Çalışmanın
Amacı ve Önemi: Çalışmanın
amacı turist rehberlerinin mesleki sorunlarını, turist rehberleri, bağlı
bulundukları oda, birlik ve federasyon, eğitim kurumları ve değişen turist
profili açısından tespit etmek ve değerlendirmektir.
Çalışmanın
Yöntemi: Çalışmada ikincil
veri analizi yöntemi ve araştırmacıların gözlem ve deneyimlerinden
yararlanılmıştır.
Bulgular: Yapılan literatür taraması sonucunda rehberlerin
eğitim aşamasından itibaren çok çeşitli meslek sorunları ile karşılaştıkları;
bu sorunların birçoğunun hem turist rehberleri açısından hem de bağlı
bulundukları oda ve birlikler açısından çözümsüz kaldığı belirlenmiştir.
Çalışmanın
Özgünlüğü/ Bilimsel Katkısı: Çalışma,
turist rehberliği ile ilgili taraf olan tüm paydaşlar açısından sorunların ele
alınması ve değerlendirilmesini kapsamaktadır.
Çalışmanın
Sınırlılıkları: Çalışmada ikincil veriler kullanılmıştır. Ayrıca söz
konusu çalışma yalnızca turist rehberliği konusu ile sınırlıdır.
The Aim and Importance of the Study: The aim of the study is to determine
and evaluate occupational problems of tour guides with the perspective of
tourist guides, associations, federation, educational institutions and according
to the changing tourist profile.
Research Methodology: Secondary data analysis method, observations and experiences of researchers
were used in the study.
Findings: As a result of the literature review, it was determined that guides have encountered
a wide range of occupational problems starting from the education stage; it has
also been found that many of these problems have remained unsolved according to
tour guides, the chambers and associations’ perspectives.
Originality/Value: The study covers addressing and evaluating problems of tour guiding with
all occupational parties’ point of view.
Research Limitations/implications: Secondary
research data were used in the study. In addition, this study is limited to
issues related to tour guiding.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 2 |