Dünya ekonomisinde 1970’li yılların ortalarında patlak veren krize çözüm, ABD ve İngiltere önderliğinde
liberal piyasa ekonomisine geçiş sayesinde ve devlet-toplum-piyasa ilişkilerinin Yeni Sağ politikalar
aracılığıyla yeniden düzenlenmesiyle bulunmuştur. Liberalizmin piyasa ekonomisi ve minimal devlet
ilkeleriyle muhafazakârlığın altını çizen anlayışının bileşimi olan Yeni Sağ siyaset, dünyada ilk ABD ve
İngiltere’de uygulanmış, 24 Ocak Kararları sonrasında Turgut Özal’ın girişimleriyle Türkiye’de etkisini
göstermeye başlamıştır. Bu siyaset anlayışının, beraberinde getirdiği ekonomik düzenin ve bu düzenin
yarattığı toplumsal değişikliklerin sinemaya yansıması kaçınılmaz olmuştur. Çalışmada Türkiye’de Yeni Sağ
siyaset ve bu siyaset anlayışının zemin hazırladığı ekonomik, toplumsal, kültürel ve ahlaki bağlamlarda
değerlendirilebilecek değişimlerin ve olumsuzlukların Türk sinemasında politik komedi filmleri üzerindeki
yansımalarının analiz edilmesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda, amaçsal örneklem seçim tekniği aracılığıyla,
Türkiye’de Yeni Sağ siyasetin en etkin olduğu dönem olarak kabul edilebilecek 1980 ve 1990 yılları arasında
çekilen, başrollerini Kemal Sunal, Şener Şen ve İlyas Salman gibi komedi filmleriyle özdeşleşen oyuncuların
üstlendiği birtakım politik komedi filmleri, nitel araştırma yöntemlerinden sosyolojik eleştiri ve tematik
içerik analizi yöntemi kullanılarak incelenmiştir. İncelenen filmlerin, Türkiye’de Yeni Sağ siyasetin tarihsel
süreçte beraberinde getirdiği ekonomi, toplum ve ahlak anlayışının eleştirel yansımalarını seyirciye
başarıyla aktarmış oldukları sonucuna ulaşılmıştır.
-
-
-
The solution to the crisis that broke out in the world economy in the mid-1970s was found through the
transition to a liberal market economy under the leadership of the US and England, and the reorganization
of state-society-market relations by means of the New Right policies. The New Right politics, which is
a combination of liberalism’s understanding that underlines conservatism with the principles of market
economy and minimal state, was first implemented in the US and England, and started to show its effect
in Turkey through the initiatives of Turgut Özal after the January 24 Decisions. It was inevitable that this
understanding of politics, the economic order it brought with it, and the social changes created by this
order were reflected in the cinema. This study aims to analyze the reflections of the New Right politics in
Turkey and the changes and negativities that can be evaluated in the economic, social, cultural and moral
contexts brought by this understanding of politics, on political comedy films in Turkish cinema. In this
direction, through the purposeful sampling technique, a number of political comedy films shot between
1980 and 1990 were examined, which can be considered as the most active period of New Right politics in
Turkey, starring actors who mastered comedy films such as Kemal Sunal, Şener Şen and İlyas Salman. The
films were investigated qualitatively through sociological criticism and thematic content analysis. Finally,
this study concludes that the films examined successfully conveyed the critical reflections of the economy,
society and morality that New Right politics introduced in the historical process in Turkey.
-
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | - |
Publication Date | December 31, 2021 |
Submission Date | May 1, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 38 |
All articles published in the Turkish Review of Communication Studies are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.