Günümüzde sosyal hareketler ve dijital platformlar arasındaki ilişkiye odaklanan önemli bir tartışma
vardır. Bu çalışmada, 15 Temmuz 2016’da Türkiye’de gerçekleşen darbe girişimindeki bazı sosyal medya
platformları’nın (Twitter ve Facebook) oynamış oldukları roller analiz edilmiştir. Bununla birlikte, 15
Temmuz darbe girişimi sırasında Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlarının sosyal ve dijital medyayı nasıl
kullandıklarını anlatan web analizi yer almaktadır. Bu araştırmada nitel içerik analizi kullanılmaktadır ve
bu analizde: (1) Twitter’da yer alan tweetlerin ve trend hashtaglerin incelenmesi; (2) Facebook sayfalarının
ve gruplarının fotoğraflar, videolar ve yorumlar dahil edilerek incelenmesi yer almaktadır. Bu çalışma,
Facebook ve Twitter’ın eylem yapan darbe karşıtları arasında; etkin bir iletişimin sağlanması, etkili
seferberlik ve ortak bir kimlik oluşturma süreci ile vatandaşların Fethullahçı Terör Örgütü tarafından
organize edilen darbe girişimine direnişinde hayati bir rol oynadığını göstermektedir. Çalışma ayrıca, sosyal
web sitelerinde paylaşılan fotoğrafların ve videoların, 15 Temmuz darbe girişimi sırasında ve sonrasında
nasıl motive edici role sahip olduklarını gösteriyor.
There is currently a considerable degree of discussion focusing on the relationship between social
movements and digital platforms. This paper investigates the role played by several social media platforms
(Twitter and Facebook) in the coup attempt in Turkey on July 15th, 2016. It includes an analysis of web
content to establish ways to understand the usage of social and digital media by Turkish citizens on the July
15 coup. The research uses qualitative content analysis, including: (1) an examination of tweets and trending
hashtags on Twitter; and (2) an examination of Facebook pages and groups, including photographs, videos
and comments. This study indicates that Twitter and Facebook played a vital role in the resistance of citizens
against the coup attempt, which was organised by the Gulenist terrorist organisation, through the provision
of effective communication between activists, along with their effective mobilisation and the process of
establishing a common identity. The study also demonstrates how photographs and videos shared on social
websites became positive motivators both during and following the 15th of July coup attempt.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2019 |
Submission Date | November 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 32 |
All articles published in the Turkish Review of Communication Studies are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.