The aim of the study is to reveal common meaning of reputation and disreputableness for civil society organizations (CSOs) by utilizing anthropomorphism. Accordingly, 212 individuals living in İzmir were asked to personify the CSOs they deemed reputable and disreputable, and provide adjectives that best described CSOs. In this study which was designed as descriptive research, semantic network analysis was employed and reputable and disreputable networks were visualized using a social network analysis software named Pajek. The relational analysis was performed using the measures of m-core, clique, articulation point, in-out degree, in-out closeness and betweenness. The first study to uncover the shared meaning of the CSO 's reputation adopting the anthropomorphism approach reveals both positive and negative personality traits such as being helpful, honest, reliable and self-seeking, trickster, liar, and untrustworthy. The results of the research can contribute to the development of an appropriate measure of CSO 's reputation for Turkish society.
civil society organization's (CSO) reputation anthropomorphism reputation measurement semantic network analysis social meaning
Çalışma, sivil toplum kuruluşları (STK) için itibar ve itibarsızlığın ortak anlamını insanbiçimcilik yaklaşımından yararlanarak belirlemeyi amaçlamaktadır. Bu doğrultuda İzmir’de yaşayan 212 kişiden itibarlı ve itibarsız olduklarını düşündükleri STK’ları kişileştirerek, onları tanımlayan sıfatlar vermeleri istenmiştir. Betimleyici bir araştırma olarak tasarlanan çalışmada, anlamsal ağ analizinden yararlanılmış, itibarlı ve itibarsız ağlar Pajek isimli bir sosyal ağ analizi yazılımı kullanılarak görselleştirilmiştir. Gerçekleştirilen ilişkisel analizde m-core, klik, eklemlenme noktası, gelen-giden derece, gelen-giden yakınlık ve aradalık merkeziliği ölçüleri kullanılmıştır. ‘Yardımsever’, ‘dürüst’, ‘güvenilir’ gibi olumlu; ‘çıkarcı’, ‘düzenbaz’, ‘güvenilmez’ ve ‘yalancı’ gibi olumsuz kişilik özelliklerinin öne çıktığı bu araştırma, STK’ itibarına dair paylaşılan anlamı insan biçimcilik yaklaşımıyla saptayan ilk çalışmadır. Araştırma sonuçlarının, Türk toplumuna uygun bir STK itibarı ölçümü geliştirilmesine katkı sağlayabileceği düşünülmektedir.
sivil toplum kuruluşu (STK) itibarı insan biçimcilik itibar ölçümü anlamsal ağ analizi sosyal anlam
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Submission Date | February 28, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 31 |
All articles published in the Turkish Review of Communication Studies are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.