Beliefs are one of the most fundamental building blocks of a culture. These beliefs begin to form based on various factors from the moment nations appear on the stage of history. As time progresses, beliefs develop, change and transform depending on the relationships between societies. Every nation in the world has its own beliefs. One of these nations is undoubtedly the Turkish nation. Turks, who have a rich spectrum of beliefs, have formed a belief in One God and many cults around it. These cults have transformed into folk beliefs over time. Despite our acceptance of Islam, these cults have continued to exist as folk beliefs and superstitions until today and will continue to do so. Therefore, one of the elements that emerged as a cult and transformed into a belief is the concept of water. Various beliefs have developed within the framework of the water cult in Turks. Many beliefs have emerged such as showing water as oil, smelling and being protected from water, not washing or doing laundry in water, water being eternal and sacrificing to water. Turks, who consider water sacred because they believe that it comes from God, have shown respect to it and have offered sacrifices to it from time to time. In fact, since everything in nature is believed to be alive, that is, everything has a spirit, water is also thought to have a guardian or protector. Turks, who imagine the guardian of water as a human, also have the idea that it will harm them. For this reason, Turks were both afraid of water and sacrificed for the protective spirit of water. The ritual of sacrificing to water has not been forgotten despite our acceptance of Islam, and this belief has continued until today. The existence of examples of sacrificing to water shows that this belief still continues both in Turkey and among Turks outside of Turkey.
This papers will focus on how the belief of sacrificing to water emerged and was practiced among Turks, and will discuss the reasons behind the ritual of sacrificing to a spring in Niğde in the 20th century.
İnançlar bir kültürün en temel yapı taşlarından birisidir. Bu inançlar milletlerin tarih sahnesinde çıktıkları andan itibaren çeşitli etkenlere başlı olarak oluşmaya başlar. Zaman ilerledikçe inançlar toplumların birbiriyle ilişkilerine bağlı olarak gelişir, değişir ve dönüşürler.
Dünya üzerinde her milletin kendine has inançları vardır. Bu milletlerden biri de hiç şüphesiz Türk milletidir. Zengin bir inanç yelpazesine sahip Türklerde Tek Tanrı inancı ve onun etrafında oluşan birçok kült oluşmuştur. Bu kültler, zaman içerisinde halk inançlarına dönüşmüştür. İslamiyeti kabul etmemize rağmen bu kültler halk inançları ve batıl inançlar olarak günümüze kadar varlığını sürdürmüş ve sürdürmeye de devam edecektir. Dolayısıyla kült olarak ortaya çıkıp inanca dönüşen unsurlardan biri de su kavramıdır. Türklerde su kültü çerçevesinde çeşitli inançlar gelişmiştir. Suyu yagı gösterme, sudan kokma ve korunma, suda yıkanmama veya çamaşır yıkamama, suyun ebedi oluşu ve suya kurban kesme gibi pek çok inanç oluşmuştur. Suyun Tanrı katından geldiğine inandıkları için suyu kutsal kabul eden Türkler ona saygı göstermiş ve zaman zaman ona kurban sunmuşlardır. Hatta tabiatta her şeyin canlı olduğuna yani herşeyin bir ruhu olduğuna inanıldığı için suyun da bir iyesi veya koruyucusu olduğu düşünülmüştür. Su iyesini insan gibi tasavvur eden Türkler onun kendilerine zarar vereceği düşüncesini de taşımaktadırlar. Bu sebepten dolayı Türkler hem sudan korkmuş hem de suyun koruyucu ruhu için kurban kesmişlerdir. Suya kurban kesme ritüeli İslamiyeti kabul etmemeize rağmen unutulmamış ve günümüze kadar bu inanç sürdürülmüştür. Suya kurban kesme ile ilgili örneklerin varlığı hem Türkiye’de hem de Türkiye dışı Türklerde hâlâ bu inancın devam ettiğini göstermektedir.
Bu makalede Türklerde suya kurban kesme inancının nasıl ortaya çıktığı ve nasıl gerçekleştiği üzerinde durulup Niğde’de 20. yüzyılda bir pınara kurban kesilmesi ritüelinin hangi sebeplerle yapıldığı ele alınacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Literary Studies (Other) |
Journal Section | İnceleme Makaleleri |
Authors | |
Early Pub Date | June 29, 2025 |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | February 18, 2025 |
Acceptance Date | June 4, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 5 Issue: 1 |
TURKAV Institute of Public Administration Social Sciences Journal is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence (CC BY NC).