Türkiye’nin Avrupa Birliği’ne (AB) üyelik hedefi ve bu hedefin gerektirdiği
entegrasyon süreci kapsamında, pek çok alanda olduğu gibi kamu yönetimi alanında
da yapısal değişim ve dönüşümün yapılması ihtiyacı doğmuştur. Kamu yönetiminde
reform amacıyla 2001 yılında, merkezi idare tarafından “Kamu Yönetimi Temel
Kanun Tasarısı” hazırlanarak, kamu yönetimi alanında köklü bir değişim ve
dönüşüm hedefi, çeşitli kamusal programlarla ortaya konulmaya çalışılmıştır. Kamu
Yönetimi Temel Kanun Tasarısı, olduğu gibi, bir bütün olarak kanunlaşamamış
olmasına rağmen, içerdiği kamusal alana ilişkin çok yönlü yenilikler, başka kanunlar
adı altında, kısmen dahi olsa hayata geçirilmek istenmiştir. Bu uygulamalardan biri
ise 5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile gerçekleştirilmiştir.
2003 yılında uygulamaya alınan 5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol
Kanunu, kamu yönetiminin mali uygulamaları açısından özellikle bütçe
uygulamaları bakımından pek çok yeniliği beraberinde getirmiştir. Kamu
yönetimine getirilmeye çalışılan modern ve demokratik vizyon anlayışı, mali açıdan
5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’na yansımıştır. Bütçeleme
anlayışına daha önce tanımlanmayan ve düzenlenmeyen yenilikler getiren bu kanun,
kamu yönetiminin ve kamu mali yönetiminin en önemli dönüşüm araçlarından birini
oluşturmuştur. Katılımcılık, mali saydamlık ve hesap verilebilirlik özelliklerini
düzenlemesinin yanı sıra bütçelemede denetim fonksiyonuna da ayrıca önem
vererek, bu alanda kanuni düzenlemelere gitmiştir. Kanun, kamu kurum ve
kuruluşlarının bütçeleri oluşturulmasından, bunların konsolidasyonu ile meydana
gelen devlet bütçesinin yapılma sürecine, bütçenin uygulanması ve kontrolünden,
gerçekleşen bütçenin denetimine kadar her aşamada bireyin ve toplumun etkin
olarak rol alması temeline dayandırılmıştır. Kamu mali yönetiminde, kaynak
tahsisinde etkinliğin sağlanması ile kamu kaynaklarının etkin kullanımını amaçlayan
kanun, bu kapsamda aynı zamanda kamu israflarının ve yolsuzluklarının önlemesine
hizmet etmeyi hedeflemiştir. Bütçe tekniği bakımından da en önemli yanı stratejik
planlamaya dayalı performans esaslı bütçeleme anlayışının benimsenmiş olmasıdır.
Bunun gereği olarak, analitik bütçe sınıflandırılmasına ve çok yıllı bütçeleme
yaklaşımına geçilmesini öngören kanun, özellikle bütçe tahminlerinin oluşturulması
sürecinde stratejik planlamayı temeline konumlandırmıştır. Böylelikle kısa vadeli
bütçe uygulamasından orta ve uzun vadenin planlandığı bütçe anlayışı getirilmiştir.
5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrolü Kanunu’nun, kamu mali yönetimine
ve bütçeleme anlayışına getirdiği bu yenilikler, kamu yönetiminde mali dönüşümün
yaşanmasının temel unsurlarından olmuştur. Kanun, kanun koyucu olan Türkiye
Büyük Millet Meclisi (TBMM) tarafından, kapsamlı ve fonksiyonel olarak
hazırlanmıştır. Bu kanunda yer alan teorik unsurların, uygulamaya geçirilmesinde de
pek sorun yaşanmadığı ve etkin biçimde uygulanmaya çalışıldığı ifade edilebilir.
Kanunun uygulanmasında istisnai olarak karşılaşılan aksaklıkların da zamanla
giderilerek, kanundan tam verim alınabileceği düşünülmektedir. Bir eleştiri olarak, kamu kurum ve kuruluşları bütçelerini hazırlarken, katılımcılık gereği, vatandaşların
fikirlerine daha çok başvurma yolunu tercih edebilirler.
Kamu Mali Yönetimi 5018 Sayılı Kanun Demokratik İlkeler Bütçe Anlayışındaki Değişimler
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 1 Sayı: 1 |
TÜRKAV Kamu Yönetimi Enstitüsü Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.