Nowadays, people have realized that mental health is as important as physical health. It is known that tourism activities have positive effects on people, especially getting away from the current environment for a while, seeing new places, having different experiences and socializing. It has become very important for tourism to be accessible to all segments of society rather than a luxury. In this context, the need to attach importance to and develop social tourism emerges. This study aims to see the development process of publications on social tourism from past to present and the gaps in the literature. For this purpose, data was obtained from the Web of Science (WoS) database and it was aimed to examine these data through bibliometric analysis. VOSviewer program was used to analyze the data obtained. In July 2024, 313 publications were found in Web of Science with the keyword “social tourism”. It was determined that the first publication was made in 1977 and Scott McCabe was the most published author. It was determined that the publications were mainly scanned in SSCI (136) and ESCI (106) indices in Web of Science. As a result of the keyword analysis the most used keywords are “social tourism” (117), “tourism” (44), “accessible tourism” (14), “disability” (14), “well-being” (10) and “accessibility” (10).
Günümüzde turizm artık bir gereksinim olarak görülmektedir. Herkes için turizm faaliyetlerinin ulaşılabilir olması bağlamında sosyal turizmin önemi artmaktadır. Bu çalışma ile sosyal turizm kavramının bibliyometrik analiz ile incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda Web of Science veri tabanında taranan dergilerde yayınlanan 313 tane yayına ulaşılmıştır. Ulaşılan bu verilerin analizinde VOSviewer programı kullanılmıştır. İlk yayının 1977 yılında yapıldığı ve Scott Mccabe’in de en fazla yayın yapan yazar olduğu belirlenmiştir. En fazla İngilizce (269) yayın yapıldığı İngilizceden sonra da en fazla yayının İspanyolca (18) yapıldığı belirlenmiştir. En fazla yayın yapan ülkelerin İngiltere (45) ve İspanya (41) olduğu, yayınların ağırlıklı olarak Web of Science’ta SSCI (136) ve ESCI (106) endekslerinde tarandığı belirlenmiştir. Ayrıca en fazla çalışmanın Annals of Tourism Research (22) dergisinde yayınlandığı belirlenmiştir. Yapılan anahtar kelime analizinin sonucunda en çok “sosyal turizm” (117) anahtar kelimesinin kullanıldığı ortaya çıkmıştır. Sosyal turizm anahtar kelimesinden sonra ağırlıklı olarak “turizm” (44), “erişilebilir turizm” (14), “engellilik”, “iyi oluş hali” (10) ve “ulaşılabilirlik” (10) kelimelerinin kullanıldığı belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism Marketing |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2024 |
Submission Date | July 19, 2024 |
Acceptance Date | August 28, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 13 Issue: 2 |