Research Article
BibTex RIS Cite

Kırgızistan Örneğinde Medyanın Gündem Kurma Etkisi

Year 2018, Issue: 29, 69 - 88, 01.06.2018

Abstract

Araştırmada, medyanın Kırgızistan’da gündem kurma etkisi üzerine odaklanılmaktadır. Medya
organları kendi varlıklarını koruyabilmek ve kendilerini geliştirebilmek için okuyucu/dinleyici/izleyici
üzerinde etkili olmak zorundadır. Bunun için hedef kitlenin gündemini kendi istedikleri şekilde
değiştirmek niyetindedirler. Gündem kurma çalışmalarında olayları veya meseleleri alan gazetecilerin
bunları hedef kitlelerine ulaştırarak onların gündemlerini değiştirmeleri ele alınmaktadır. Bu çalışma,
medyanın gündem kurma işlevini Kırgızistan örneğinde araştırmak için yapılmıştır. Araştırma
kapsamında 800 kişi üzerinde yüz yüze anket çalışması yapılmıştır. Anket çalışması Kırgızistan’ın
başkenti Bişkek’te yerleşik bulunan yetişkinler üzerinde gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler
medyanın gündem kurma etkisi açışından değerlendirilmiştir. Çalışmanın sonucuna göre, insanların
algıladıkları medya gündemi ile kendi gündemleri arasında önemli farklılıklar ortaya çıkmaktadır.

References

  • Agee, W. K., Ault, P. H., & Emery, E. (1991). Introduction to mass comunications. U.S.A.: Harper Collins Pub.
  • Atabek, N. (1998). Gündem belirleme yaklaşımı, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 7, s. 155-174.
  • Çakın, Ö. (2017). Post Sovyet Kırgızistan’da yerel gazeteler ve sorunları, Al-Farabi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), s. 76-87.
  • Erdoğan, İ. ve Alemdar K. (2010). Öteki kuram. 3. Baskı. Erk Yay.
  • George, D. ve Mallery, P. (2010). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference, 17.0 update. Boston: Allyn & Bacon.
  • Güneş, A. (2014). Gündem belirleme teorisi bağlamında 30 Mart 2014 yerel seçimlerinin basında sunumu: AKP ve CHP örneği, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication – TOJDAC, 4(2). s. 1-15.
  • Hawthorne, M. R. (1993). The media, economic development and agenda setting. R. J. Spitzer (Ed.). Media and public policy (s. 81-99). Westport, CT: Praeger.
  • Hazar, Ç. M. (2002). Medyanın sosyolojik işlevlerinden gündem kurma, İletişim Dergisi, 16, s. 47-69.
  • Hazar, Ç. M. ve Çetin M. (2009). Kitle iletişimin gündem kurma fonksiyonu: 1. ve 4. sınıf üniversite kız öğrencileri üzerine bir saha çalışması. B. Baytekin, F. Fidan, G. Hazer, D. Aygin, N. Yıldırım, M. Hayır ve F. Şimşek (Ed.), Sakarya Üniversitesi Uluslararası-Disiplinlerarası Kadın Çalışmaları Kongresi, 05-07Mart 2009, Kongre Bildirileri II. Cilt (s. 352-359).
  • Lippmann, W. (1991). Public opinion. D. L. Protess ve M. McCombs (Ed.), Agenda setting: Readings on media, public opinion, and policymaking (s. 5-15). New York: Routledge.
  • McCombs, M. ve Shaw, D. (1991). The agenda-setting function of mass media. D. L. Protess ve M. McCombs (Ed.), Agenda setting: Readings on media, public opinion, and policymaking (s. 17-26). New York: Routledge.
  • Normal Dağılım. Ankara Üniversitesi Açık Ders Malzemeleri. https://acikders.ankara.edu.tr/pluginfile. php/1382/mod_resource/content/2/B9_Normal%20Dağılım.pdf
  • Samadova, V. (2017). Siyasal iletişim ve medya, Ayrıntı Dergisi, 5(50), s. 55-60.
  • Shaw, D. L. ve Martin S. E. (1992). The function of mass media agenda setting, Journalism Quarterly, 69(4), s. 902-920. https://doi.org/10.1177/107769909206900410
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Boston: Pearson Education.
  • Tamer Gencer, Z. (2012). Medyanın gündem oluşturma sürecinde sosyal entropinin rolü üzerine uygulamalı bir çalışma (Yayımlanmamış doktora tezi). http://acikerisim.selcuk.edu.tr:8080/xmlui/bitstream/ handle/123456789/1202/325811.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Weaver, D. H. (1991) Political issues and voter need for orientation. D. L. Protess ve M. McCombs (Ed.), Agenda setting: Readings on media, public opinion, and policymaking (s. 131-139). New York: Routledge.
  • Yoğurtçu, G., Narmamatova, T. ve Ünal, U. (2012). Ulusal kimlik ve dil sorunsalı çerçevesinde Kırgızistan medyası. 2. Uluslararası İletişim Sempozyumu (Yeni İletişim Teknolojileri ve Toplumsal Dönüşüm, 2-4 Mayıs 2012 (s. 457-485). Kırgızistan Türkiye Manas Üniversitesi Yayınları.
  • Yüksel, E. (2007). “Kamuoyu oluşturma” ve “gündem belirleme” kavramları nerede kesişmekte, nerede ayrılmaktadır?, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), s. 571-586.
Year 2018, Issue: 29, 69 - 88, 01.06.2018

Abstract

References

  • Agee, W. K., Ault, P. H., & Emery, E. (1991). Introduction to mass comunications. U.S.A.: Harper Collins Pub.
  • Atabek, N. (1998). Gündem belirleme yaklaşımı, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 7, s. 155-174.
  • Çakın, Ö. (2017). Post Sovyet Kırgızistan’da yerel gazeteler ve sorunları, Al-Farabi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), s. 76-87.
  • Erdoğan, İ. ve Alemdar K. (2010). Öteki kuram. 3. Baskı. Erk Yay.
  • George, D. ve Mallery, P. (2010). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference, 17.0 update. Boston: Allyn & Bacon.
  • Güneş, A. (2014). Gündem belirleme teorisi bağlamında 30 Mart 2014 yerel seçimlerinin basında sunumu: AKP ve CHP örneği, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication – TOJDAC, 4(2). s. 1-15.
  • Hawthorne, M. R. (1993). The media, economic development and agenda setting. R. J. Spitzer (Ed.). Media and public policy (s. 81-99). Westport, CT: Praeger.
  • Hazar, Ç. M. (2002). Medyanın sosyolojik işlevlerinden gündem kurma, İletişim Dergisi, 16, s. 47-69.
  • Hazar, Ç. M. ve Çetin M. (2009). Kitle iletişimin gündem kurma fonksiyonu: 1. ve 4. sınıf üniversite kız öğrencileri üzerine bir saha çalışması. B. Baytekin, F. Fidan, G. Hazer, D. Aygin, N. Yıldırım, M. Hayır ve F. Şimşek (Ed.), Sakarya Üniversitesi Uluslararası-Disiplinlerarası Kadın Çalışmaları Kongresi, 05-07Mart 2009, Kongre Bildirileri II. Cilt (s. 352-359).
  • Lippmann, W. (1991). Public opinion. D. L. Protess ve M. McCombs (Ed.), Agenda setting: Readings on media, public opinion, and policymaking (s. 5-15). New York: Routledge.
  • McCombs, M. ve Shaw, D. (1991). The agenda-setting function of mass media. D. L. Protess ve M. McCombs (Ed.), Agenda setting: Readings on media, public opinion, and policymaking (s. 17-26). New York: Routledge.
  • Normal Dağılım. Ankara Üniversitesi Açık Ders Malzemeleri. https://acikders.ankara.edu.tr/pluginfile. php/1382/mod_resource/content/2/B9_Normal%20Dağılım.pdf
  • Samadova, V. (2017). Siyasal iletişim ve medya, Ayrıntı Dergisi, 5(50), s. 55-60.
  • Shaw, D. L. ve Martin S. E. (1992). The function of mass media agenda setting, Journalism Quarterly, 69(4), s. 902-920. https://doi.org/10.1177/107769909206900410
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Boston: Pearson Education.
  • Tamer Gencer, Z. (2012). Medyanın gündem oluşturma sürecinde sosyal entropinin rolü üzerine uygulamalı bir çalışma (Yayımlanmamış doktora tezi). http://acikerisim.selcuk.edu.tr:8080/xmlui/bitstream/ handle/123456789/1202/325811.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Weaver, D. H. (1991) Political issues and voter need for orientation. D. L. Protess ve M. McCombs (Ed.), Agenda setting: Readings on media, public opinion, and policymaking (s. 131-139). New York: Routledge.
  • Yoğurtçu, G., Narmamatova, T. ve Ünal, U. (2012). Ulusal kimlik ve dil sorunsalı çerçevesinde Kırgızistan medyası. 2. Uluslararası İletişim Sempozyumu (Yeni İletişim Teknolojileri ve Toplumsal Dönüşüm, 2-4 Mayıs 2012 (s. 457-485). Kırgızistan Türkiye Manas Üniversitesi Yayınları.
  • Yüksel, E. (2007). “Kamuoyu oluşturma” ve “gündem belirleme” kavramları nerede kesişmekte, nerede ayrılmaktadır?, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), s. 571-586.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Research Articles
Authors

Çetin Murat Hazar

Kanışay Muhtarova This is me

Publication Date June 1, 2018
Submission Date November 6, 2017
Published in Issue Year 2018 Issue: 29

Cite

APA Hazar, Ç. M., & Muhtarova, K. (2018). Kırgızistan Örneğinde Medyanın Gündem Kurma Etkisi. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi(29), 69-88.

All articles published in the Turkish Review of Communication Studies are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.