İletişim ve gazetecilik alanında sınırlı sayıda araştırmanın konusu olan “Aşırı Enformasyon Yükü” (AEY),
bireylerin enformasyonu faydalı ve etkin bir şekilde kullanmalarını engelleyen bir sorundur. Bu bağlamda
yurttaşlar enformasyonun çok ve yoğun olduğu medya ortamında kendilerinin beklenti, istek ve ihtiyaçlarını
karşılayacak haberleri bulmakta zorlanabilirler. Haberlerin aşırı miktarda olması “Aşırı Haber Enformasyon
Yükü” (AHEY) sorununa da dikkat çeker. Diğer yandan AEY konusu haberle ilişkili olmasına rağmen, haber
ekosistemi ve haber tüketimi doğasına yönelik araştırmalar sınırlıdır ve haber dışında konuya genel olarak
yaklaşılmaktadır. Bu bakımdan çalışma, konuyla ilgili mevcut iletişim literatürüne katkı sunarak gazetecilik
alanında özgün bir yer edinebilmeye çalışmaktadır. Çalışmada Genel Aşırı Enformasyon Yükü (GAEY) ve
AHEY algıları arasındaki farklılık ve bağlantıları ortaya koymak amacıyla Atatürk Üniversitesi’nde bir alan
araştırması gerçekleştirilmiştir. “İlişkisel Tarama Modeli”ne dayalı araştırmada veri toplama tekniği olarak
Lee, Kim ve Koh’un (2016) geliştirdikleri Genel Aşırı Enformasyon Yükü Algısı (GAEYA) Ölçeği ve Aşırı
Haber Enformasyon Yükü Algısı (AHEYA) Ölçeği’ne dayalı anket kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlara
göre GAEY algısı kadınlar, 25-29 yaş aralığındakiler, aylık iletişim gideri genellikle yüksek kişiler arasında
göreli olarak daha fazladır. Kadınlar ve aylık harcama oranı genellikle yüksek kişilerin AHEY algısı artış
eğilimindedir. Diğer yandan yeni ve geleneksel iletişim araçlarından günlük haber takibine göre iki yük
algısında değişen bir durum yoktur. Ayrıca, GAEY algısı ile AHEY algısı birbiriyle bağlantılı problemlerdir.
Enformasyon Haber Aşırı Enformasyon Yükü Genel Aşırı Enformasyon Yükü Algısı Aşırı Haber Enformasyon Yükü Algısı
“Information Overload” (IO), which is the subject of a limited number of studies in the field of
communication and journalism, is a problem that prevents individuals from using information effectively
and usefully. Although citizens have greater access to news in the media, they may find it difficult to find
news that will meet their expectations, demands, and needs in a media environment where information
is abundant and intense. Therefore, the excessive amount of news also draws attention to the problem of
“News Information Overload” (NIO). On the other hand, although the subject of Information Overload is
related to news, research on the nature of the news ecosystem and news consumption is limited, and the
issue is generally approached outside of news. In this respect, the study tries to gain a unique place in the
field of journalism by contributing to the existing communication literature on the subject. In the study,
fieldwork was conducted at Atatürk University in order to reveal the differences and connections between
the perceptions of General Information Overload (GIO) and NIO. In the research based on the “Relational
Survey Model”, a questionnaire based on the General Information Overload Perception (GAEA) Scale
and the Excessive News Information Burden Perception (AHHEA) Scale developed by Lee, Kim, and Koh
(2016) was used as the data collection technique. According to the results obtained, the perception of GIO
is relatively higher among women, those between the ages of 25 and 29, and people with generally high
monthly communication costs. In addition, it has been determined that women and people with high
monthly spending rates tend to increase their perception of NIO. There is no change in the perception of
both burdens according to the situation of following daily news from new and traditional communication
tools. Additionally, perception of GIO and perception of NIO are interrelated problems.
Information News Information Overload Perception of General Information Overload Perception of News Information Overload
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Submission Date | May 1, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |
Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi'nde yayımlanan tüm makaleler Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.