BibTex RIS Cite

-

Year 2014, Volume: 5 Issue: 1, 60 - 72, 18.04.2014

Abstract

In this study, it was aimed to investigate the relationship among of 7th and 8th grade middle school students’ attitudes towards statistics and variables of gender, grade level and mathematics achievements. The universe of the study consisted of 7th and 8th grade students who are studying at middle school in Trabzon. The sample of the study included 372 (207 female and 165 male) 7th and 8th grade students who are studying at four different middle schools in Trabzon. Statistical Attitude Scale which was developed by Yılmaz (2006a) was used in order to gather the data. Besides, the personal information form was used to determine the gender, grade level and mathematics achievement of the sample as another data collective tool. During analysis, with the descriptive statistics, t-test and ANOVA was used in order to reveal whether the difference among the means were significant. At the end of the study it was concluded that the variables of gender, grade level and mathematics achievement affect the attitudes towards statistics.

References

  • Aiken L.R. (1980). Attitudes toward mathematics. Rewiew of Educational Research, 40, February.
  • Aiken, L. R. (2000). Psychological testing and assessment (10th ed.). Boston, MA: Allyn and Bacon.
  • Akdemir, Ö. (2006). İlköğretim öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutumları ve başarı güdüsü (Yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Ashby, B. (2009). Exploring children’s attitudes towards mathematics. In M. Joubert (Ed.), Proceedings of the British Society for Research into Learning Mathematics, 29(1), 7
  • Atasoy, B. (2004). Fen öğrenimi ve öğretimi. Asıl Yayın Dağıtım.
  • Auzmendi, E. (1991). Factors related to statistics: A study with a Spanish sample. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, Chicago, IL.
  • Avcı, E., Çoşkuntuncel, O. ve İnandı, Y. (2011). Ortaöğretim on ikinci sınıf öğrencilerinin matematik dersine karşı tutumları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 50Aydın, B. (2003). Bilgi toplumu oluşumunda bireylerin yetiştirilmesi ve matematik öğretimi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 183-190.
  • Aydın, S. (2009). Ortaöğretim öğrencilerinin matematik dersi ile ilgili görüşlerinin incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Baloğlu, M., Koçak, R. and Zelhart, P. F. (2007). The relationship between statistics anxiety and attitudes toward statistics. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences, 40(2), 23-39.
  • Baykul, Y., (1999). İlköğretimde etkili öğretme ve öğrenme, öğretmen el kitabı. M.E.B Projeler Koordinasyon Merkezi Başkanlığı, Modül 6, Ankara.
  • Boran A. İ., Aslaner R. ve Çakan C. (2013). Birinci sınıf öğretmen adaylarının matematiğe yönelik tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 4(1), 1-19.
  • Cherian,V. I., & Glencross, M. J. (1997). Sex, socioeconomic status, and attitude toward applied statistics among postgraduate education students. Journal of the Royal Anthropological Institute, 3, 1385–1386.
  • Chiesi, F., & Primi, C. (2009). Assessing statistics attitudes among college students: Psychometric properties of the Italian version of the Survey of Attitudes toward Statistics (SATS). Learning and Individual Differences, 19, 309–313.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (Üçüncü baskı). Trabzon.
  • Çoban, A. (1989). Ankara, merkez ortaokullarındaki son sınıf öğrencilerinin matematik dersine ilişkin tutumları (Yüksek lisans tezi), Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Dede, Y. ve Dursun, Ş. (2008). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin matematik kaygı düzeylerinin incelenmesi. Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 295-312.
  • Doğan, T., ve Çoban, A. E. (2009). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 34(153), 157-168.
  • Dowker, A., Bennett,K & Smith, L (2012). Primary school children’s attitudes to mathematics. Child Development Research.
  • Dursun, Ş. ve Bindak, R. (2011). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin matematik kaygıları incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 35(1), 18-21.
  • Erkuş, A. (2005). Bilimsel araştırma sarmalı. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Fennema, E., & Sherman, J. A. (1976). Fennema-Sherman mathematics attitudes scales: Instruments designed to measure attitudes toward the learning of mathematics by females and males. Journal for Research in Mathematics Education, 7(5), 324-326. Gal, I., Ginsburg, L., & Schau, C. (1997). Monitoring attitudes and beliefs in statistics education. The assessment challenge in statistics education, 37-51.
  • Gal, I., & Garfield, J. (Eds.). (1997). The assessment challenge in statistics education. Amsterdam: IOS Press.
  • Gal, I. (2002). Adult statistical literacy: Meanings, components, responsibilities. International Statistical Review, 70(1), 1-25.
  • Gal, I. (2004). Statistical literacy, meanings, components, responsibilities. In D. Ben-Zvi & J. B. Garfield (Eds.), The challenge of developing statistical literacy, reasoning, and thinking (pp. 47-78). Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Publishing.
  • Gierl, M., & Bisanz, J. (1995). Anxieties and attitudes related to mathematics in grades 3 and Journal of Experimental Education, 63(2), 139-159.
  • Güven, S. (2008). Sınıf öğretmenlerinin yeni ilköğretim ders programlarının uygulanmasına ilişkin görüşleri, Milli Eğitim Dergisi, 177, 224–236.
  • Hardy, L., & Hagtvet, K. A. (1996). Anxiety and performance: Measurement and modeling issues. Anxiety, Stress and Coping, 9, 5-8.
  • Harris, M. B., & Schau, C. (1999). Successful strategies for teaching statistics. In S. N. Davis, M. Crawford, & J. Sebrechts (Eds.), Coming into her own: Educational success in girls and women (pp.193–210). San Francisco: Jossey-Bass.
  • Leong, J. L. (2006). High school students’ attitudes and beliefs regarding statistics in a service-learning based statistics course (Unpublished doctoral dissertation). Georgia State University. Georgia.
  • Lim-Teo, S. K., Ahuja, O. P., & Lee, P. Y. (2000). Attitude of junior college and tertiary students to calculus. PRIMUS, 10(2), 123-142.
  • Ma, X. & Kishor, N. (1997). Assessing the relationship between attitude toward mathematics and achievement in mathematics: A meta-analysis. Journal for Research in Mathematics Education, 28(1), 27-47.
  • MEB. (2013). Ortaokul Matematik Dersi (5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. http://ttkb.meb.gov.tr/www/guncellenen-ogretim-programlari-ve-kurulkararlari/icerik/150 adresinden 20 Eylül 2013 tarihinde erişilmiştir.
  • Peker, M. ve Mirasyedioğlu, Ş.. (2003). Lise 2. sınıf öğrencilerinin Matematik dersine yönelik tutumları ve başarıları arasındaki ilişki. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 157-166.
  • Rhoads, T. R., & Hubele, N. F. (2000). Student attitudes toward statistics before and after a computer-integrated introductory statistics course. IEEE Transactions in Education, 43, 182-1
  • Roberts, D. M., & Saxe, J. E. (1982). Validity of a statistics attitude survey: A follow-up study. Educational and Psychological Measurement, 42, 907-912.
  • Rumsey, D. J. (2002). Statistical literacy as a goal for introductory statistics courses. Journal of Statistics Education, 10(3).
  • Sorge, C., Schau, C., Hubele, N., & Kennedy, D. (2000). Measuring engineering students’ attitudes toward statistics and probability using Internet data collection techniques. Paper presented at the Joint Statistical Meetings, Indianapolis, IN.
  • Taşdemir, C. (2009). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin matematik dersine karşı tutumları: Bitlis örneği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 89Tomazic, T. J., & Katz, B. M. (1988). Statistical anxiety in introductory applied statistics. American Statistical Association Proceedings of the Section on Statistical Education, 239–244.
  • VanHoof, S., Kuppens, S., Sotos, A. E., Verschaffel, L., & Onghena, P. (2011). Measuring statistics attitudes: Structure of the Survey of Attitudes toward Statistics (SATS-36). Statistics Education Research Journal, 10(1), 35-51.
  • Wallman, K. K. (1993). Enhancing statistical literacy: Enriching our society. Journal of the American Statistical Association, 88, 1–8.
  • Waters, L. K., Martelli, T. A., Zakrajsek, T., & Popovich, P. M. (1988). Attitudes toward statistics: An evaluation of multiple measures. Educational and Psychological Measurement, 48, 513-516.
  • Wisenbaker, J. M.,&Scott, J. S. (1997). Modeling aspects of students’attitudes and achievement in introductory statistics courses. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, Chicago, IL.
  • Yenilmez, K. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin matematik dersine yönelik umutsuzluk düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 307-317.
  • Yılmaz, S. (2006a). The effects of real data based and calculator supported statistics activities on 7th grade students’ statistics performance and attitude towards statistics (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Middle East Technical University, Ankara.
  • Yılmaz, M. (2006b). İlköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin matematik dersine ilişkin tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 172, 240-249.

Ortaokul 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinin İstatistiğe Karşı Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Year 2014, Volume: 5 Issue: 1, 60 - 72, 18.04.2014

Abstract

Bu çalışmada ortaokul 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin istatistiğe karşı tutumları ile cinsiyet, sınıf seviyesi ve matematik başarıları değişenleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini Trabzon ilinde ortaokul 7. ve 8. sınıfta öğrenim görmekte olan öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise 2012-2013 eğitim öğretim yılı II. döneminde Trabzon ilinde dört ortaokulun 7. ve 8. sınıfta öğrenim gören 207 kız ve 165 erkek olmak üzere toplam 372 öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin toplanması için Yılmaz (2006a) tarafından geliştirilen İstatistik Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Ayrıca örneklemin cinsiyet, sınıf seviyesi ve matematik başarılarının belirlenmesi için kişisel bilgi formu oluşturulmuştur. Analiz aşamasında betimsel istatistikler ile birlikte ortalamalar arasındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olup olmadığına bakmak için bağımsız t-testi ve ANOVA kullanılmıştır. Araştırma sonunda cinsiyetin, sınıf seviyesinin ve matematik başarısının istatistiğe karşı tutumu etkilediği sonucuna ulaşılmıştır.   

Anahtar Kelimeler:    İstatistik, ortaokul öğrencileri, cinsiyet, sınıf seviyesi, matematik başarısı, tutum

References

  • Aiken L.R. (1980). Attitudes toward mathematics. Rewiew of Educational Research, 40, February.
  • Aiken, L. R. (2000). Psychological testing and assessment (10th ed.). Boston, MA: Allyn and Bacon.
  • Akdemir, Ö. (2006). İlköğretim öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutumları ve başarı güdüsü (Yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Ashby, B. (2009). Exploring children’s attitudes towards mathematics. In M. Joubert (Ed.), Proceedings of the British Society for Research into Learning Mathematics, 29(1), 7
  • Atasoy, B. (2004). Fen öğrenimi ve öğretimi. Asıl Yayın Dağıtım.
  • Auzmendi, E. (1991). Factors related to statistics: A study with a Spanish sample. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, Chicago, IL.
  • Avcı, E., Çoşkuntuncel, O. ve İnandı, Y. (2011). Ortaöğretim on ikinci sınıf öğrencilerinin matematik dersine karşı tutumları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 50Aydın, B. (2003). Bilgi toplumu oluşumunda bireylerin yetiştirilmesi ve matematik öğretimi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 183-190.
  • Aydın, S. (2009). Ortaöğretim öğrencilerinin matematik dersi ile ilgili görüşlerinin incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Baloğlu, M., Koçak, R. and Zelhart, P. F. (2007). The relationship between statistics anxiety and attitudes toward statistics. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences, 40(2), 23-39.
  • Baykul, Y., (1999). İlköğretimde etkili öğretme ve öğrenme, öğretmen el kitabı. M.E.B Projeler Koordinasyon Merkezi Başkanlığı, Modül 6, Ankara.
  • Boran A. İ., Aslaner R. ve Çakan C. (2013). Birinci sınıf öğretmen adaylarının matematiğe yönelik tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 4(1), 1-19.
  • Cherian,V. I., & Glencross, M. J. (1997). Sex, socioeconomic status, and attitude toward applied statistics among postgraduate education students. Journal of the Royal Anthropological Institute, 3, 1385–1386.
  • Chiesi, F., & Primi, C. (2009). Assessing statistics attitudes among college students: Psychometric properties of the Italian version of the Survey of Attitudes toward Statistics (SATS). Learning and Individual Differences, 19, 309–313.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (Üçüncü baskı). Trabzon.
  • Çoban, A. (1989). Ankara, merkez ortaokullarındaki son sınıf öğrencilerinin matematik dersine ilişkin tutumları (Yüksek lisans tezi), Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Dede, Y. ve Dursun, Ş. (2008). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin matematik kaygı düzeylerinin incelenmesi. Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 295-312.
  • Doğan, T., ve Çoban, A. E. (2009). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 34(153), 157-168.
  • Dowker, A., Bennett,K & Smith, L (2012). Primary school children’s attitudes to mathematics. Child Development Research.
  • Dursun, Ş. ve Bindak, R. (2011). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin matematik kaygıları incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 35(1), 18-21.
  • Erkuş, A. (2005). Bilimsel araştırma sarmalı. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Fennema, E., & Sherman, J. A. (1976). Fennema-Sherman mathematics attitudes scales: Instruments designed to measure attitudes toward the learning of mathematics by females and males. Journal for Research in Mathematics Education, 7(5), 324-326. Gal, I., Ginsburg, L., & Schau, C. (1997). Monitoring attitudes and beliefs in statistics education. The assessment challenge in statistics education, 37-51.
  • Gal, I., & Garfield, J. (Eds.). (1997). The assessment challenge in statistics education. Amsterdam: IOS Press.
  • Gal, I. (2002). Adult statistical literacy: Meanings, components, responsibilities. International Statistical Review, 70(1), 1-25.
  • Gal, I. (2004). Statistical literacy, meanings, components, responsibilities. In D. Ben-Zvi & J. B. Garfield (Eds.), The challenge of developing statistical literacy, reasoning, and thinking (pp. 47-78). Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Publishing.
  • Gierl, M., & Bisanz, J. (1995). Anxieties and attitudes related to mathematics in grades 3 and Journal of Experimental Education, 63(2), 139-159.
  • Güven, S. (2008). Sınıf öğretmenlerinin yeni ilköğretim ders programlarının uygulanmasına ilişkin görüşleri, Milli Eğitim Dergisi, 177, 224–236.
  • Hardy, L., & Hagtvet, K. A. (1996). Anxiety and performance: Measurement and modeling issues. Anxiety, Stress and Coping, 9, 5-8.
  • Harris, M. B., & Schau, C. (1999). Successful strategies for teaching statistics. In S. N. Davis, M. Crawford, & J. Sebrechts (Eds.), Coming into her own: Educational success in girls and women (pp.193–210). San Francisco: Jossey-Bass.
  • Leong, J. L. (2006). High school students’ attitudes and beliefs regarding statistics in a service-learning based statistics course (Unpublished doctoral dissertation). Georgia State University. Georgia.
  • Lim-Teo, S. K., Ahuja, O. P., & Lee, P. Y. (2000). Attitude of junior college and tertiary students to calculus. PRIMUS, 10(2), 123-142.
  • Ma, X. & Kishor, N. (1997). Assessing the relationship between attitude toward mathematics and achievement in mathematics: A meta-analysis. Journal for Research in Mathematics Education, 28(1), 27-47.
  • MEB. (2013). Ortaokul Matematik Dersi (5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. http://ttkb.meb.gov.tr/www/guncellenen-ogretim-programlari-ve-kurulkararlari/icerik/150 adresinden 20 Eylül 2013 tarihinde erişilmiştir.
  • Peker, M. ve Mirasyedioğlu, Ş.. (2003). Lise 2. sınıf öğrencilerinin Matematik dersine yönelik tutumları ve başarıları arasındaki ilişki. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 157-166.
  • Rhoads, T. R., & Hubele, N. F. (2000). Student attitudes toward statistics before and after a computer-integrated introductory statistics course. IEEE Transactions in Education, 43, 182-1
  • Roberts, D. M., & Saxe, J. E. (1982). Validity of a statistics attitude survey: A follow-up study. Educational and Psychological Measurement, 42, 907-912.
  • Rumsey, D. J. (2002). Statistical literacy as a goal for introductory statistics courses. Journal of Statistics Education, 10(3).
  • Sorge, C., Schau, C., Hubele, N., & Kennedy, D. (2000). Measuring engineering students’ attitudes toward statistics and probability using Internet data collection techniques. Paper presented at the Joint Statistical Meetings, Indianapolis, IN.
  • Taşdemir, C. (2009). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin matematik dersine karşı tutumları: Bitlis örneği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 89Tomazic, T. J., & Katz, B. M. (1988). Statistical anxiety in introductory applied statistics. American Statistical Association Proceedings of the Section on Statistical Education, 239–244.
  • VanHoof, S., Kuppens, S., Sotos, A. E., Verschaffel, L., & Onghena, P. (2011). Measuring statistics attitudes: Structure of the Survey of Attitudes toward Statistics (SATS-36). Statistics Education Research Journal, 10(1), 35-51.
  • Wallman, K. K. (1993). Enhancing statistical literacy: Enriching our society. Journal of the American Statistical Association, 88, 1–8.
  • Waters, L. K., Martelli, T. A., Zakrajsek, T., & Popovich, P. M. (1988). Attitudes toward statistics: An evaluation of multiple measures. Educational and Psychological Measurement, 48, 513-516.
  • Wisenbaker, J. M.,&Scott, J. S. (1997). Modeling aspects of students’attitudes and achievement in introductory statistics courses. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, Chicago, IL.
  • Yenilmez, K. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin matematik dersine yönelik umutsuzluk düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 307-317.
  • Yılmaz, S. (2006a). The effects of real data based and calculator supported statistics activities on 7th grade students’ statistics performance and attitude towards statistics (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Middle East Technical University, Ankara.
  • Yılmaz, M. (2006b). İlköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin matematik dersine ilişkin tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 172, 240-249.
There are 45 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Kadir Gürsoy

Mustafa Güler

Reyyan Çelik This is me

Publication Date April 18, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Gürsoy, K., Güler, M., & Çelik, R. (2014). Ortaokul 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinin İstatistiğe Karşı Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 5(1), 60-72. https://doi.org/10.16949/turcomat.04831
AMA Gürsoy K, Güler M, Çelik R. Ortaokul 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinin İstatistiğe Karşı Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT). April 2014;5(1):60-72. doi:10.16949/turcomat.04831
Chicago Gürsoy, Kadir, Mustafa Güler, and Reyyan Çelik. “Ortaokul 7. Ve 8. Sınıf Öğrencilerinin İstatistiğe Karşı Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT) 5, no. 1 (April 2014): 60-72. https://doi.org/10.16949/turcomat.04831.
EndNote Gürsoy K, Güler M, Çelik R (April 1, 2014) Ortaokul 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinin İstatistiğe Karşı Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT) 5 1 60–72.
IEEE K. Gürsoy, M. Güler, and R. Çelik, “Ortaokul 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinin İstatistiğe Karşı Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”, Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), vol. 5, no. 1, pp. 60–72, 2014, doi: 10.16949/turcomat.04831.
ISNAD Gürsoy, Kadir et al. “Ortaokul 7. Ve 8. Sınıf Öğrencilerinin İstatistiğe Karşı Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT) 5/1 (April 2014), 60-72. https://doi.org/10.16949/turcomat.04831.
JAMA Gürsoy K, Güler M, Çelik R. Ortaokul 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinin İstatistiğe Karşı Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT). 2014;5:60–72.
MLA Gürsoy, Kadir et al. “Ortaokul 7. Ve 8. Sınıf Öğrencilerinin İstatistiğe Karşı Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), vol. 5, no. 1, 2014, pp. 60-72, doi:10.16949/turcomat.04831.
Vancouver Gürsoy K, Güler M, Çelik R. Ortaokul 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinin İstatistiğe Karşı Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT). 2014;5(1):60-72.