The aim of this study was
to investigate the relationship between the spatial skills and anxiety levels
of pre-service primary-school teachers. Gender that was considered as an
important variable on spatial ability and spatial anxiety was also taken into
account in the study. Totally 267 pre-service primary-school teachers studying
at the third grades of totally four universities including two in the province
and two in the district area participated into the research. “Spatial
Visualization Test” and “Spatial Anxiety Scale” were used for collecting the
data from pre-service teachers. It was determined as result of the study that
pre-service male teachers were more successful rather than the female
pre-service teachers in terms of spatial skills. Furthermore, female
pre-service teachers were noticed to have higher spatial anxiety rather than
the male pre-service teachers. Also it was found a significant negative
correlation between the spatial anxiety and spatial skill. Some suggestions
were offered within the framework of obtained findings.
Bu çalışmada, sınıf öğretmeni adaylarının
uzamsal becerileri ile uzamsal kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin
araştırılması amaçlanmıştır. Uzamsal beceri ve uzamsal kaygı üzerinde önemli
bir değişken olduğu düşünülen cinsiyet faktörü de bu araştırmada dikkate
alınmıştır. Araştırmaya merkezde iki ve taşrada iki olmak üzere toplam dört
üniversitenin üçüncü sınıflarında öğrenim görmekte olan 267 sınıf öğretmeni
adayı katılmıştır. Öğretmen adaylarından elde edilen verilerin toplanmasında
"Uzamsal Görselleştirme Testi" ile "Uzamsal Kaygı Ölçeği"
kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler sonucunda, uzamsal beceriler
açısından erkek öğretmen adaylarının kız öğretmen adaylarına göre daha başarılı
olduğu bulunmuştur. Ayrıca kız öğretmen adaylarının erkek öğretmen adaylarına
göre daha yüksek uzamsal kaygıya sahip oldukları görülmüştür. Uzamsal beceri
ile uzamsal kaygı arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki ortaya çıkmıştır.
Elde edilen bulgular çerçevesinde önerilere yer verilmiştir.
Journal Section | Research Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 13, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 |