The tourism sector has an important role in the development and continuity of a country’s environmental
activities. For this reason, its effectiveness should be maintained in situations that may adversely affect the
sector, such as natural disasters or epidemics. The main purpose of the study is to examine the proactive
crisis communication efforts of the Ministry of Culture and Tourism on Twitter from the perspective of
sustainability during the coronavirus pandemic period. In this context, 1626 posts were shared by the
Ministry of Culture and Tourism on the official Twitter account named “@TCKulturTurizm” in 20 months,
and a total of 11 thousand 293 comments on these posts were divided into four periods and analyzed by
data mining technique; R Programming Language and libraries were used in the process of collecting,
recording, processing, analyzing and visualizing data. The posts within the scope of the research and
the comments on these posts were interpreted from the perspective of proactive crisis management and
sustainability. During the coronavirus period, the interaction (like reply and re-sharing (RT) averages) on
the Twitter posts of the ministry increased periodically. Although the comments on the Twitter posts of
the Ministry show the efforts of people to convey their victimhood caused by the pandemic, related posts
were not found sufficient in terms of sustainability-oriented content within the scope of proactive crisis
communication. During the pandemic process, stakeholders need to be informed accurately with data
from reliable tourism-related sources, and they should be protected from receiving false information, fake
news, or exaggerated reports that may cause fear. For this reason, it is recommended that the ministry
should base proactive communication and sustainability on the use of social media.
Turizm sektörü, bir ülkenin çevresel faaliyetlerinin gelişiminde ve devamlılığında önemli bir role sahiptir. Bu
nedenle, doğal afetler veya salgın hastalıklar gibi sektörü olumsuz etkileyebilecek durumlarda bile etkinliği
sürdürülmelidir. Bu çalışmanın temel amacı, koronavirüs pandemisi döneminde T.C. Kültür ve Turizm
Bakanlığının Twitter paylaşımlarındaki proaktif kriz iletişimi çabalarını, sürdürülebilirlik perspektifinden
incelemektir. Bu kapsamda, bakanlığın 20 aylık süreçte “@TCKulturTurizm” adlı resmi Twitter hesabında
paylaştığı, 1626 gönderi ve bu gönderilere yazılan toplamda 11 bin 293 yorum dört ayrı döneme ayrılarak
veri madenciliği tekniği ile analiz edilmiş; verilerin toplanması, kaydedilmesi, işlenmesi, analiz edilmesi
ve görselleştirilmesi sürecinde R Programlama Dili ve kütüphanelerinden yararlanılmıştır. Araştırma
kapsamındaki paylaşımlar ve bu paylaşımlara gelen yorumlar, proaktif kriz yönetimi ve sürdürülebilirlik
perspektifinden yorumlanmıştır. Koronavirüs sürecinde bakanlığın Twitter paylaşımlarındaki etkileşim,
[beğeni, cevaplanma ve yeniden paylaşım (Retweet) ortalamaları] dönemsel olarak artmıştır. Bakanlığın Twitter paylaşımlarına gelen yorumlar, insanların pandemiden kaynaklanan mağduriyetlerini iletebilme
çabalarını gösterse de ilgili paylaşımlar, proaktif kriz iletişimi kapsamında sürdürülebilirliğe yönelik içerik
açısından yeterli bulunmamıştır. Pandemi sürecinde paydaşların turizm ile ilgili güvenilir kaynaklardan
gelen verilerle doğru biçimde bilgilendirilmeleri ve yanlış bilgiler, yalan haberler ya da korkuya neden
olabilecek abartılı bildirimler almaktan korunmaları gerekmektedir. Bu nedenle, bakanlığın sosyal medya
kullanımında proaktif iletişimi ve sürdürülebilirliği esas alması önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 29, 2022 |
Submission Date | November 5, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 39 |
All articles published in the Turkish Review of Communication Studies are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.