Bu çalışmanın amacı matematik öğretmen adaylarının bir matematiksel problem durumu karşısında hangi kavrama türlerini ne şekilde kullandıklarını incelemek ve öğretmen adaylarının kullandıkları kavrama türüne göre hangi mantık basamağında nasıl işlem yaptıklarını açığa çıkarmaktır. Bu çalışmada belirli bir durumla ilgili sonuçlar ortaya koyulmaya çalışıldığı için durum çalışması deseni kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen veriler betimsel olarak analiz edilmiştir. Çalışmaya Türkiye’nin kuzeybatısında bulunan bir devlet üniversitesinin İlköğretim Matematik Öğretmenliği Bölümü’nden 46 öğrenci katılmıştır. Çalışma verileri öğretmen adaylarına dağıtılan çalışma yaprakları ile toplanmıştır. Araştırma bulgularına göre, her öğrenci verilen matematiksel bir durumu anlamada farklı kavrama türlerini kullanmaktadır. Ayrıca öğrencilerin kavrama türlerine göre üç farklı mantık basamağında işlem yaptıkları görülmüştür. Araştırma sonucunda kısmen ortaya çıkarılan durum öğrencilerin geometrik bir problemi çözerken kullandıkları kavrama türünün problem çözümünde önemli bir etkiye sahip olduğudur. Bu sebeple bir problem durumunda öğrencilerin doğru sonuca ulaşabilmeleri için öncelikle onların probleme bakış açıları ve problemi kavrama türleri geliştirilmelidir.
The aim of this study is to investigate the types of cognitive apprehension that pre-service mathematics teachers have in the face of a mathematical problem situation and in what ways they use them, and to reveal that which developmental logic stages they have and how they operate on them according to types of apprehension they use. In this study, the case study was used because the results related to a certain situation were tried to be revealed. The data obtained were analyzed descriptively. 46 pre-service teachers who were enrolled in Elementary Mathematics Teaching Department in a state university located in the north-western part of Turkey participated in the study. In the study, the data was collected with worksheets distributed to pre-service mathematics teachers. According to findings of this study, each pre-service teacher uses different types of cognitive apprehension in the understanding of a given mathematical situation. It has also been observed that the pre-service teachers are operating at three different stages of developmental logic according to the types of apprehension. As a result of the research, it is partly revealed that the type of cognitive apprehension the students use when solving a geometric problem has an important effect on solving the problem. For this reason, in order to enable the students to reach the correct result in the event of a problem, firstly their perspective on problem and types of cognitive apprehension should be developed.
Pre-service teachers Geometric problem solving Truncated triangle problems types of cognitive apprehension
Journal Section | Research Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 5, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |