Çocuklar gerek kitle iletişim araçları gerekse sosyal çevrelerinden çeşitli mesajlara maruz kalmaktadır.
Çocukların dünyayı algılayış şekilleri de aldıkları bu mesajlarla belirlenmektedir. Bu çalışmada, çocukların
15 Temmuz 2016’da yaşanan darbe girişiminden gerek kitle iletişim araçları gerekse sosyal çevreleri
aracılığıyla zihinlerinde nasıl bir algı oluştuğunu tespit etmek adına İstanbul ve Trabzon illerinde
yaşayan, 3. ve 4. sınıfta okuyan 351 öğrenciye 15 Temmuz konulu resimler çizdirilmiştir. Yapılan resimler
incelenerek “çatışmaya karşı koyan halk”, “saldırıya uğrayan halk”, “milli birlik ve beraberlik”, “simge
noktaları”, “kutlama, zafer” ve “dini öğeler” şeklinde altı başlık altında kategorilendirilmiştir. Elde edilen
resimler sonucunda çocukların kitle iletişim araçları ve sosyal çevrelerinden algıladıklarını çizdikleri
resimlerle açığa çıkardıkları tespit edilirken, çocukların 15 Temmuz’u milli birlik ve beraberlik, bayrak,
tank, kahramanlık gibi temalarla resmettiği tespit edilmiştir
Children are exposed to a variety of messages from both the mass media and their social environments.
The way they perceive the world is determined by the messages they receive. In this study, in order to find
out what kind of perception has occurred in the minds of the children both by the effect of mass media and
their social circles after the coup attempt, 351 students studying in the third and forth grade of the primary
school and living in the provinces of Istanbul and Trabzon were asked to draw with the theme of the July
15th. The drawings have been categorized under six headings: “People fighting against armed conflict”,
people who are attacked”, “National unity and togetherness”, “Symbol points”, “Celebration, victory” and
“Religious items”. As a result of the paintings, it was determined that children were exposed to the images
they perceived from the mass media and their social circles, and that the children depicted July 15th with
themes such as national unity and solidarity, flag, tank, heroism.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2019 |
Submission Date | September 12, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 32 |
Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi'nde yayımlanan tüm makaleler Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.