Consumers’ expectation of brands to be sensitive to social problems and their solutions has led some brands
to take part in activist movements in line with their corporate culture, field of activity and management
approach. This activist strategy, which is described as brand activism, while is at the point of voicing and
solving social issues; intersecting with sustainability, it has turned into one of the new fields of activity of
the discipline of public relations. In this context, the main purpose of the study is to analyze the activist
posts of Ben&Jerry’s and Patagonia brands on social media in the United States, where brand activism
activities are intense; determine the strategies and types of brand activism they implement. In this regard,
the substance of activist content in the Twitter accounts of the relevant brands between 01 January 2021 and
31 October 2021 was analyzed by qualitative and quantitative content analysis method in the context of the
quality of their messages, message approach, source, interaction level, mobilization and public strategies
used. As a result of the research, both brands exhibited a progressive attitude; It has been determined that
they engaged in brand activism activities on Twitter; Ben&Jerry’s social activism on different issues; It has
been also determined that Patagonia carries out environmental activism activities. In addition, in line with
activist values and strategies; It has been determined that both brands carry out different digital activism
activities on Twitter such as an online signature campaign and a call to action, they create links to their
own pages and the pages of various social movement organizations in order to create interaction, and they
effectively use traditional public relations strategies such as public disclosure.
Tüketicilerin markalardan toplumsal sorunlara ve çözümlerine duyarlı olmalarını beklemeleri, bazı markaların
kurumsal kültürlerine, faaliyet alanlarına ve yönetim anlayışlarına uygun aktivist hareketler içinde yer
almalarına neden olmuştur. Marka aktivizmi olarak nitelendirilen bu aktivist strateji, toplumsal meselelerin
dile getirilmesi ve çözümü noktasında; sürdürülebilirlikle kesişerek, halkla ilişkileri disiplininin yeni faaliyet
alanlarından birine dönüşmüştür. Bu bağlamda, çalışmanın temel amacı, marka aktivizmi faaliyetlerinin
yoğun biçimde gerçekleştiği Amerika Birleşik Devletleri’nde, Ben&Jerry’s ve Patagonia markalarının sosyal
medyada gerçekleştirdikleri aktivist paylaşımları analiz ederek; uyguladıkları marka aktivizmi stratejileri
ve türlerini belirlemektedir. Bu amaçla, ilgili markaların Twitter hesaplarında 01 Ocak 2021-31 Ekim 2021
tarihleri arasında aktivist özellik taşıyan içerikler, iletilerinin niteliği, mesaj yaklaşımı, kaynak, etkileşim
düzeyi, kullanılan mobilizasyon ve halkla stratejileri bağlamında nitel ve nicel içerik analizi yöntemiyle analiz
edilmiştir. Araştırma sonucunda her iki markanın da ilerici bir tutum sergileyerek; Twitter’da marka aktivizmi
faaliyetlerinde bulunduğu saptanmış olup; Ben&Jerry’s’in farklı konularda sosyal aktivizm; Patagonia’nın ise
çevresel aktivizm faaliyetleri gerçekleştirdiği tespit edilmiştir. Ayrıca, çalışmada aktivist değer ve stratejileri
doğrultusunda; iki markanın da Twitter’da çevrimiçi imza kampanyası ve eylem çağrısı gibi farklı dijital
aktivizm faaliyetleri gerçekleştirdikleri, etkileşim oluşturma amacıyla kendi sayfalarına ve çeşitli toplumsal
hareket örgütlerinin sayfalarına yönelik bağlantılar oluşturdukları ve kamuoyu açıklaması gibi geleneksel
halkla ilişkiler stratejilerini etkin kullandıkları saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 29, 2022 |
Submission Date | November 5, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 39 |
All articles published in the Turkish Review of Communication Studies are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.