Research Article
BibTex RIS Cite

A Research on Vlogger Tracking and Online Shopping Frequency of Generation Z

Year 2022, Volume: 1 Issue: 1, 1 - 16, 30.06.2022

Abstract

As a result of the rapid change in technology and the increase in internet use, consumer behavior is transforming. The influence of traditional media is diminishing and the influence of new media is increasing. For this reason, the promotion activities of brands are greatly affected. In recent years, the diversity of social media platforms and the increase in the number of users cause significant changes in consumer behavior. The intensity of consumer interaction and the speed of feedback on social media platforms give brands a great advantage. For this reason, brands give priority to using new media tools. The consumer behavior of Generation Z, aged 18-24, born in 1998 and after, who grew up in the internet age, is of great importance for the next ten years. The relationship of this consumer group with social media and the vloggers they follow are related to their consumption habits. In our research, a questionnaire was applied to 238 young consumers between the ages of 18-23. The data of this group, which was determined by the snowball sampling method, were analyzed with the SPSS program. As a result, the online shopping frequency of Generation Z, the platforms where they reach products and services, and their relationship with vlogger monitoring are explained.

References

  • Alexander, J. (2018, April 23). YouTube created a FOMO viewing culture over the past 13 years. Polygon: https://www.polygon.com/2018/4/23/17272402/first-youtube-video-anniversary-13-jawed-karim adresinden alındı.
  • American Marketing Association (AMA). (2020). What is marketing? The definition of marketing. American Marketing Association: American Marketing Association adresinden alındı.
  • Arar, T., & Yüksel, İ. (2015). How to manage Generation Z in business life? Journal of Global Economics, Managemenet and Business Research, 195-202.
  • Boz, M., Buluk, B., & Aysu, S. (2017). Sosyal medya kullanımı ve sosyal sermaye ilişkisi: Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi örneği. International of Economic and Administrative Studies, 1(16), 636.
  • Brown, D., & Fiorella, S. (2013). Influence marketing: How to create, manage, and measure brand influencers in social media marketing. USA: Que Pub.
  • Brown, R. (2009). Public relations and the social web: How to use social media and web 2.0 in communications. United States: Kogan Page Ltd.
  • Cole, J. (2019). Influencer marketing—a definitive guide for 2019. James Cole: https://www.jamescole.co/blog/influencer-marketing-a-definitive-guide-for-2019 adresinden alındı.
  • Çakır, H. (2007). Geleneksel gazetecilik karşısında internet gazeteciliği. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1, 139.
  • Emirza, E. (2018). Youtuber itibarı ve imajı ile online tüketici satın alma niyeti ilişkisinde sosyal medya kullanım düzeyinin aracılık rolü. The Journal of International Scientific Researches, 3(3), 250.
  • Ergin, E. (2015). Sosyal medyada reklam kullanımı örneği olarak yerli reklamların incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi.
  • Geray, H. (2003). İletişim ve teknoloji uluslararası birikim düzeninde yeni medya politikaları. İstanbul: Ütopya Yayıncılık.
  • Glucksman, M. (2017). The rise of social media influencer marketing on lifestyle branding: A case study of Lucie Fink. Strategic Communications Elon University. Journal of Undergraduate Research in Communications, 8(2), 77-87.
  • Google. (2021). Gen Z: Trends & Insights. Turkey: Google.
  • Güçdemir, Z. (2017). Sosyal medya halkla ilişkiler, reklam ve pazarlama (1. Baskı). İstanbul: Derin Yayınları.
  • Gümüş, N. (2019). Investigation of hedonic consumption behavior of Generation Z in the context of demographic characteristics. Business & Management Sturdies: An International Journal, 7(5), 2177-2207.
  • Gümüş, N. (2020). Z kuşağı tüketicilerin satın alma karar tarzlarının incelenmesi. Journal of Yasar University, 15(58), 381-396.
  • Güney, S. (2015). Sosyal medyada yer alan pazarlama faaliyetlerinin toplum üzerindeki etkileri. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • IAB TR. (2018). Influencer pazarlaması nedir? IAB TR.
  • İnce, M., & Bozyiğit, S. (2018). Tüketicilerin Instagram reklamlarına karşı tutumlarının satın alma davranışları üzerindeki etkisi: Y ve Z kuşağı üzerine bir araştırma. Beykoz Akademi Dergisi, 6(2), 39-56.
  • Kaplan, A., & Mazurek, G. (2018). Handbook of media management and economics (2nd Edition). New York: Routledge.
  • Kara, T. (2017). Instagram'ın sağlık iletişimi bağlamında kullanımı: Özel hastaneler üzerine bir inceleme. Global Media Journal TR Edition, 7(14), 7-22.
  • Karabulut, M. Ş. (2017). Küçük ve orta büyüklükteki işletmelerin sosyal medya pazarlamasına bakışı: Sinop ilinde bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi.
  • Kavalcı, K., & Ünal, S. (2016). Y ve Z kuşaklarının öğrenme stilleri ve tüketici karar verme tarzları açısından karşılaştırılması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(3), 1034-1047.
  • Kayaköytaş, M. (2014). Pazarlama iletişiminde sosyal medya kullanımı: Sigorta pazarına bir uygulama. Yüksek Lisans Tezi.
  • Keller, K., & Batra, R. (2016). Integrating marketing communications: New findings, new lessons, and new ideas. Journal of Marketing: AMA/MSI Special Issue, 80, 122–145.
  • Kırcova, İ., & Enginkaya, E. (2015). Sosyal medya pazarlama. İstanbul: Beta Basım Yayın.
  • Kırık, A. (2017). Gelişen web teknolojileri ve sosyal medya bağımlılığı. Sosyal medya araştırmaları 1 "sosyalleşen birey". İstanbul: Çizgi Kitabevi.
  • Kırık, A., & Altun, E. (2019). Yeni medya ve Z kuşağı ilişkisi bağlamında youtube kids uygulamasının içeriksel analizi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(6), 109–119.
  • Köse, B., & Ayhün, S. (2021). Hizmet kalitesi ve müşteri tatmininin tekrar satın alma niyetine etkisi: z kuşağı kahve dükkanı müşterileri üzerine bir araştırma. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(3), 2067-2085.
  • Laksamana, P. (2018). Impact of social media marketing on purchase intention and brand loyalty: Evidence from Indonesia's banking ındustry. International Review of Management and Marketing, 8(1), 13-18.
  • Lee, J., & Watkins, B. (2016). YouTube vloggers influence on consumer luxdury brand perceptions and intentions. Journal of Business Research, 69, 5753-5760.
  • Marangoz, A., & Arıkan, Ö. (2018). Sosyal pazarlama kavramı ve sosyal pazarlamada sosyal medya kullanımı: sağlık kampanyaları uygulamaları. Toros Üniversitesi İİSBF Sosyal Bilimler Dergisi, 5(8), 142-165.
  • Marwick, A. (2013). Gender, sexuality, and social media. UK: Routledge.
  • Mercadal, T. (2019). Social media marketing. New York: Salem Press.
  • Muradoğlu, N. (2011, Eylül 3). Yeni tüketim çılgınlığı-1 (bugün facebook için ne yaptın?). Milliyet: http://blog.milliyet.com.tr/yeni-tuketim-cilginligi-sosyal-medya--1--bugun-facebook-icin-ne-yaptin--/Blog/?BlogNo=324069 adresinden alındı.
  • Oyman, M., & Akıncı, S. (2019). Sosyal medya etkileyicileri olarak vloggerlar: Z kuşağı üzeride para-sosyal ilişki, satın alma niyeti oluşturma ve youtube davranışları açısından vloggerların incelenmesi. Akdeniz İletişim Dergisi, 32, 441-464.
  • Özgen, E. (2012). Sosyal medya ve halkla ilişkilerde değişen medya anlayışı. İstanbul: Beta Basım A.Ş.
  • Peker, M. (2017). Sosyal medyanın pazarlama iletişiminde kullanımı- twitter mecrasında örnek marka uygulaması. Yüksek Lisans Tezi.
  • Shawky, S., Kubacki, K., Dietrich, T., & Weaven, S. (2020). A dynamic framework for managing customer engagement on social media. Journal of Business Research, 121, 567-577.
  • Solmaz, B., & Görkemli, H. (2012). Büyükşehir belediyeleri ve sosyal medya kullanımı. Akdeniz İletişim Dergisi, Aralık, Sayı 18, 9.
  • Soydan, B. (2016). ...Ve Z kuşağı iş hayatına adımını atıyor. Turkish Time Dergi: http://www.turkishtimedergi.com/insan-kaynaklari/ve-z-kusagi-is-hayatinaadimini-atiyor/ adresinden alındı.
  • Şahin, E., & İçil, H. (2019). Sosyal medya uygulamalarının, marka bağlılığı ve tüketici davranışlarına etkisi: z kuşağı üzerine bir araştırma. International Journal of Multidisciplinary Studies and Innovvative Technologies, 3(2), 188-195.
  • Şengül, O. (2017). 2 saatte A'dan Z'ye dijital pazarlama. İstanbul: Ceres Yayınları.
  • Taşkın, T. (2015). Sosyal medya pazarlama faaliyetlerinin tüketicilerin marka bilinirliğine etkisi üniversite öğrencilerine yönelik bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi.
  • Tuten, T., & Solomon, M. (2013). Social media marketing. New Jersey: Pearson Education.
  • Wigmo , J., & Wikström, E. (2010). Socia media marketing: What role can social media play as a marketing tool? Bachelor Thesis. Sweden: Linnaeus University, School of Computer Science.
  • Williams, K., & Page, R. (2011). Marketing to the generations. Journal of Behavioral Studies in Business, 1-17.
  • Woods, S. (2016). The emergence of influencer marketing. Honors Thesis Projects. University of Tennessee.
  • Yadav, M., & Rahman, Z. (2017). Measuring consumer perception of social media marketing activities in e-commerce industry: scale development & validation. Telematics and Informatics, 37(7), 1297-1307.
  • Yıldırım, F., Bayazıt, Z., & Durmuş, B. (2019). Pazarlama iletişim aracı olarak yeni medyada dijital etkileyiciler: Vloggerların. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 18(11), 1-25.
  • Zahoor, M., & Qureshi, I. (2017). Social media marketing and brand equity: A literature review. The IUP Journal of Marketing Management, 47-64.
  • Zengin, E. (2019). Sosyal medya popüler kişilerin (fenomen) satın alma karar süreci üzerindeki rolü. Yüksek Lisans Tezi. Bilecik.

Z Kuşağının Vlogger Takibi ve Çevrimiçi Alışveriş Sıklığı Üzerine Bir Araştırma

Year 2022, Volume: 1 Issue: 1, 1 - 16, 30.06.2022

Abstract

Teknolojinin hızlı değişimi ve internet kullanımının artması ile tüketici davranışları bir dönüşüm içindedir. Geleneksel medyanın azalan ve yeni medyanın artan etkisi markaların tutundurma faaliyetlerini büyük ölçüde etkilemektedir. Son yıllarda sosyal medya platformlarının ve kullanıcı sayısının artışı tüketici davranışlarında önemli değişikliklere neden olmaktadır. Sosyal medya platformlarında tüketici etkileşiminin yoğunluğu ve geri bildirim hızı markalara büyük bir avantaj sağlamaktadır. Bu nedenle markalar yeni medya araçlarını kullanmaya öncelik vermektedir. Özellikle internet çağında büyüyen 1998 ve sonrasında doğan 18-24 yaş arası Z Kuşağının tüketici olarak gösterdiği davranışlar gelecek on yıl için büyük önem taşımaktadır. Bu tüketici grubunun sosyal media ile ilişkisi ve takip etmekte olduğu vloggerlar tüketim alışkanlıkları ile de ilişkili olmaktadır. Araştırmamızda 18-23 yaş arası 238 genç tüketiciye anket uygulaması yapılmıştır. Kartopu örnekleme yöntemi ile berlirlenen bu grubun verileri SPSS program ile analiz edilmiştir. Sonuç olarak Z Kuşağının çevrimiçi alışveriş sıklığı, ürün ve hizmetlere hangi platformlar aracılığıyla ulaştığı ve vlogger takibi ile ilişkisi açıklanmıştır.

References

  • Alexander, J. (2018, April 23). YouTube created a FOMO viewing culture over the past 13 years. Polygon: https://www.polygon.com/2018/4/23/17272402/first-youtube-video-anniversary-13-jawed-karim adresinden alındı.
  • American Marketing Association (AMA). (2020). What is marketing? The definition of marketing. American Marketing Association: American Marketing Association adresinden alındı.
  • Arar, T., & Yüksel, İ. (2015). How to manage Generation Z in business life? Journal of Global Economics, Managemenet and Business Research, 195-202.
  • Boz, M., Buluk, B., & Aysu, S. (2017). Sosyal medya kullanımı ve sosyal sermaye ilişkisi: Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi örneği. International of Economic and Administrative Studies, 1(16), 636.
  • Brown, D., & Fiorella, S. (2013). Influence marketing: How to create, manage, and measure brand influencers in social media marketing. USA: Que Pub.
  • Brown, R. (2009). Public relations and the social web: How to use social media and web 2.0 in communications. United States: Kogan Page Ltd.
  • Cole, J. (2019). Influencer marketing—a definitive guide for 2019. James Cole: https://www.jamescole.co/blog/influencer-marketing-a-definitive-guide-for-2019 adresinden alındı.
  • Çakır, H. (2007). Geleneksel gazetecilik karşısında internet gazeteciliği. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1, 139.
  • Emirza, E. (2018). Youtuber itibarı ve imajı ile online tüketici satın alma niyeti ilişkisinde sosyal medya kullanım düzeyinin aracılık rolü. The Journal of International Scientific Researches, 3(3), 250.
  • Ergin, E. (2015). Sosyal medyada reklam kullanımı örneği olarak yerli reklamların incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi.
  • Geray, H. (2003). İletişim ve teknoloji uluslararası birikim düzeninde yeni medya politikaları. İstanbul: Ütopya Yayıncılık.
  • Glucksman, M. (2017). The rise of social media influencer marketing on lifestyle branding: A case study of Lucie Fink. Strategic Communications Elon University. Journal of Undergraduate Research in Communications, 8(2), 77-87.
  • Google. (2021). Gen Z: Trends & Insights. Turkey: Google.
  • Güçdemir, Z. (2017). Sosyal medya halkla ilişkiler, reklam ve pazarlama (1. Baskı). İstanbul: Derin Yayınları.
  • Gümüş, N. (2019). Investigation of hedonic consumption behavior of Generation Z in the context of demographic characteristics. Business & Management Sturdies: An International Journal, 7(5), 2177-2207.
  • Gümüş, N. (2020). Z kuşağı tüketicilerin satın alma karar tarzlarının incelenmesi. Journal of Yasar University, 15(58), 381-396.
  • Güney, S. (2015). Sosyal medyada yer alan pazarlama faaliyetlerinin toplum üzerindeki etkileri. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • IAB TR. (2018). Influencer pazarlaması nedir? IAB TR.
  • İnce, M., & Bozyiğit, S. (2018). Tüketicilerin Instagram reklamlarına karşı tutumlarının satın alma davranışları üzerindeki etkisi: Y ve Z kuşağı üzerine bir araştırma. Beykoz Akademi Dergisi, 6(2), 39-56.
  • Kaplan, A., & Mazurek, G. (2018). Handbook of media management and economics (2nd Edition). New York: Routledge.
  • Kara, T. (2017). Instagram'ın sağlık iletişimi bağlamında kullanımı: Özel hastaneler üzerine bir inceleme. Global Media Journal TR Edition, 7(14), 7-22.
  • Karabulut, M. Ş. (2017). Küçük ve orta büyüklükteki işletmelerin sosyal medya pazarlamasına bakışı: Sinop ilinde bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi.
  • Kavalcı, K., & Ünal, S. (2016). Y ve Z kuşaklarının öğrenme stilleri ve tüketici karar verme tarzları açısından karşılaştırılması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(3), 1034-1047.
  • Kayaköytaş, M. (2014). Pazarlama iletişiminde sosyal medya kullanımı: Sigorta pazarına bir uygulama. Yüksek Lisans Tezi.
  • Keller, K., & Batra, R. (2016). Integrating marketing communications: New findings, new lessons, and new ideas. Journal of Marketing: AMA/MSI Special Issue, 80, 122–145.
  • Kırcova, İ., & Enginkaya, E. (2015). Sosyal medya pazarlama. İstanbul: Beta Basım Yayın.
  • Kırık, A. (2017). Gelişen web teknolojileri ve sosyal medya bağımlılığı. Sosyal medya araştırmaları 1 "sosyalleşen birey". İstanbul: Çizgi Kitabevi.
  • Kırık, A., & Altun, E. (2019). Yeni medya ve Z kuşağı ilişkisi bağlamında youtube kids uygulamasının içeriksel analizi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(6), 109–119.
  • Köse, B., & Ayhün, S. (2021). Hizmet kalitesi ve müşteri tatmininin tekrar satın alma niyetine etkisi: z kuşağı kahve dükkanı müşterileri üzerine bir araştırma. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(3), 2067-2085.
  • Laksamana, P. (2018). Impact of social media marketing on purchase intention and brand loyalty: Evidence from Indonesia's banking ındustry. International Review of Management and Marketing, 8(1), 13-18.
  • Lee, J., & Watkins, B. (2016). YouTube vloggers influence on consumer luxdury brand perceptions and intentions. Journal of Business Research, 69, 5753-5760.
  • Marangoz, A., & Arıkan, Ö. (2018). Sosyal pazarlama kavramı ve sosyal pazarlamada sosyal medya kullanımı: sağlık kampanyaları uygulamaları. Toros Üniversitesi İİSBF Sosyal Bilimler Dergisi, 5(8), 142-165.
  • Marwick, A. (2013). Gender, sexuality, and social media. UK: Routledge.
  • Mercadal, T. (2019). Social media marketing. New York: Salem Press.
  • Muradoğlu, N. (2011, Eylül 3). Yeni tüketim çılgınlığı-1 (bugün facebook için ne yaptın?). Milliyet: http://blog.milliyet.com.tr/yeni-tuketim-cilginligi-sosyal-medya--1--bugun-facebook-icin-ne-yaptin--/Blog/?BlogNo=324069 adresinden alındı.
  • Oyman, M., & Akıncı, S. (2019). Sosyal medya etkileyicileri olarak vloggerlar: Z kuşağı üzeride para-sosyal ilişki, satın alma niyeti oluşturma ve youtube davranışları açısından vloggerların incelenmesi. Akdeniz İletişim Dergisi, 32, 441-464.
  • Özgen, E. (2012). Sosyal medya ve halkla ilişkilerde değişen medya anlayışı. İstanbul: Beta Basım A.Ş.
  • Peker, M. (2017). Sosyal medyanın pazarlama iletişiminde kullanımı- twitter mecrasında örnek marka uygulaması. Yüksek Lisans Tezi.
  • Shawky, S., Kubacki, K., Dietrich, T., & Weaven, S. (2020). A dynamic framework for managing customer engagement on social media. Journal of Business Research, 121, 567-577.
  • Solmaz, B., & Görkemli, H. (2012). Büyükşehir belediyeleri ve sosyal medya kullanımı. Akdeniz İletişim Dergisi, Aralık, Sayı 18, 9.
  • Soydan, B. (2016). ...Ve Z kuşağı iş hayatına adımını atıyor. Turkish Time Dergi: http://www.turkishtimedergi.com/insan-kaynaklari/ve-z-kusagi-is-hayatinaadimini-atiyor/ adresinden alındı.
  • Şahin, E., & İçil, H. (2019). Sosyal medya uygulamalarının, marka bağlılığı ve tüketici davranışlarına etkisi: z kuşağı üzerine bir araştırma. International Journal of Multidisciplinary Studies and Innovvative Technologies, 3(2), 188-195.
  • Şengül, O. (2017). 2 saatte A'dan Z'ye dijital pazarlama. İstanbul: Ceres Yayınları.
  • Taşkın, T. (2015). Sosyal medya pazarlama faaliyetlerinin tüketicilerin marka bilinirliğine etkisi üniversite öğrencilerine yönelik bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi.
  • Tuten, T., & Solomon, M. (2013). Social media marketing. New Jersey: Pearson Education.
  • Wigmo , J., & Wikström, E. (2010). Socia media marketing: What role can social media play as a marketing tool? Bachelor Thesis. Sweden: Linnaeus University, School of Computer Science.
  • Williams, K., & Page, R. (2011). Marketing to the generations. Journal of Behavioral Studies in Business, 1-17.
  • Woods, S. (2016). The emergence of influencer marketing. Honors Thesis Projects. University of Tennessee.
  • Yadav, M., & Rahman, Z. (2017). Measuring consumer perception of social media marketing activities in e-commerce industry: scale development & validation. Telematics and Informatics, 37(7), 1297-1307.
  • Yıldırım, F., Bayazıt, Z., & Durmuş, B. (2019). Pazarlama iletişim aracı olarak yeni medyada dijital etkileyiciler: Vloggerların. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 18(11), 1-25.
  • Zahoor, M., & Qureshi, I. (2017). Social media marketing and brand equity: A literature review. The IUP Journal of Marketing Management, 47-64.
  • Zengin, E. (2019). Sosyal medya popüler kişilerin (fenomen) satın alma karar süreci üzerindeki rolü. Yüksek Lisans Tezi. Bilecik.
There are 52 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Digital Marketing
Journal Section Research Article
Authors

Figen Yıldırım 0000-0002-9247-2245

Başak Güröz This is me 0000-0001-9908-503X

Publication Date June 30, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Yıldırım, F., & Güröz, B. (2022). Z Kuşağının Vlogger Takibi ve Çevrimiçi Alışveriş Sıklığı Üzerine Bir Araştırma. Turkish Journal of Marketing Research, 1(1), 1-16.