daha yüksek puan almıştır ( 69,98’e karşı 47,13; p<0,001). Benzer şekilde,
daha önce gebelik yaşamış kadınların puanları, gebelik yaşamamış olanlara göre daha yüksektir ( 65,19’a karşı 50,19; p<0,001). Bilgi puanları ile yaş (r = 0,29; p<0,001), diyabet süresi (r = 0,28; p<0,001), medeni durum (r = 0,46; p<0,001), gebelik öyküsü (r = 0,37;
p<0,001) ve konuya ilişkin daha önce eğitim alma (r = 0,57; p<0,001) arasında pozitif korelasyon saptanmıştır. Genel eğitim düzeyi ile
bilgi puanı arasında ise anlamlı bir ilişki bulunmamıştır (p = 0,71).
Sonuç: Bu çalışma, T1DM tanılı kadınlar arasında gebelik öncesi bakıma ilişkin bilgi düzeyinin orta düzeyde olduğunu ortaya
koymuştur. Önceki gebelik deneyimi ve gebelik öncesi bakım eğitimi alma, bilgi düzeyinin artmasıyla anlamlı şekilde ilişkilidir; ancak
genel eğitim seviyesi bu düzey üzerinde etkili değildir. Bulgular, genel eğitim yerine diyabete özgü hedeflenmiş eğitim müdahalelerinin
önemini vurgulamaktadır. Yapılandırılmış gebelik öncesi danışmanlığın rutin diyabet bakımına entegre edilmesi, bilgi eksikliklerinin
giderilmesine ve bu yüksek riskli grupta gebelik sonuçlarının iyileştirilmesine katkı sağlayabilir.
Ankara Etlik Şehir Hastanesi Bilimsel Araştırmalar Değerlendirme ve Etik Kurulu 11/09/24 tarihli AEŞH-BADEK-2024-751 karar numaralı onayı mevcuttur. Çalışmamız 1964 Helsinki Bildirgesi ile onun sonraki revizyonlarına ya da karşılaştırılabilir etik standartlara uygun olarak gerçekleştirilmiştir.
Yoktur.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Endocrinology |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Publication Date | August 31, 2025 |
| Submission Date | May 17, 2025 |
| Acceptance Date | August 19, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 2 |