BibTex RIS Cite

OTEL İŞLETMELERİNDE KATI ATIK YÖNETİMİ: ÖN BÜRO DEPARTMANINDAKİ UYGULAMALARA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Year 2014, Volume: 3 Issue: 2, 42 - 69, 01.07.2014

Abstract

Otel işletmelerinde Katı Atık Yönetim (KAY) diğer endüstrilere göre daha yeni uygulamalardır. Diğer endüstri dalları çevreyi olumsuz yönde etkileyen atıkların yönetilmesi gerektiğinin farkına daha önceden varmasına rağmen, otel işletmeleri bu alanda yavaş kalmıştır. Otel işletmelerinin KAY uygulamasında yavaş kalmasının nedeni ise genel olarak, doğal çevre kaynaklarını olumsuz yönde etkilediğini düşünmemesidir. Ancak otel işletmesinde oluşan katı atıklar da doğal çevre açısından kaynakların azalmasına sebep olmaktadır. Bu nedenle otel işletmelerinde de KAY uygulamaları 21. y.y.’ ın ilk yarısından itibaren önem kazanmıştır. Bununla beraber otel işletmeleri KAY uygulamalarının hem doğal çevrenin sürdürebilirliği hem de maliyetler açısından da faydalı olduğunun farkına varmıştır.Bu çalışmanın amacı, Afyonkarahisar’da faaliyet gösteren beş yıldızlı otel işletmelerinin ön büro departmanlarındaki KAY’ın uygulanıp uygulanılmadığı, uygulanıyorsa hangi çeşit KAY faaliyet göstermekte olduğunu araştırmaktır. Bu doğrultu da Afyonkarahisar’ da faaliyet gösteren sekiz adet beş yıldızlı otellerin ön büro departmanı ile nitel araştırma yöntemlerinden olan mülakat yöntemi ve gözlem yöntemiyle araştırma yapılmıştır. Bu bağlamda mülakat soruları ise iki kısımdan oluşturulmuştur. İlk kısım işletme ile ilgili genel bilgiler, ikinci kısım ise KAY uygulamalarının incelenmesini içeren sorulardan oluşmaktadır. Amaca ulaşmak için ise, literatür taraması olarak çevre, katı atık ve yönetimi ile ilgili kaynaklar incelenmiş, otel işletmelerindeki uygulamalar aktarılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre otel işletmelerinin ön büro departmanın da katı atık yönetiminin bazı maliyetler çerçevesinde kısmen uygulandığı görülmüştür. KAY’ın uygulanmaya çalışıldığı oteller genellikle kurumsallaşmış, eğitimli yönetici ve personele sahip kişilerden oluşmaktadır. Ön büro da uygulanan bazı otomasyon sistemlerinin, birçok katı atık oluşumunun engellemesi yönünde etkili olduğu görülmüş olup bazı maliyetler gerektiğinden dolayı tüm otel işletmeleri bu otomasyon sistemlerini uygulayamamaktadır

References

  • Apat (2002). Italian National Agency for the Protection of the Environment and for Technical Services
  • (APAT). Tourist accommodation EU eco-label award scheme-Final Report. (p.28). Rome, (E.T.:04.01.2014) http://www.apat.gov.it/certificazioni/site/_contentfiles/01378500/1378595_TouristAccomodation_
  • FinalReport.pdf adresinden alınmıştır. Crampton, N., Crampton, N., J. (1998). Preventing Waste at the Source. Lewis Publishings.
  • Cummings, L.E., & Cummings, W.T. (1991). Food Service And Solid Waste Policies: A View in
  • Three Dimensions. Hospitality Research Journal, 14 (2), 71–163. Emeksiz, M. (2007). Küçük Otel İşletmeler ve Çevre Yönetimi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler
  • Enstitüsü Dergisi Cilt 10 Sayı 18 Aralık 2007 ss.141-156.
  • Enz, C., A., Siguaw, J., A. (1999). Best Hotel Environmental Practices, Cornell Hotel and Restaurant
  • Administration. Quarterly, 72-77. Foster, D. (1992). An Introduction to Hospitality. (1. Baskı). Macmillan: McGraw-Hill İnternational Editions.
  • Gıllespıe, C., Foskett, D., Cousins, J. (2002). Food and Beverage Management. Prentice, Essex.
  • Gray, W. ve Liguori, S. (2003). Hotel and Motel Management and Operations (4. Baskı). New Jersey: Pearson Education.
  • Ilomakı, M., Melanen, M. (2001). Waste Minimization in Small and Medium Sized Enterprises- Do
  • Environmental Management Systems Help?. Journal of Cleaner Production. Vol:9. Akt. Özgen, I. (2005). Büyük Ölçekli Otel İşletmelerinde Atık Yönetimi ve İber Otel Sarıgerme Park Örneği
  • (Basılmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Iwanowski, K., Rushmore, C. (1994). Introducing the Eco-Friendly Hotel. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly 35 (1), 34-8.
  • Kirk, D. (1996). Environmental Management For Hotels, Butterworth-Heinemann, Oxford.
  • Mensah, I. (2005). Environmental Management Practices Among Hotels in The Greater Accra Region,
  • International Journal of Hospitality Management,10. 10. 1016.
  • Murray, J., G. (2000). Effects of a Green Purchasing Strategy: The Case of Belfast City Council.
  • Supply Chain Management: An International Journal, Vol 5 (1). Özgen, I. (2005). Büyük Ölçekli Otel İşletmelerinde Atık Yönetimi ve İber Otel Sarıgerme Park
  • Örneği (Basılmamış Doktora Tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir. Özmen, Ö. (1994). Yiyecek Yönetiminde Temel İlkeler. Birlik Matbaası: Eskişehir.
  • Ramachandra, T. V. (2006). Management of Solid Waste. Capital Publishing Company, Centre for cological Science. Indian Institute of Science, Bangalore, India.
  • Ramachandra, T. V. (2006). Management of Solid Waste. Capital Publishing Company, Centre for cological Science. Indian Institute of Science, Bangalore, India.
  • Roffmann, H., Stipanuk M. D. (1996). Facilies Management. Ah&ma Publishings. East Lansing.
  • Shamshiry, E., Nadi, B., BinMokhtar, M., Komoo, I., Saadiahhashim, H., Yahaya, N. (2011).
  • IntegratedModels for Solid Waste Management in Tourism Regions: Langkawi Island,Malaysia. Hindawi Publishing Corporation Journal of Environmental and Public Health. 5 pages. Tayan, M. (2007). Bursa’da Katı Atık Sorunu ve Sürdürülebilir Kalkınma Açısından Çözüm Önerileri,
  • (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi), Uludağ Üniversitesi, Bursa. Trung, D. N., & Kumar, S. (2005). Resource Use and Waste Management in Vietnam Hotel Industry,
  • Journal of Cleaner Production, 13, 109–116. Wilco, W., Lam, C., J. (2001). Environmental Accounting of Municipal Solid Waste Originating from Rooms and Restaurants in the Hong Kong Hotel Industry, Journal of Hospitality & Tourism
  • Research 25: 371, publised Sage.

SOLİD WASTE MANAGEMENT IN THERMAL HOTEL ENTERPRISES: A RESARCH oN APPLICATIONS AT FRONT OFFICE DEPARTMENT

Year 2014, Volume: 3 Issue: 2, 42 - 69, 01.07.2014

Abstract

Hotel establishments Solid Waste Management (SWM) new applications than other industries. Other branches of industry waste management realized that adversely affect the environment amid the earlier, hotels in this area fell slowly. The reasons for the slow implementation of the SWM hotel companies in general hotel management hotel management aware of the negative effects of the natural environment resources might not have arrived. Solid wastes consisting of, but the hotel operation causes the reduction of resources in terms of the natural environment. For this reason, the SWM practices in hotel management 21 century' has gained importance in the first half. However, the sustainability of the natural environment as well as hotel management SWM practices was recognized as beneficial in terms of costs. The purpose of this study, the five star hotels in Afyonkarahisar front office departments Solid Waste Management has been performed, is applied to investigate what kind of operating in SWM. Afyonkarahisar in this direction at the front desk department, which operates eight five-star hotels and the interview method and the method of observation technique of qualitative research methods were investigated. Main reason for the qualitative research related to the research on the subject of research is the limited number of studies done before. In this respect, the two parts of the interview questions were created. General information about the company first part, the second part consists of questions, including examination of the SWM practices. Literature as well as to achieve the purpose of the environment, resources for the management of solid waste and studied hotel management were transferred to the applications. According to the results of the research department at the front desk of hotel operations partly within the framework of the solid waste management practices is having some of the costs. Attempted implementation of solid waste management in hotels often institutionalized, composed of people who have trained managers and staff. Some of the front office automation systems have proved to be effective to prevent a lot of solid waste and require some costs, but can not apply all the hotel facilities

References

  • Apat (2002). Italian National Agency for the Protection of the Environment and for Technical Services
  • (APAT). Tourist accommodation EU eco-label award scheme-Final Report. (p.28). Rome, (E.T.:04.01.2014) http://www.apat.gov.it/certificazioni/site/_contentfiles/01378500/1378595_TouristAccomodation_
  • FinalReport.pdf adresinden alınmıştır. Crampton, N., Crampton, N., J. (1998). Preventing Waste at the Source. Lewis Publishings.
  • Cummings, L.E., & Cummings, W.T. (1991). Food Service And Solid Waste Policies: A View in
  • Three Dimensions. Hospitality Research Journal, 14 (2), 71–163. Emeksiz, M. (2007). Küçük Otel İşletmeler ve Çevre Yönetimi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler
  • Enstitüsü Dergisi Cilt 10 Sayı 18 Aralık 2007 ss.141-156.
  • Enz, C., A., Siguaw, J., A. (1999). Best Hotel Environmental Practices, Cornell Hotel and Restaurant
  • Administration. Quarterly, 72-77. Foster, D. (1992). An Introduction to Hospitality. (1. Baskı). Macmillan: McGraw-Hill İnternational Editions.
  • Gıllespıe, C., Foskett, D., Cousins, J. (2002). Food and Beverage Management. Prentice, Essex.
  • Gray, W. ve Liguori, S. (2003). Hotel and Motel Management and Operations (4. Baskı). New Jersey: Pearson Education.
  • Ilomakı, M., Melanen, M. (2001). Waste Minimization in Small and Medium Sized Enterprises- Do
  • Environmental Management Systems Help?. Journal of Cleaner Production. Vol:9. Akt. Özgen, I. (2005). Büyük Ölçekli Otel İşletmelerinde Atık Yönetimi ve İber Otel Sarıgerme Park Örneği
  • (Basılmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Iwanowski, K., Rushmore, C. (1994). Introducing the Eco-Friendly Hotel. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly 35 (1), 34-8.
  • Kirk, D. (1996). Environmental Management For Hotels, Butterworth-Heinemann, Oxford.
  • Mensah, I. (2005). Environmental Management Practices Among Hotels in The Greater Accra Region,
  • International Journal of Hospitality Management,10. 10. 1016.
  • Murray, J., G. (2000). Effects of a Green Purchasing Strategy: The Case of Belfast City Council.
  • Supply Chain Management: An International Journal, Vol 5 (1). Özgen, I. (2005). Büyük Ölçekli Otel İşletmelerinde Atık Yönetimi ve İber Otel Sarıgerme Park
  • Örneği (Basılmamış Doktora Tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir. Özmen, Ö. (1994). Yiyecek Yönetiminde Temel İlkeler. Birlik Matbaası: Eskişehir.
  • Ramachandra, T. V. (2006). Management of Solid Waste. Capital Publishing Company, Centre for cological Science. Indian Institute of Science, Bangalore, India.
  • Ramachandra, T. V. (2006). Management of Solid Waste. Capital Publishing Company, Centre for cological Science. Indian Institute of Science, Bangalore, India.
  • Roffmann, H., Stipanuk M. D. (1996). Facilies Management. Ah&ma Publishings. East Lansing.
  • Shamshiry, E., Nadi, B., BinMokhtar, M., Komoo, I., Saadiahhashim, H., Yahaya, N. (2011).
  • IntegratedModels for Solid Waste Management in Tourism Regions: Langkawi Island,Malaysia. Hindawi Publishing Corporation Journal of Environmental and Public Health. 5 pages. Tayan, M. (2007). Bursa’da Katı Atık Sorunu ve Sürdürülebilir Kalkınma Açısından Çözüm Önerileri,
  • (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi), Uludağ Üniversitesi, Bursa. Trung, D. N., & Kumar, S. (2005). Resource Use and Waste Management in Vietnam Hotel Industry,
  • Journal of Cleaner Production, 13, 109–116. Wilco, W., Lam, C., J. (2001). Environmental Accounting of Municipal Solid Waste Originating from Rooms and Restaurants in the Hong Kong Hotel Industry, Journal of Hospitality & Tourism
  • Research 25: 371, publised Sage.
There are 27 citations in total.

Details

Other ID JA56GR54YT
Journal Section Research Article
Authors

Özgür Kızıldemir This is me

Mustafa Sandıkcı This is me

Publication Date July 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Kızıldemir, Ö., & Sandıkcı, M. (2014). OTEL İŞLETMELERİNDE KATI ATIK YÖNETİMİ: ÖN BÜRO DEPARTMANINDAKİ UYGULAMALARA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Turar Turizm Ve Araştırma Dergisi, 3(2), 42-69.

19425         19424        19426       19427