Research Article
BibTex RIS Cite

Culture Transmission in Industrializing Culture and the Role of Narrative-Based Board Games: Tabu-OcaktaBul

Year 2025, Issue: 82, 22 - 31, 30.01.2025
https://doi.org/10.62425/turcology.1488818

Abstract

Game is one of the oldest factors of cultural life. The game which is a social and cultural phenomenon is also considered as the first activities of the society to which it belongs. Games that teach to behave within the framework of certain rules appeal to all humanity from child to adulthood and contribute to the development of the individual both physically and mentally. Games which are one of the oldest pieces of culture are effective on culture as much as they are affected by culture.
When look at the past of the Turkish society it is seen that the games are generally played in range, collectively and productively with the effect of the nomadic lifestyle. Today it is seen that traditional games that emerged and enriched with the creativity on the individual are faced with industrialization activities that threaten creativity and lead to individualization.
With the advancement of technology games and toys have also been affected by the changes and developments in social life and a consumption-oriented game/toy culture has emerged. The industrialized game and toy culture markets not only entertainment but also the dominant culture today. One of the factors that game and active role in the marketing of culture through games in language. In line with these attentions in order to explain the relationship between game and culture information will be given about the game Ocaktabul which is produced as a competitor to Tabu one of the narrative based board games.

References

  • And, M. (2012). Oyun ve Bügü: Türk kültüründe oyun kavramı. Yapı Kredi Yayınları.
  • Boratav, P. N. (2016). 100 soruda Türk folkloru. Bilge Su Yayıncılık.
  • İnal, K. (2007). Çocuğun örselenen dünyası. Sobil Yayınları.
  • Kaplan, M. (2016). Kültür ve dil. Dergâh Yayınları.
  • Kuran, M. Ş. (2020). Yeni nesil kutu oyunların ve Eurogame’in Türkiye macerası. In E. Süngü & B. Bostan (Eds.), Türkiye’de ve Türkiye’den oyun çalışmaları (ss. 231-245). Nobel Yayıncılık.
  • Şener, T. (2007). Çocukların kültürel etkinlikleri. Sobil Yayınları.
  • Türk Dil Kurumu. (2011). Türkçe sözlük. Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Vatandaş, S. (2020). Oyun ve oyuncak: Teknolojik ve toplumsal dönüşüm sürecinde oyun ve oyuncağın anlamsal ve işlevsel değişimi. Vizyoner Dergisi, 11(28), 913-930.
  • Ocak Tabul. (n.d.). Ocaktabul. Retrieved from https://ocaktabul.com/#takdim
  • DR. (n.d.). Ocaktabul kutu oyunu. Retrieved from https://www.dr.com.tr/hobi-oyuncak/ocaktabul-kutu-oyunu/kutu-oyunlari/cocuk-oyunlari/cocuk-kutu-oyunlari/urunno=0001908655001

Endüstrileşen Kültürde Kültür Aktarımı ve Anlatmaya Dayalı Kutu Oyunlarının Rolü: Tabu-OcaktaBul

Year 2025, Issue: 82, 22 - 31, 30.01.2025
https://doi.org/10.62425/turcology.1488818

Abstract

Oyun kültürel hayatın en eski unsurlarındandır. Sosyal ve kültürel bir olgu olan oyun aynı zamanda ait olduğu toplumun ilk faaliyetleri olarak kabul edilir. Belirli kurallar çerçevesinde davranmayı öğreten oyunlar, yalnızca çocukların değil yetişkinlerin dünyasında da önemli bir yere sahiptir ve gerek fiziksel gerek zihinsel açıdan bireyin gelişimine katkı sağlar. Kültürel mirasın gelecek nesillere aktarılmasında da aktif rolü olan oyunlar, kültürden etkilendikleri ölçüde kültür üzerinde de etkilidir.
Türk toplumunun geçmişine bakıldığında göçebe yaşam şeklinin etkisiyle oyunların genellikle açık alanlarda, kolektif biçimde, üretken çizgide oynandığı görülmektedir. Günümüzde ise bireyin yaratıcılığıyla ortaya çıkan ve zenginleşen geleneksel oyunlar, bugün yaratıcılığı tehdit eden ve bireyselleşmeye yönlendiren endüstrileşme faaliyetleriyle karşı karşıyadır.
Teknolojinin ilerlemesiyle birlikte toplumsal yaşamda gerçekleşen değişmeler ve gelişmelerden oyun ve oyuncaklar da etkilenmiş, tüketim odaklı bir oyun/oyuncak kültürü ortaya çıkmıştır. Endüstrileşen oyun ve oyuncak kültürü bugün yalnızca eğlenceyi değil hâkim kültürü de pazarlamaktadır. Kültürün oyunlar üzerinden pazarlanması noktasında etkin rol oynayan unsurlardan biri de dildir. Bu dikkatler doğrultusunda çalışmada oyun ve kültür ilişkisini açıklayabilmek adına anlatmaya dayalı kutu oyunlarından Tabu’ya rakip olarak üretilen OcaktaBul oyunu hakkında bilgi verilecektir.

References

  • And, M. (2012). Oyun ve Bügü: Türk kültüründe oyun kavramı. Yapı Kredi Yayınları.
  • Boratav, P. N. (2016). 100 soruda Türk folkloru. Bilge Su Yayıncılık.
  • İnal, K. (2007). Çocuğun örselenen dünyası. Sobil Yayınları.
  • Kaplan, M. (2016). Kültür ve dil. Dergâh Yayınları.
  • Kuran, M. Ş. (2020). Yeni nesil kutu oyunların ve Eurogame’in Türkiye macerası. In E. Süngü & B. Bostan (Eds.), Türkiye’de ve Türkiye’den oyun çalışmaları (ss. 231-245). Nobel Yayıncılık.
  • Şener, T. (2007). Çocukların kültürel etkinlikleri. Sobil Yayınları.
  • Türk Dil Kurumu. (2011). Türkçe sözlük. Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Vatandaş, S. (2020). Oyun ve oyuncak: Teknolojik ve toplumsal dönüşüm sürecinde oyun ve oyuncağın anlamsal ve işlevsel değişimi. Vizyoner Dergisi, 11(28), 913-930.
  • Ocak Tabul. (n.d.). Ocaktabul. Retrieved from https://ocaktabul.com/#takdim
  • DR. (n.d.). Ocaktabul kutu oyunu. Retrieved from https://www.dr.com.tr/hobi-oyuncak/ocaktabul-kutu-oyunu/kutu-oyunlari/cocuk-oyunlari/cocuk-kutu-oyunlari/urunno=0001908655001
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Cultural Studies (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Rumeysa Meliha Kanber 0000-0002-9563-1053

Publication Date January 30, 2025
Submission Date May 23, 2024
Acceptance Date August 26, 2024
Published in Issue Year 2025 Issue: 82

Cite

APA Kanber, R. M. (2025). Endüstrileşen Kültürde Kültür Aktarımı ve Anlatmaya Dayalı Kutu Oyunlarının Rolü: Tabu-OcaktaBul. Turcology Research(82), 22-31. https://doi.org/10.62425/turcology.1488818

Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License

29929