İnternet ve Web 2.0 teknolojisi bilgi ve iletişim sistemlerini de yeniden şekillendirmiştir. Sosyal medya,
geleneksel medyanın gelişmiş bir versiyonu ya da diğer bir ifadeyle alternatifi olarak ortaya çıkmıştır.
Bu anlamda teknoloji ile değişen gazetecilik pratikleri açısından bakıldığında, sosyal medya bilgi ve haber paylaşımını sağlayan etkili bir platform niteliği kazanmıştır. Haber değerlerin geleneksel anlayışı
da bu süreç içerisinde değişmiştir. Paylaşım, beğeni, yorum vb. kavramlar dijital çağda haber değeri
anlayışının bileşenleri haline gelmiştir. Bu bağlamda bu çalışma bir sosyal medya platform olan
Instagram’a odaklanarak haber değerlerinin sosyal medyada nasıl değiştiğine odaklanmaktadır. Çalışma
kapsamında Türkiye’de en yüksek tiraja sahip üç gazetenin bir aylık süreci incelenmiştir. Araştırma
tekniği olarak içerik analizi seçilmiştir. Araştırma soruları temelinde üç aşamalı bir inceleme süreci
izlenmiştir. Araştırma bulgularına istinaden insta-değerlilik kavramı önerilmekte ve tartışılmaktadır.
Yok
Yok
yok
The Internet and Web 2.0 have changed the communication and information systems. Social media
has emerged as an alternative or a developed version of traditional media. In this respect, journalism
is obliged to keep up with the new technology. Social media has become an effective platform for
information and news sharing. Traditional understanding of news values and newsworthiness has been
reconstructed within this period. Concepts such as share, like, comment, etc. have become significant
for news values and newsworthiness in digital age. In this context, this study aims to find out how
news values have changed on social media by focusing on Instagram. To this end, three newspapers,
which have highest circulations in Turkey were sampled over a one-month period. Content analysis
was selected as research technique. Based on research questions, three-step analysis was conducted.
The findings were discussed in the conclusion. A new term – insta-worthiness – is suggested in this
study to clarify the main components of news values on Instagram.
Yok
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | Yok |
Publication Date | December 31, 2020 |
Submission Date | October 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 36 |
All articles published in the Turkish Review of Communication Studies are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.