Technological transformations brought about by the digital age are significantly changing visual culture
practices and audience experiences. This change is particularly evident in the media consumption habits of
digital natives. This research examines how audiovisual techniques offered by interactive cinema construct
audiences’ culture of seeing and politics of seeing. The study focuses on how the narrative possibilities of
cinema that have developed with digitalization offer the audience the opportunity to direct and manage
the story, and thus changes in audience practices. The theoretical framework of the research addresses the
transformations of the cinema-audience relationship in the contexts of interactive and cyber drama and
non-linear narrative. This study employs a phenomenological design, a qualitative research approach, to
explore participants’ experiences with the interactive film Late Shift. In-depth interviews were conducted
with ten participants following their viewing of the film. The data collected were analyzed using descriptive
and thematic analysis techniques, providing insights into the participants’ perspectives and interactions
with the film. According to the findings of the study, viewers develop a new identification, culture of seeing
and viewing experience within the illusion of creating, directing and representing in the interactive film
experience. The study reveals that interactive cinema transcends the singular character identification in
traditional cinema and creates a participatory experience that offers the audience dynamic transitions
between the roles of character, director and screenwriter, thus representing a cultural paradigm shift rather
than a mere technological innovation.
Interactive Cinema Spectator Experience Culture of Seeing Digital Cinema Participatory Audience
Dijital çağın getirdiği teknolojik dönüşümler, görsel kültür pratiklerini ve izleyici deneyimlerini önemli
ölçüde değiştirmektedir. Bu değişim özellikle dijital yerlilerin medya tüketim alışkanlıklarında belirgin
bir şekilde görülmektedir. Bu araştırma, etkileşimli sinemanın sunduğu görsel ve işitsel teknikler ile
izleyicilerin görme kültürü ve görme politikalarını nasıl yapılandırdığı konusunu incelemektedir. Çalışma,
sinemanın dijitalleşmeyle gelişen anlatım olanaklarının izleyiciye hikâyeyi yönlendirme ve yönetebilme
imkânı sunmasına, dolayısıyla izleyici pratiklerinde ortaya çıkan değişimlere odaklanmaktadır.
Araştırmanın kuramsal çerçevesi, etkileşimli ve siber drama ile çizgisel olmayan anlatı bağlamlarında
sinema-izleyici ilişkisinin geçirdiği dönüşümleri ele almaktadır. Nitel araştırma yöntemleri arasında yer
alan fenomenolojik desen üzerine kurulu olan bu araştırmada, 10 katılımcıya Late Shift interaktif filmi
izletilerek derinlemesine görüşmeler yapılmış ve elde edilen veriler betimsel ve tematik analiz teknikleriyle
çözümlenmiştir. Araştırmanın bulgularına göre izleyiciler, interaktif film deneyiminde yaratma, yönetme
ve temsil etme yanılsaması içerisinde yeni bir özdeşleşme, görme kültürü ve seyir deneyimi içerisine
girmektedir. Çalışma, interaktif sinemanın geleneksel sinemadaki tekil karakter özdeşleşmesini aşarak
izleyiciye karakter, yönetmen ve senarist rolleri arasında dinamik geçişler sunan katılımcı bir deneyim yarattığını ve bu sayede salt teknolojik bir yenilikten öte kültürel bir paradigma değişimini temsil ettiğini
ortaya koymuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Cinema Studies (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | May 24, 2024 |
Acceptance Date | October 22, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 46 |
All articles published in the Turkish Review of Communication Studies are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.