BibTex RIS Cite

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SEYAHAT MOTİVASYONLARININ BELİRLENMESİ

Year 2018, Volume: 7 Issue: 2, 59 - 73, 01.07.2018

Abstract

Ulaşım, iletişim ve boş zaman artışı gibi etmenler her turist grubunda olduğu gibi üniversite öğrencilerinin de seyahat imkanlarının artmasına olanak sağlamıştır. Ülkemizdeki genç nüfus oranının oldukça yüksek olması bu grubun seyahat motivasyonlarının çalışılmasını oldukça önemli kılmaktadır. Araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin seyahat motivasyonlarının öğrenilmesidir. Yapılan yazın taramasında ülkemizde konu ile ilgili çalışmaların azlığı dikkat çekmektedir ve çalışmanın özelinde incelenen öğrencilerin seyahat esnasında nerelerde konakladıkları ve hangi bilgi kaynaklarını tercih ettikleri konularında hiçbir araştırmaya rastlanmamıştır. Araştırma ile hem literatüre üniversite öğrencilerinin seyahat davranışları konusunda veri katkısı sunulacak olup hem de özellikle seyahat alanında faaliyet gösteren turizm işletmelerine kaynak bir çalışma sunulması hedeflenmektedir. Araştırma Emet Meslek Yüksekokulu’nda 305 öğrenciye anket uygulanarak yapılmıştır. Elde edilen bulgular ışığında öğrencilerin demografik değişkenlerine göre seyahat tercihleri, itici ve çekici motivasyonları tespit edilmiştir. Cinsiyet, yaş ve bölümler açısından bakıldığında seyahat motivasyonlarında anlamlı farklılıklar olmadığı göze çarpmaktadır. Ancak öğrencilerin seyahatleri için kullandıkları bilgi kaynaklarının büyük çoğunluğunun internet ile bağlantılı olması ve ulaşım araçları konusunda ise havayolunu hiç tercih etmemeleri gibi ilgi çekici veriler elde edilmiştir

References

  • Aaker, D.A., Kumar,V. & Day, G.S. (2007). Marketing Research, 9. Edition, John Wiley & Sons, Danvers.
  • Bhatia, A.K. (2007). International tourism management. New Delhi: Sterling.
  • Bicikova, K. (2014). “Understanding Student Travel Behavior: A Segmentation Analysis of
  • British University Students”, Journal of Travel & Tourism Marketing, 31(7), 854-865.
  • Crompton, J. L. (1992). “Structure of Vacation Destination Choice Sets”, Annals of Tourism
  • Research, 19(3), 420-434.
  • Çetinsöz , B. C. ve Artuğer, S. (2014). “Yabancı Turistlerin Antalya’yı Tercih Etmesinde Etkili olan Çekici Faktörlerin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(32), 574-582.
  • Erdoğan, M. ve Açıkalın ,S .(2014). “Türkiye’de Üniversite Öğrencilerinin Seyahat Türü Tercihlerinin İncelenmesi”. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (3), 101-112.
  • Harman, S. (2014). “Bağımsız Seyahat eden yerli gezginlerin seyahat motivasyonları üzerine bir araştırma”. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 10(21),108-125.
  • Harman, S., Çakıcı, A.C. ve Akatay, A. (2013). “İstanbul’a Gelen Sırtçantalı Turistlerin Seyahat Motivasyonları Üzerine Bir Araştırma”. Selçuk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 13(25), 269-295.
  • Heyns, C. M. ( 2010). Student travel behaviour: North-West University. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi) North-West University, Kirkland, Washington.
  • Hsu, C.H.C. ve Huang, S. (2008). “Travel Motivation: A Critical Review of The Concept’s Development. A.G. Woodside ve D. Martin(ed.) , Tourism Management: Analysis, Behavior and Strategy, UK: Cabi,.
  • Hsu C. H. C. ve Sung, S. (1997). “Travel Behaviors of International Students at a Midwestern University”. Journal of Travel Research, Summer Edition. 59-65.
  • Jang, S. S. ve Cai, L. A. (2002). “Travel Motivations and Destination Choice: A Study of British Outbound Market”, Journal of Travel and Tourism Marketing, 13(3), 111- 133.
  • Jang, S. C. S. ve Wu, C. M. E. (2006). “Seniors Travel Motivation and the Influential Factors: An Examination of Taiwanese Senior”, Tourism Management, 27(2), 306–316.
  • Jonker, J.A., Heath, E.T. ve Du Toit, C. M. (2004). “The identification of management process-critical success factors that will achieve competitiveness and sustainable growth for South Africa as a tourist destination”. Southern African business review, 8(2),1-15.
  • Malhotra, N. K. (2004). Marketing Research an Applied Orientation, 4. Edition, Pearson
  • Prentice Hall, New Jersey.
  • Kim, K., Oh I.K. & Jogaratnam, G. (2006). “College student travel: A revised model of push motives”. Journal of Vacation Marketing. 13(1), 73-81.
  • Kim, S. S.ve Lee, C. K. (2002). “Push and Pull Relationships”, Annals of Tourism Research, 29(1), 257–260.
  • Mohammad, B. ve Mat Som, A. P. (2010), “An Analysis of Push and Pull Travel Motivations of Foreign Tourists to Jordan”, International Journal of Business and Management, 5(12), 41–50.
  • Minghui, S. (2007). Travel behaviour of Chinese tourists living in the city of Beijing, China. Potchefstroom: North-West University. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) 129 p.
  • Oh, H.C., Uysal, M. ve Weaver, P.A. (1995). “Product bundles and market segmentation based on travel motivations: a canonical approach”. Hospitality management, 14(2),123-137.
  • Özdemir B., Yılmaz G. ve Ülker M., "The Relationships Among Socio-Demographic Characteristics, Behaviours And Motivations Of Festival Attendees: A Study In Urla International Grape Harvest Festival", 6 th International Conference on Tourism (ICOT 2016), Napoli, ITALYA, 29 Haziran - 2 Temmuz 2016, pp.323-337.
  • Pektaş, F. (2017). Seyahat Motivasyonunu oluşturan itici ve çekici faktörlerin tüketici temelli destinasyon değeri üzerine etkisi. ( Yayınlanmamış Doktora Tezi). Nevşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Nevşehir.
  • Pizam, A. ve Mansfeld, Y. (1999). Consumer Behavior in Travel and Tourism, England: Haworth Press.
  • Shoham, A. , Schrage, C. ve Eeden ,V. S. (2004). “Student Travel Behavior”, Journal of Travel & Tourism Marketing, 17(4), 1-10.
  • Swarbrooke, J. ve Horner, S. (2001). Consumer behaviour in tourism. Oxford: Butterworth- Heinemann.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (Sixth edition). United
  • States: Pearson Education.
  • Uysal, M. ve Jurowski, C. (1994). “Testing The Push and Pull Factors”, Annals of Tourism Research,21, 844–846.
  • Witt, C. A., & Wright, P. (1992). “Tourist Motivation: Life After Maslow”, P. Johnson ve B.Thomas(ed), Choice and Demand in Tourism, UK :Mansell, London, 33-56.
  • Yılmaz, G. ve Gültekin, S. (2016). Consumers and Tourists’ Restaurant Selections. C. Avcıkurt, M.S. Dinu, N. Hacıoğlu, R. Efe, A. Soykan ve N. Tetik (Editörler). Global Issues and Trends in Tourism. Sofia: St. Kliment Ohridski University Press

DETERMINATION OF THE TRAVEL MOTIVATIONS OF THE UNIVERSITY STUDENTS

Year 2018, Volume: 7 Issue: 2, 59 - 73, 01.07.2018

Abstract

Factors such as transportation, communication and increase in leisure time provided an increase of the facilities of travel to every group of tourists as well as the university students . The fact that the number of young people in our country is very high makes studying this group's travel motivation very important. The purpose of this study is to learn the travel motivations of the university students. In the review of the literature , the lack of studies on this subject in our country is noteworthy and on the topics studied such as where student stay during their trips and which sources of information they prefer, no studies have been encountered. The research aims to provide data for both the literature on the travel behaviors of the university students and a resource study especially to the tourism enterprises operating in the travel field. The research was conducted by applying questionnaires to 305 students at Emet Vocational College. According to the demographics of the students, their travel preferences, push and pull motivations were learned in consideration of the obtained results. It is striking that there are no significant differences between departments, genders and ages on travel motivations. On the other hand, interesting data have been obtained such as the fact that most of the information sources that students use for their travels are associated with the internet and the airline was not used at all

References

  • Aaker, D.A., Kumar,V. & Day, G.S. (2007). Marketing Research, 9. Edition, John Wiley & Sons, Danvers.
  • Bhatia, A.K. (2007). International tourism management. New Delhi: Sterling.
  • Bicikova, K. (2014). “Understanding Student Travel Behavior: A Segmentation Analysis of
  • British University Students”, Journal of Travel & Tourism Marketing, 31(7), 854-865.
  • Crompton, J. L. (1992). “Structure of Vacation Destination Choice Sets”, Annals of Tourism
  • Research, 19(3), 420-434.
  • Çetinsöz , B. C. ve Artuğer, S. (2014). “Yabancı Turistlerin Antalya’yı Tercih Etmesinde Etkili olan Çekici Faktörlerin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(32), 574-582.
  • Erdoğan, M. ve Açıkalın ,S .(2014). “Türkiye’de Üniversite Öğrencilerinin Seyahat Türü Tercihlerinin İncelenmesi”. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (3), 101-112.
  • Harman, S. (2014). “Bağımsız Seyahat eden yerli gezginlerin seyahat motivasyonları üzerine bir araştırma”. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 10(21),108-125.
  • Harman, S., Çakıcı, A.C. ve Akatay, A. (2013). “İstanbul’a Gelen Sırtçantalı Turistlerin Seyahat Motivasyonları Üzerine Bir Araştırma”. Selçuk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 13(25), 269-295.
  • Heyns, C. M. ( 2010). Student travel behaviour: North-West University. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi) North-West University, Kirkland, Washington.
  • Hsu, C.H.C. ve Huang, S. (2008). “Travel Motivation: A Critical Review of The Concept’s Development. A.G. Woodside ve D. Martin(ed.) , Tourism Management: Analysis, Behavior and Strategy, UK: Cabi,.
  • Hsu C. H. C. ve Sung, S. (1997). “Travel Behaviors of International Students at a Midwestern University”. Journal of Travel Research, Summer Edition. 59-65.
  • Jang, S. S. ve Cai, L. A. (2002). “Travel Motivations and Destination Choice: A Study of British Outbound Market”, Journal of Travel and Tourism Marketing, 13(3), 111- 133.
  • Jang, S. C. S. ve Wu, C. M. E. (2006). “Seniors Travel Motivation and the Influential Factors: An Examination of Taiwanese Senior”, Tourism Management, 27(2), 306–316.
  • Jonker, J.A., Heath, E.T. ve Du Toit, C. M. (2004). “The identification of management process-critical success factors that will achieve competitiveness and sustainable growth for South Africa as a tourist destination”. Southern African business review, 8(2),1-15.
  • Malhotra, N. K. (2004). Marketing Research an Applied Orientation, 4. Edition, Pearson
  • Prentice Hall, New Jersey.
  • Kim, K., Oh I.K. & Jogaratnam, G. (2006). “College student travel: A revised model of push motives”. Journal of Vacation Marketing. 13(1), 73-81.
  • Kim, S. S.ve Lee, C. K. (2002). “Push and Pull Relationships”, Annals of Tourism Research, 29(1), 257–260.
  • Mohammad, B. ve Mat Som, A. P. (2010), “An Analysis of Push and Pull Travel Motivations of Foreign Tourists to Jordan”, International Journal of Business and Management, 5(12), 41–50.
  • Minghui, S. (2007). Travel behaviour of Chinese tourists living in the city of Beijing, China. Potchefstroom: North-West University. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) 129 p.
  • Oh, H.C., Uysal, M. ve Weaver, P.A. (1995). “Product bundles and market segmentation based on travel motivations: a canonical approach”. Hospitality management, 14(2),123-137.
  • Özdemir B., Yılmaz G. ve Ülker M., "The Relationships Among Socio-Demographic Characteristics, Behaviours And Motivations Of Festival Attendees: A Study In Urla International Grape Harvest Festival", 6 th International Conference on Tourism (ICOT 2016), Napoli, ITALYA, 29 Haziran - 2 Temmuz 2016, pp.323-337.
  • Pektaş, F. (2017). Seyahat Motivasyonunu oluşturan itici ve çekici faktörlerin tüketici temelli destinasyon değeri üzerine etkisi. ( Yayınlanmamış Doktora Tezi). Nevşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Nevşehir.
  • Pizam, A. ve Mansfeld, Y. (1999). Consumer Behavior in Travel and Tourism, England: Haworth Press.
  • Shoham, A. , Schrage, C. ve Eeden ,V. S. (2004). “Student Travel Behavior”, Journal of Travel & Tourism Marketing, 17(4), 1-10.
  • Swarbrooke, J. ve Horner, S. (2001). Consumer behaviour in tourism. Oxford: Butterworth- Heinemann.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (Sixth edition). United
  • States: Pearson Education.
  • Uysal, M. ve Jurowski, C. (1994). “Testing The Push and Pull Factors”, Annals of Tourism Research,21, 844–846.
  • Witt, C. A., & Wright, P. (1992). “Tourist Motivation: Life After Maslow”, P. Johnson ve B.Thomas(ed), Choice and Demand in Tourism, UK :Mansell, London, 33-56.
  • Yılmaz, G. ve Gültekin, S. (2016). Consumers and Tourists’ Restaurant Selections. C. Avcıkurt, M.S. Dinu, N. Hacıoğlu, R. Efe, A. Soykan ve N. Tetik (Editörler). Global Issues and Trends in Tourism. Sofia: St. Kliment Ohridski University Press
There are 33 citations in total.

Details

Other ID JA27JA23DU
Journal Section Research Article
Authors

Gencer Sümbül This is me

Cevdet Avcıkurt This is me

Publication Date July 1, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Sümbül, G., & Avcıkurt, C. (2018). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SEYAHAT MOTİVASYONLARININ BELİRLENMESİ. Turar Turizm Ve Araştırma Dergisi, 7(2), 59-73.

19425         19424        19426       19427