Netflix, medyanın üretim ve dağıtımında büyük değişimleri tetikleyerek “talebe bağlı görüntü” (VOD)
dönemini başlatırken, izleyicilerin de televizyon ve sinema izleme alışkanlıklarında farklılaşmalar
yaratmış ve bu durum izleyicilerin “aşırı izleme” pratiğini geliştirmesine neden olmuştur. Dolayısıyla
Netflix, bugüne kadar alıştığımız televizyon programlarının lineer yapısının değişmesine neden
olurken, izleme deneyiminde de büyük değişimlerin yaşanmasını sağlamış ve bu yönüyle hem
eleştirilmiş hem de takdir edilmiştir. Bu çalışma, Netflix’in dünya çapında neden olduğu izleme
alışkanlıklarındaki değişimin Türkiye’deki etkisini ortaya koymayı hedeflemektedir. Makalede öncelikle
izleyici çalışmalarındaki temel yaklaşımlar tarihsel açıdan değerlendirilmiş ve dijital çağda izleyicilerin
rolü kavramsal olarak ortaya konmuştur. Sonraki kısımlarda çalışma kapsamında Türkiye’deki Netflix
kullanıcılarının aşırı izleme alışkanlıklarının yanı sıra, izleyicilerin Netflix’e ilişkin duygu, düşünce ve
değerlendirmeleri nitel araştırma yöntemiyle analiz edilmiştir. Bu doğrultuda, Nisan – Aralık 2020
tarihleri arasında 50 katılımcıyla derinlemesine mülakatlar yapılmıştır. Edinilen bulgular sonucunda,
katılımcıların genelinin Netflix tercihi nedeniyle televizyon seyretmediği ve Türkiye’deki Netflix
kullanıcılarının da aşırı izleme alışkanlığına sahip olduğu tespit edilmiştir.
yok
yok
-
While Netflix initiated the era of “video on demand” (VOD) media streaming by triggering
transformations in media production and distribution, it also changed the habits in film and television
watching, causing the audience to develop the practice of “binge watching”. Thus, as Netflix has
changed the linear feature of television programs, it managed to transform the watching experience,
eventually receiving mixed reactions including appreciation and criticism for its impact. This study aims to point out how Netflix’s global impact in transforming watching habits is experienced in Turkey.
This article firstly undertakes a historical review on the main perspectives in audience research, and
points at the role of audiences in the digital age. In the following sections, the feelings, opinions, and
reviews maintained by Netflix Turkey viewers on Netflix are analyzed through a qualitative method,
in addition to their binge watching habits. For this aim, in-depth interviews were conducted with 50
participants between April and December 2020. In sum, it was observed that a majority of Netflix
Turkey viewers gave up their habits of television viewing and acquired binge-watching habits similar
to global audiences.
yok
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | yok |
Publication Date | June 30, 2021 |
Submission Date | January 15, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 37 |
All articles published in the Turkish Review of Communication Studies are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.