Purpose and Importance: This study aims to examine how the education of qualified tourist guides and the process of entering the profession are conducted across different countries. The primary objective is to reveal the similarities and differences in the training and acceptance processes for tourist guides among various nations. Understanding these aspects is crucial for recognizing the significance of the tourist guiding profession and comparing positive and negative practices across countries.
Methodology: In line with the study's objective, the documents obtained were subjected to in-depth document analysis. This scope, compiles and thoroughly analyses laws, regulations, records obtained from professional organizations, and academic studies from different countries.
Findings: The study reveals that the education and acceptance process for tourist guides varies among the countries examined. In this scope, two distinct processes have emerged: the first involves countries where the profession is regulated by law (Turkey, Italy, Croatia, and Cyprus), and the second includes countries without specific laws but where the process is overseen by professional organizations (Portugal, Greece, and Malta). Spain has been managing this process based on autonomous regions, either through laws or professional organizations. Regardless of how the process is managed, observed that all countries require tourist guides to undergo training within a specific curriculum.
Originality/Value: A review of the literature specific to the research topic revealed that existing studies are quite limited and outdated. The available studies provide only summary information within different subject headings. The perspective on the profession and related regulations may change over time. Understanding how the tourist guiding profession is viewed worldwide is essential for the processes of professional education, acceptance, and law formation. This study is considered an important resource in this regard.
Research Limitations/Implications: Due to time and publication constraints (e.g., article page and word limits), the study is limited to Southern European countries. A comprehensive study covering all countries worldwide could be conducted.
Amaç ve Önem: Bu çalışmada ülkelere göre nitelikli turist rehberlerinin yetiştirilmesinde önemli olan turist rehberliği eğitiminin ve mesleğe kabul sürecinin nasıl yürütüldüğünün incelenmesi hedeflenmiştir. Araştırmanın temel amacı ülkeler arasında turist rehberi eğitimi ve mesleğe kabul sürecinin benzer ve farklı yönlerini ortaya çıkarmaktır. Araştırma turist rehberliği mesleğinin öneminin anlaşılması ve ülkeler arasındaki benzer ve farklı yönlerin ortaya çıkarılmasıyla olumlu ve olumsuz uygulamaların kıyaslanabilmesi açısından önemlidir.
Yöntem: Araştırmanın amacı doğrultusunda elde edilen belgeler doküman analizi ile derinlemesine incelenmiştir. Bu kapsamda ülkelerin kanunları, yönetmelikleri, meslek örgütlerinden elde edilen dokümanlar ve akademik araştırmalar derlenmiş ve detaylı olarak analiz edilmiştir.
Bulgular: Araştırma kapsamında incelenen ülkeler kapsamında turist rehberliği eğitimi ve mesleğe kabul süreci farklılık göstermektedir. Ülkelere göre iki farklı süreç ortaya çıkmıştır. Birincisi mesleğe kabul ve eğitim sürecinin bir kanunla yürütüldüğü ülkeler (Türkiye, İtalya, Hırvatistan ve Kıbrıs), ikincisi ise belirli bir kanunu bulunmayan ama mesleki örgütlerce sürecin yürütüldüğü ülkelerdir (Portekiz, Yunanistan ve Malta). İspanya ise yönetim şekline bağlı olarak sahip olduğu özerk bölgelere göre kanun ve/veya meslek örgütleri ile bu süreci değerlendirmektir. Ülkelerin bu süreci nasıl yürüttüğünden bağımsız olarak tüm ülkelerde turist rehberlerinin belirli bir müfredat dahilinde eğitime tabi tutulduğu gözlemlenmiştir.
Özgünlük/Bilimsel Katkı: Araştırma konusu özelinde yapılan literatür taramasında yapılan çalışmaların oldukça sınırlı ve eski tarihli olduğu gözlemlenmiştir. Yapılan çalışmaların farklı konu başlıkları içinde sınırlı bilgilerle özet halinde sunulduğu görülmüştür. Süreç içerisinde ülkelerin mesleğe bakış açısı ve meslekle ilgili düzenlemeleri değişim gösterebilmektedir. Turist rehberliği mesleğine bakış açısının dünya ülkelerinde nasıl olduğu anlamak mesleki eğitim, kabul süreci ve yasa oluşturma sürecinde oldukça önemlidir. Araştırmanın bu açıdan önemli bir kaynak teşkil ettiği düşünülmektedir.
Sınırlılıklar: Araştırma zaman ve yayın koşulları (makale sayfa, kelime vb. sınırı) nedeniyle Güney Avrupa Ülkeleri ile sınırlandırılmıştır. Tüm dünya ülkelerini ele alan kapsamlı bir çalışma yapılabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | September 19, 2024 |
Acceptance Date | October 17, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 2 |