Social media and journalism studies hold a prominent place in the communication field. The growing number of social media users and expanding sphere of influence have riveted scholars to journalism and social media research. Therefore, it is crucial to evaluate the research on the relationship between social media and journalism in mass communication. Against this backdrop, this study aimed to examine social media and journalism-related research in international academic publications using bibliometric analysis to determine its typologies over the years. For that purpose, publications on the relationship between social media and journalism were accessed between January 2007 and June 2023 in journals indexed in SSCI, SCI-Expanded, AHCI, and BKCI-SSH on the Web of Science (WoS) database. The study employed RStudio’s “Biblioshiny,” developed for bibliometric analysis, and the “VOSviewer” package program. Results indicated a growing number of studies on journalism every year, with most studies conducted in the communication field. It was also found that Digital Journalism had the most publications and citations, while “social media” and “journalism” were the most frequently used keywords. Results are expected to illuminate social media and journalism and guide prospective studies on the relationship between the two fields.
İletişim alanında yapılan araştırmalar içinde sosyal medya ve gazetecilik çalışmaları önemli bir yer tutmaktadır. Özellikle de artan kullanıcısı sayısı ve etki alanı genişleyen sosyal medyayla birlikte gazetecilik ve sosyal medya arasındaki ilişkiyi konu edinen araştırmaların sayısında da önemli oranda artış yaşanmıştır. Dolayısıyla kitle iletişim alanında sosyal medya ve gazetecilik ilişkisini konu edinen araştırmaların genel bir değerlendirilmesinin yapılması önemlidir. Bu araştırmanın amacı, uluslararası akademik yayınlarda yayımlanan sosyal medya ve gazetecilikle ilişkili araştırmaların bibliyometrik analiz tekniği ile incelenmesi ve konuyla ilgili yapılan araştırmaların yıllar içerisindeki tipolojilerinin belirlenmesidir. Bu amaçla, Ocak 2007 yılından 2023 yılı Haziran ayına kadar Web of Science (WOS) veri tabanında bulunan SSCI, SCI-Expanded, AHCI ve BKCI-SSH indekslerinde yer alan dergilerde yayımlanan sosyal medya ve gazetecilik ilişkisini konu edinen araştırmalara ulaşılmıştır. Araştırmada bibliyometrik analiz tekniği için geliştirilen R-studio'nun "bibliometrix” paketinin bir web arayüzü "biblioshiny" ve “VOSviewer” paket programı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, sosyal medya ve gazetecilikle ilgili araştırmaların her geçen yıl arttığını göstermekle birlikte en fazla araştırmaların iletişim alanında yapıldığı görülmüştür. Konuyla ilgili en fazla araştırma yayımlayan ve atıf alan derginin Digital Journalism olduğu tespit edilirken en sık kullanılan anahtar kelimelerin ise sosyal medya ve gazetecilik kelimelerinin olduğu elde edilen bulgular arasındadır. Araştırma sonuçlarının hem sosyal medya hem de gazetecilik alanlarına ve alanların ilişkisiyle ilgili gelecekte yapılacak araştırmalara ışık tutacağı öngörülmektedir.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Journalism, Journalism Studies, Communication Studies, Social Media Studies, New Media |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Publication Date | June 23, 2025 |
| Submission Date | November 13, 2024 |
| Acceptance Date | February 25, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Issue: 47 |
All articles published in the Turkish Review of Communication Studies are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.