Measures adopted across the world to stop the spread of COVID-19 have also changed the daily life
experiences of individuals. Digital communication tools not only provided functions in many areas such
as doing work, receiving education and following the news, but also it became the means for individuals’
leisure activities. Digital communication has allowed individuals, who had to spend most of their time at
home, to access information about leisure activities, announce them and share with other users, eventually
becoming the agents of a new social trend. Based on this perspective, the study aims to find out how
users make use of various activity suggestions they find on digital media, and how they share various
announcements about their leisure activities with other users. In this context, a descriptive field study was
conducted through semi-structured face-to-face in-depth interviews. As a result of the interviews with
20 participants who actively use social media, it was concluded that; individuals benefit from the digital
environment for their leisure time activities, online sharing itself emerges as an activity in itself over time,
the preferred primary medium is Instagram, and the shares provide ideas about personal leisure activity.
Lastly, it was found that sharing of household activities brings along a sharing tendency that is specific to
the pandemic period.
Dünya genelinde yaşanan COVID-19 pandemisiyle birlikte alınan önlemler, bireylerin günlük yaşam
deneyimlerini farklılaşmıştır. Her yaştan bireyin daha izole bir yaşam sürdürmeye başladığı bu dönemde,
dijital iletişim araçları kullanıcılarını dış dünyaya bağlamış; günlük gelişmeleri takip etme, iş yapma,
eğitim alma gibi tüm faaliyetler dijital ortam üzerinden yürütülmeye başlanmıştır. Fiziki açıdan yalıtılmış
olan bireylerin günlük faaliyetlerden arta kalan boş zamanlarında ise, dijital ortam yine önemli bir rol
üstlenerek, gün boyu ev içerisinde vakit geçiren kullanıcıların, hem boş zaman aktiviteleri hakkında
fikir alabilmelerine hem de bu aktivitelerini duyurarak diğer kullanıcılarla paylaşabilmelerine olanak
sağlamıştır. Bu odak noktasından yola çıkan araştırma kapsamında da kullanıcıların dijital ortamda
karşılaştıkları çeşitli aktivite önerilerinden nasıl yararlandıklarının; kişisel boş zaman aktivitelerine ilişkin
duyuruları diğer kullanıcılarla nasıl paylaştıklarının ve söz konusu paylaşımlar üzerinden yeni bir sosyal
eğilimin ortaya çıkıp çıkmadığına ilişkin görüşlerinin ortaya koyulması hedeflenmektedir. Bu çerçevede
yarı yapılandırılmış yüz yüze derinlemesine görüşmeler aracılığıyla betimsel yönteme dayalı bir alan
araştırması gerçekleştirilmiştir. Sosyal medyayı aktif olarak kullanan 20 katılımcı ile gerçekleştirilen
görüşmeler sonucunda, bireylerin boş zamanlarını değerlendirmek için yararlandıkları dijital ortam
paylaşımlarının kendisinin de bir aktivite olarak ortaya çıktığı, bunun için tercih edilen öncelikli mecranın
Instagram olduğu, yine karşılaşılan paylaşımlar üzerinden kişisel boş zaman aktivitesine dair fikir edinildiği
ve ev içi aktivite paylaşımlarının pandemi dönemine özgü bir paylaşım eğilimini beraberinde getirdiğinin
düşünüldüğü bulgulanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Submission Date | May 6, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 38 |
All articles published in the Turkish Review of Communication Studies are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.