The Covid-19 pandemic has caused several sectors to be affected in the aspect of economics and made
way for transformation to be protected from these effects. The civil aviation sector comes first among
these sectors. The aviation industry, which came to a standstill as of March 2020, was leading the sectors
that showed a rapid recovery in the last quarter of 2021. The pandemic has achieved this transformation
by implementing applications that can set an example for many sectors, as it requires communication and
operation capability on a global and national scale. In this direction, the aim of the article is to contribute
to the crisis and stakeholder communication practices in the civil aviation sector by adressing it within the
scope of Istanbul International Airport (IGA) operation of the Turkish Airlines (THY). In the management
of the pandemic process, Turkish Airlines’ crisis communication management approach at Istanbul Airport
was observed through a qualitative field study assuming all predictions, observations, and data used before
the crisis by thinking how the planning of crisis was made.For this purpose, in-depth interviews were
conducted with THY’s stakeholders at Istanbul Airport in August and September 2021 and were discussed
by narrative analysis method. The most important finding of the study is that the first key to overcome a
global crisis that affects everyone with the least damage is to be capable of cooperating with stakeholders
and managing this communication for the common benefit.
Crisis communication Stakeholders communication covid-19 civil aviation industry Turkish Airlines
Covid-19 pandemisi birçok sektörün ekonomik açıdan etkilenmesine ve bu etkiden korunmak amacıyla
dönüşmesine yol açmıştır. Bu sektörlerin başında sivil havacılık sektörü gelmektedir. 2020 Mart ayından
itibaren neredeyse durma noktasına gelen havacılık endüstrisi, 2021’in son çeyreğine gelindiğinde hızlı
bir toparlanma gösteren sektörlerin başında yer almıştır. Küresel ve ulusal ölçekte iletişim ve operasyon
yeteneği gerektirmesi nedeniyle bu dönüşümü, birçok sektöre örnek teşkil edebilecek uygulamaları
hayata geçirerek sağlamıştır. Bu doğrultuda makalenin amacı, sivil havacılık sektöründeki kriz ve paydaş
iletişimi uygulamalarını Türk Hava Yolları’nın (THY) İstanbul Uluslararası Havalimanı (IGA) operasyonu
kapsamında kriz ve paydaş yönetimi sürecini, iletişim ve uygulamalar açısından ele alarak katkı sağlamaktır.
Sürecin yönetiminde Türk Hava Yolları’nın; Türkiye’nin dünyaya açılan kapılarından biri olan İstanbul
Havalimanı’ndaki kriz iletişimini nasıl bir yaklaşımla yönettiği, kriz öncesi hangi öngörüler, gözlemler ve
verilerle kriz planlaması yaptığı, kriz iletişimini nasıl uyguladığı ve ortaya çıkan sonuçlar nitel bir saha
araştırması ile gözlemlenmiştir. Bu amaçla 2021 Ağustos ve Eylül aylarında THY’nin İstanbul Havalimanı
ölçeğindeki paydaşları ile derinlemesine görüşmeler gerçekleştirilmiş ve elde edilen veriler anlatı analiz
yöntemiyle tartışılmıştır. Herkesi etkileyen küresel büyüklükteki bir krizden kurumların en az hasarla çıkmasının ilk anahtarının paydaşlarla işbirliğini sağlayabilecek kurumsal bir iletişim kabiliyetinin olması
ve bu iletişimin ortak faydaya yönelik yönetilmesi gözlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2022 |
Submission Date | December 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 |
Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi'nde yayımlanan tüm makaleler Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.