The aim of this study is to collect the opinions of the candidate teachers about the applicability of the four-quadrant Algebraic weight scales (FQAWS) as concrete material in the instruction of whole numbers unit with the framework of the teaching mathematics with the help of concrete materials in the second stage of middle school. This study is an action research. An interview form with 3 open-ended questions was used. As a result of this study it was determined that FQAWS are effective in teaching, concretizing and making persistent the knowledge about mathematical concepts. It was also found out that they yield student centered application; they equip students with analytical thinking and social interaction skills. All in all, it was concluded that FQAWS as a concrete material have suitable attributions and it is applicable in mathematics instruction.
Key Words: Mathematics teaching, concrete material, four-quadrant algebraic weight scales
Bu çalışmanın amacı ortaokul kademesinde matematiğin somut materyallerle öğretilmesine yönelik olarak dört kefeli cebir terazisi yardımıyla tam sayılar konusunun öğretimi ile ilgili olarak uygulanabilirliği konusunda öğretmen adaylarının görüşlerini incelemektir. Çalışmada aksiyon araştırma yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak 3 adet açık uçlu sorudan oluşan bir görüşme formu kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda matematiksel kavramların öğretiminde ya da öğrenilen kavramları somutlaştırmada ve kalıcılığını sağlamada dört kefeli cebir terazisi somut materyalinin etkili olduğu, öğrenci merkezli olarak uygulandığı, öğrencilere analitik düşünme ve sosyal etkileşim becerisi kazandırdığı tespit edilmiştir. Bu kapsamda dört kefeli cebir terazisi somut materyalinin matematik öğretiminde kullanılabilir nitelikte olduğu sonucuna varılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Matematik öğretimi, somut materyal, dört kefeli cebir terazisi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 4 Issue: 1 |