Bu araştırmanın amacı, ortaokul matematik öğretmeni adaylarının açı kavramı bilgilerini bilgisayar destekli ortamda hazırlanan kavram haritalarından yola çıkarak değerlendirmektir. Bu amaca ulaşmak için öncelikle 57 ortaokul matematik öğretmen adaylarına kavram haritası tasarımı için geliştirilmiş olan Inspiration9 programı tanıtılmıştır. Daha sonra adaylardan bu programı kullanarak açı kavramıyla ilgili bir kavram haritası hazırlamaları istenmiştir. Çalışma sonunda öğretmen adaylarının kavram haritalarını oluştururken kullandıkları kavramlarda konu alanı bilgisi açısından çapraz bağlantılarda anlamlı ilişkiler kuramadıkları ortaya çıkmıştır. Diğer bir taraftan kavram haritalarının kavramsal anlamaya ve yapısal değişimleri incelemeye yönelik kullanışlı bir araç olduğu görülmüştür.
Anahtar Kelimeler: Kavram haritası, açı kavramı, ortaokul matematik öğretmeni adayı
The purpose of this study is to investigate a group of prospective middle school mathematics teachers’ knowledge on the concept of angle through their concept maps created within a computer-based environment. To this end, 57 middle school future mathematics teachers were first introduced to Inspiration9 software which was developed to create concept map. The participants then were asked to create a concept map illustrating the concept of angle and relationships between the concepts by using Inspiration9. The findings revealed that when preparing concept maps, the prospective teachers were not able to establish significant relationships between the concepts in diagonal relations in terms of subject matter knowledge. On the other hand, the concept maps were found to be instrumental in conceptual understanding and in assessing the structural changes.
Keywords: Concept maps, angle concept, middle school prospective mathematics teachers
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 8, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 |