For Lakoff and Johnson (2005), who believe that metaphorical relations form a considerable part of conceptual system, metaphor is to understand and experience a phenomena/fact according to a phenomena/fact. Being primarily a means of perception, metaphor includes a transfer of information from the known end to new/unknown end, in teaching of mathematics, abstractness of mathematical notions and pretty much hardness of these notions indirectly, accentuate metaphors as a powerful mental model in understanding of abstract, complex or theoretical fact, and in explaining metaphors as a powerful mental model. There are many research revealed that metaphors, in recent years, are said to be a powerful means of research determining perceptions (Inbar, 1996; Guerrero and Villamil, 2002; Saban et al. 2006).
Bu çalışmada, öğrencilerin matematikle ilk deneyimlerinde önemli roller üstlenecek sınıf öğretmeni adaylarının matematik kavramına yönelik algıları renk, besin türü, ulaşım aracı, oyun türü, mevsim ve canlı türü metaforları yardımıyla irdelenmeye çalışılmıştır. Bu amaç doğrultusunda, 2010-2011 öğretim yılında Rize Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalında öğrenim gören toplam 200 öğretmen adayından “Eğer matematik bir renk (besin türü, ulaşım aracı, oyun türü, mevsim ve canlı türü) olsaydı, ……… olurdu. Çünkü ……..” cümlelerini
tamamlamaları istenmiştir. Elde edilen verilerin nitel analizinden öğretmen adaylarının matematiğe yönelik algıları arasında özellikle “heyecan verici bir ders olarak matematik”, “zor ve sıkıcı bir ders olarak matematik” ve “birçok konudan oluşan matematik” algıları öne çıkmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | November 6, 2013 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 2 Issue: 2 |