The purpose of the study is
to determine the opinions of the class teachers who have Syrian students in
their classes in Syrian students’ education. In this study, the case study
method which is one of the qualitative research methods was applied. The study
group of the study is composed of 18 class teachers who serve in primary
schools affiliated to Mardin Central District and have at least one Syrian
student in the fall semester of 2016-2017 academic year. Snowball sampling
method is used. The data were collected through semi-structured interviews.
Descriptive analysis technique was applied for the analysis of the collected
data. As a result of the research, it was seen that a great majority of the
class teachers did not get any in-service education for the education of the
Syrian students but they wanted to get such an education. According to the
results of the study, class teachers, communicate positively with Syrian
students, but they communicate badly with the students' parents, the
educational situation of the students is poor, they do not get support from
people and institutions. Various suggestions have been made for these findings.
Araştırmanın amacı sınıflarında Suriyeli
öğrenci bulunan sınıf öğretmenlerinin Suriyeli öğrencilerin eğitimlerinde
karşılaştıkları durumlara ilişkin görüşlerini belirlemektir. Bu çalışmada nitel
araştırma yöntemlerinden biri olan durum çalışması yöntemi uygulanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017
eğitim-öğretim yılı güz döneminde Mardin Merkez İlçesi’ne bağlı ilkokullarda
görev yapan ve en az bir Suriyeli öğrencisi bulunan 18 sınıf öğretmeni
oluşturmaktadır. Kartopu örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Veriler yarı
yapılandırılmış görüşme ile toplanmıştır. Toplanan veriler üzerinde betimsel
analiz tekniği uygulanmıştır. Araştırmanın sonucunda sınıf öğretmenlerinin
büyük bir çoğunluğunun Suriyeli öğrencilerin eğitimine yönelik herhangi bir
eğitim almadıkları ancak almak istedikleri, Suriyeli öğrencilerle olumlu
iletişim kurdukları, öğrencilerin velileri ile olumsuz iletişim kurdukları,
öğrencilerin eğitim öğretim durumlarının olumsuz olduğu, kişi ve kurumlardan
destek almadıkları görülmüştür. Bu bulgulara yönelik çeşitli önerilerde
bulunulmuştur.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 1 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 1 |
Google Scholar